Jo jag har EKLK liggandes, men jag börjar överväga att använda en kabeltyp där jag slipper slangen.
I något enstaka fall drar jag den ut under gräsmattan för belysning av träd och buskar, men mestadels hade jag tänkt förlägga den i det dränerande skiktet (Makadam och singel) närmast grunden för belysning av fasaden.

Jag har även tänkt dra ut till led-stripes bakom takfotsbrädan från vinden (genom ventilationssplaten). Där kan jag få användning för eklk'n.

Jag funderar fortfarande däremot om jag skall köra på N1XV eller EXQJ/AXQJ.

Mikael_L
N1XV tror jag inte bör ligga i makadam utan extra skydd. Stämmer det inte det jag nu sa så blir jag snabbt rättad, ska du se. ;)
Utan antingen får du fylla med något mjukt och snällt material runt kabeln eller dra den i någon slags släng eller rör.

Tippar vågskålen om jag lägger en röst på en skärmad kabel som EKKJ, EXQJ etc?
Att den är lite knöligare att ansluta kanske du kan ta - det är ju inget jobb du gör dagligen.

Mikael_L skrev:
N1XV tror jag inte bör ligga i makadam utan extra skydd. Stämmer det inte det jag nu sa så blir jag snabbt rättad, ska du se. ;)
Utan antingen får du fylla med något mjukt och snällt material runt kabeln eller dra den i någon slags släng eller rör.
Jag kanske borde bädda in i sand - så har vi gjort tidigare. Problemet är att på vissa ställen har vi i stort sett bara makadam - som mellan huset och garaget som har 1,5 meter emellan bara. Jag misstänker att sanden bara kommer dräneras bort ändå där.

I övrigt kan jag gå ut en bit ifrån huset och komma till bergmassor som inte dränerar lika hårt. Tänkte bara att det var en fördel med tanke på mekanisk åverkan så som grävning och spettning att förlägga den så nära husgrunden som möjligt. Eftersom vi skall ha dränerande skikt där bara så kommer vi inte röra där någonsin... Om man nu inte behöver dränera om i framtiden - men det tror jag inte. står på sprängda bergmassor - vatten dräneras galet fort även långt ifrån dräneringen för huset.

Tippar vågskålen om jag lägger en röst på en skärmad kabel som EKKJ, EXQJ etc?
Att den är lite knöligare att ansluta kanske du kan ta - det är ju inget jobb du gör dagligen.
Besvärlig koppling är inget problem - det är jag van vid ;)
Däremot verkar t.ex. EKKJ ganska dyr per meter. N1XV 3g1.5 ligger på runt 10 kr/m för mig på nätet.

Kanske inte fel att lägga den i rör ändå? Så har du ett extra lager skydd om fyllnadsmassorna är obekväma, inte så kul om nån vass sten skulle råka leta sig in i kabeln.

Du har rätt i att EKKJ är dyrare, N1XV och EXQJ har bättre ledarisolering, i vilket fall är samtliga bättre markkablar än EKLK. Sen finns även flexvarianter på N1XV som påminner om gummikablar men alla alternativ är säkert bra, bara att slå till på nåt av dem.

En nackdel med EKKJ är OM den blir skadad så att det kommer in fukt till "flätan"så kommer den så småningom att ärga sönder. Det får till följd att skyddsjorden mer eller mindre försvinner. Blir det en skada på yttermanteln i en Pex så är fortfarande isoleringen på ledaren intakt. Skadade EKKJ med av ärgade flätor har jag kommit i kontakt med ett flertal gånger så det är inte bara fördelar med en jordkabel med koncentrisk ledare.

Jo, det är ju en nackdel, den koncentriska skärmen har inget extra skydd, annars kan du ju testa nya FXQ Easy men säkerligen till en högre kostnad.

N1XV och markslang tycker jag är det bästa!

//Patrik

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Har för mig en säljare på PM flex sa att deras vanliga gråa slang skulle få läggas i mark. Någon som har koll på detta?

Mikael_L
Självklart går det bra att lägga PM-flex grå slang i mark.

Den stora frågan är väl vad man sen kan/får ha i slangen. :p

FK - nope.
EKK - nope
EKKJ - japp
N1XV - japp
varmvatten - nope
kallvatten - nope
gasol - nope

osv

Hur ser det ut för eklk och pm grå slang? Klarar den kravet där?
För drar man n1xv kan det vara smidigt att ha lite klenare slang än 50mm om den ska upp i lite trängre utrymmen.

Mikael_L
Vad skriver tillverkaren om "din" EKLK?

Det är ju inte PM-flex som bestämmer.

edit:
Fast PM-flex-slangen kanske uppfyller vissa normer och klasser, som sen t.ex. en kabeltillverkare avser eller refererar till.
Så det kan väl ändå vara ett samspel mellan tillverkarna, som avgör.
Men här tar mitt kunnande tvärslut!

Redigerat:
Om man jämför PM flex gråslang och de markslangar jag kommit i kontakt med så känns det som att pm-flex står sig bättre mot mekaniska angrepp - eller vad säger ni?

Kanske skall köra på den och N1XV och markeringsband ovanför. Vad tror ni om det?

Mikael_L
Om man använder 20mm flexslang och undviker tvära böjar så borde ju en 3g1,5 N1XV t.ex. gå hyggligt lätt att dra in.
Och vilken slang som helst, (typ t.o.m en vanlig vattenslang), ökar ju skyddet rejält mot makadamets skadliga slitage.
Och kabeln går ju i vilket fall som helst att dra in innan man lägger ner slangen.

Personligen skulle jag nog kunna tänka mig den lösningen, men vänta för all del på vad forumets mer kunniga om detta säger.

Kollade med Nkt kabel. Deras eklk (eqlq med flera)får förläggas direkt i mark, MEN för att klara föreskrifternas regler krävs skydd av slang. För dem gick det bra med pm eller pipelife grå slang i marken. Någon med mer koll på det hela får gärna fylla på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.