Satt in en ram till skjutdörr och behövde då flytta ett par dosor. Det är 2 flexslangar som kommer ner från taket med 1 uppsättning tråd i varje, dessa går på varsin säkring men jag vet inte om de går på samma fas.
I dosan överst i bild leder jag in båda slangarna som det ses, där i skarvar jag med kopplingsklämmor de två uppsättningarna separat, för att fortsätta tråddragningen med alla 6 trådar i en gemensam flexslang till nästa dosa, där den ena uppsättningen ska sluta i ett vägguttag, och den andra uppsättningen ska bara fortsätta förbi och vidare i en flexslang till deb tredje och sists dosan (har inte satt upp denna än på bilden), där de ska sluta i ett vägguttag.
Är det okej att nyttja en gemensam slang för tråd till två olika ställen, och är det okej att dra tråd rakt igenom en dosa vidare till nästa? Ram för skjutdörr installerad i vägg med två uttag och flexslangar för kabeldragning mellan dosorna synliga bakom gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är inte elektriker men jag skulle säga att det där inte är okej.

Gör istället något av dessa alternativ:
* Ta bort dosorna vid taket, skarva ihop slangarna och tråda om.
* Tråda om så att ena "tillslangen" försvinner och du i samma slang från centralen får två faser, nolla och jord. Koppla vidare vid taket så att nolla och jord delar sig.
* Skippa ena till-slangen där uppe och skarva i dosan, så att båda slangarna nedåt är på samma grupp och fas. (Kräver ju att du inte får för stor/sned belastning.)
* Sätt två dosor där uppe.

Kan väl också påpeka att arbetet kräver behörighet.

S Svante Svenson skrev:
Jag är inte elektriker men jag skulle säga att det där inte är okej.

Gör istället något av dessa alternativ:
* Ta bort dosorna vid taket, skarva ihop slangarna och tråda om.
* Tråda om så att ena "tillslangen" försvinner och du i samma slang från centralen får två faser, nolla och jord. Koppla vidare vid taket så att nolla och jord delar sig.
* Skippa ena till-slangen där uppe och skarva i dosan, så att båda slangarna nedåt är på samma grupp och fas. (Kräver ju att du inte får för stor/sned belastning.)
* Sätt två dosor där uppe.

Kan väl också påpeka att arbetet kräver behörighet.
Jag hänger tyvärr verkligen inte med i det du skrev. Fattar de första två punkterna. Men inte resten.
Självklart gör jag inte detta själv utan elektriker får komma och koppla in, men jag har förstått att det är tillåtet att dra tråd och sätta ut dosor själv och sedan låta elekteiker kontrollera och koppla in.

K Karl Heinz skrev:
jag har förstått att det är tillåtet att dra tråd och sätta ut dosor själv och sedan låta elekteiker kontrollera och koppla in.
Nej det är lika förbjudet som att koppla in något. Att det sedan inte är helt ovanligt att folk är olagliga och gör det ändå är en annan sak. Men om du tänker låta en elektriker göra jobbet, men en del olagligt hempul, så bör du prata med elektrikern först, och få anvisningar. Annars är det stor risk att ingen elektriker vill rör någon dosa eller slang som du fixat själv. Du tänker dig 6 trådar i slangen. Det ä väldigt svårt att få in 6 trådar i en 16mm slang. Det kan ev. gå iom. att den blir rätt kort, och utan krök.

Jag är inte elektriker, men en sådan ihopslagning som du föreslår i tråden är ev. inte strikt förbjuden, men man gör inte så. Den där extra krumbukten du har på ena slangen gör det dessutom i praktiken nästan omöjligt att dra in trådar i slangen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
A
Det är inte förbjudet att dela kanalisation och kapslingar mellan flera grupper om man följer fordringarna i SS 436 40 00. Däremot brukar man inte göra så i Sverige. Det blir även fler belastade ledare i rören som behöver tas med i beräkningarna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Jag hänger tyvärr verkligen inte med i det du skrev. Fattar de första två punkterna. Men inte resten.
Självklart gör jag inte detta själv utan elektriker får komma och koppla in, men jag har förstått att det är tillåtet att dra tråd och sätta ut dosor själv och sedan låta elekteiker kontrollera och koppla in.
Det blir kanske OT men se det som att man upplyser. Och det flera liknande trådar om detta.

Det är inte ok att dra tråd och sätta kopplingsdosor om de är avedda för starkström. Och sen låta en elektriker koppla in. Inte ens en elektriker utan egen behörighet får göra det som du gör om det avser utanför tjänsten.
I tjänst ingår elektrikern i företagets egenkontrollprogram och därmed behörig att utföra elinstallationer.
Innehar han behörighet får han inte heller ta vid och göra en inkoppling på det du dragit även om det är synligt utanpåliggande och helt okulärt besiktningsbart eftersom förarbete du gjort är klassat enligt elreglerna som olagligt. Så tolkar jag det. Sen vad folk gör av infon är upp till var och en.

• Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Jag tycker det räcker att du förstår Svantes första alternativ. Det tycker jag är bäst. Kopplingsdosan upp i taket fyller ju ingen funktion.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
tommib
Nja, den fyller "funktionen" att inte behöva tråda om från föregående dosa. Inget annat.

Jag håller med om att korrekt lösning är att skarva slangarna och tråda om från föregående dosa. Grupperna bör hållas separata. För övrigt undrar jag vart grupperna gick tidigare. Det finns ett hål i skivan som vetter åt andra hållet. Vad var det där? Behövs verkligen båda dosorna? Kan grupperna avvecklas helt? Som vanligt väcks en rad andra frågor än den TS ställde.

Redigerat:
H hempularen skrev:
Nej det är lika förbjudet som att koppla in något. Att det sedan inte är helt ovanligt att folk är olagliga och gör det ändå är en annan sak. Men om du tänker låta en elektriker göra jobbet, men en del olagligt hempul, så bör du prata med elektrikern först, och få anvisningar. Annars är det stor risk att ingen elektriker vill rör någon dosa eller slang som du fixat själv. Du tänker dig 6 trådar i slangen. Det ä väldigt svårt att få in 6 trådar i en 16mm slang. Det kan ev. gå iom. att den blir rätt kort, och utan krök.

Jag är inte elektriker, men en sådan ihopslagning som du föreslår i tråden är ev. inte strikt förbjuden, men man gör inte så. Den där extra krumbukten du har på ena slangen gör det dessutom i praktiken nästan omöjligt att dra in trådar i slangen.
Det var jättelätt att få igenom 6 ledare i slangen, som du ser på bilden är det draget redan.

K karkka skrev:
Det blir kanske OT men se det som att man upplyser. Och det flera liknande trådar om detta.

Det är inte ok att dra tråd och sätta kopplingsdosor om de är avedda för starkström. Och sen låta en elektriker koppla in. Inte ens en elektriker utan egen behörighet får göra det som du gör om det avser utanför tjänsten.
I tjänst ingår elektrikern i företagets egenkontrollprogram och därmed behörig att utföra elinstallationer.
Innehar han behörighet får han inte heller ta vid och göra en inkoppling på det du dragit även om det är synligt utanpåliggande och helt okulärt besiktningsbart eftersom förarbete du gjort är klassat enligt elreglerna som olagligt. Så tolkar jag det. Sen vad folk gör av infon är upp till var och en.
Det är inte starkström

tommib tommib skrev:
Nja, den fyller "funktionen" att inte behöva tråda om från föregående dosa. Inget annat.

Jag håller med om att korrekt lösning är att skarva slangarna och tråda om från föregående dosa. Grupperna bör hållas separata. För övrigt undrar jag vart grupperna gick tidigare. Det finns ett hål i skivan som vetter åt andra hållet. Vad var det där? Behövs verkligen båda dosorna? Kan grupperna avvecklas helt? Som vanligt väcks en rad andra frågor än den TS ställde.
Den ena uppsättningen tråd gick till det hålet du ser i bilden. Den andra uppsättningen gick till ett uttag till torkskåp mitt i den gipsskivan jag tagit bort, det är därför det bara syns en håltagning.

Båda dosorna behövs egentligen inte. Trevligt att ha något uttag bara. Kan verkligen tänka mig att avveckla ena uppsättningen, men då behöver jag in i säkringsskåpet och dra ur tråden och koppla ur en automatsäkring, det vill jag inte göra. Kändes som enklast att bara leda ut tråden ur nya dosuttag på väggen, det skadar ju inte..

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Det är inte starkström
Fast du skrev ju att trådarna skulle gå till ett vägguttag?

K Karl Heinz skrev:
Det är inte starkström
Vad är starkström enligt dig?

Så jag har dragit ur tråden för den ena gruppen från elcentralen och lämnar tom slang där istället. Blir väl snyggast. Behöver inte två grupper där ändå.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.