Fairlane
M maria01 skrev:
svt är nog dom som tvekar mest dom kritiserar inte ens längre alla mins vi plus på svt dom kritiserade företag men det la man ner så konstigt
Bara en fråga, vad betyder ovanstående?

Stor bokstav och punkt underlättar läsförståelsen och det är något du undvikit helt ovan. Jag har försökt tolka det, är följande tolkning korrekt?

SVT är nog dem som tvekar mest. De kritiserar inte ens längre. Alla minns Plus på SVT. De kritiserade företag, men det programmet la man ner, vilket är konstigt?

• Gilla
  • Arg
Maria T och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg
redarn redarn skrev:
I de rättegångar om förtal jag varit åskådare på har definitivt frågan om det var sant diskuterats samtidigt som frågan om den som publicerade hade skälig grund för det.

Men du kanske har andra erfarenheter?
Har någon FRIATS från förtal med hänvisning till att det var sant UTAN att något av följande funnits?:
* Det har nyligen publicerats i massmedia
* Det handlar om en publik person
* Det har varit *allmänt* väl känt
* Den åtalade gar varit skyldig att uttala sig

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
Ramnemark Ramnemark skrev:
Kronofogden jobbar inte över gränsen Sverige/Norge (iallafall 2016) då jag haft kollegor i Norge som hade utmätning hemma i Sverige och skulle jobba i Norge 10 år tills det preskriberats.
redarn redarn skrev:
Det är fortfarande sant. Men de svenska domarna som fastställer skulden är direkt giltiga så borgenären kan vända sig till norsk motsvarighet.

Så man undrar vem det var dina kollegor var skyldig pengar som inte kände till detta?
Jo det verkar funka precis lika dåligt ännu ..

Vet folk med miljonskulder som tjänar nästan dom pengarna per år i norge som man inte lyckas utmäta..

Rent teoretiskt finns säkert möjligheten men i praktiken så händer inget..

Norska myndigheter är tydligen helt ointresserade av att hjälpa till ..

Varför kan man bara spekulera i ...

• Gilla
maria01
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
I Sverige uppträder mäklaren som förmodat opartisk medlare och sakkunnig, men i praktiken är mäklaren på flera sätt partiskt lierad med säljaren. För det första arbetar mäklaren som regel på säljarens uppdrag. För det andra tar han/hon därför betalt för sin tjänst av säljaren. För det tredje kombineras säljuppdraget med uppföljande ekonomisk skatterådgivning endast till säljaren.

Jag säger inte att detta nödvändigtvis måste vara fel, men det måste för varje mäklare vara närmast utopiskt, att med sådant ensidigt beroende förhålla sig "opartisk" till också "husbondens" motpart. I många andra länder är mäklarnas roll annorlunda. Där sluter båda parter avtal med stöd av var sin mäklare.

Ingen människa skulle väl drömma om att anlita samma advokat som sin motpart i en rättslig tvist, och varför skulle det funka bättre i just fastighetsaffärer?
Du är mycket rätt indem observationen att svenska mäklare är någon slags timeshare försäljare som marknadsför ett lågt pris som sedan ska dubblas när man får en köpare på kroken och uppdragsgivaren är säljaren. Det ger goda inkomster i heta områden och inga inkomster i kalla områden för mäklare. Opartiskheten är nog lagd på soptunnan. Det vore nog intressant om båda parter har en mäklare.

Purre
Välkommen till internet där folk gör som dom vill och alla gör inte som du vill eller tycker 😉
Sen kan man fråga sig varför bara jag fick en känga och ingen utav de andra som påpekade samma sak? Men men jag är lika glad för det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
T Toddbertuzzi skrev:
Det finns strikta regler hur klientmedel ska hanteras. Om mäklaren blandar sina pengar med klientens så har mäklaren gjort sig skyldig till allvarligt brott.

Det kan vara allvarliga brott såsom trolöshet mot huvudman, förskingring och bokföringsbrott. Är med största sannolikhet det sista den mäklaren gör som mäklare då mäklarlicensen lär ryka!
En variant mäklararen kan göra är att avregistrera sig som mäklare och låta stormen bedarra och när caset är stängt pga ”x är inte mäklare så vi kan inte utreda något” så begär man återregistrering som mäklare.

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fel. Förtal enligt lagen har inget att göra med lögn eller sanning.
läs om och läs rätt i lag och i rättsfall

TRJBerg
sagabelami sagabelami skrev:
läs om och läs rätt i lag och i rättsfall
Se kommentar 118 och 122.

Fairlane
@maria01
Blev du arg när jag frågade vad di obegripliga text betydde?
Vill du inte bli förstådd?
Jag försökte flera gånger att läsa den innan jag fick ihop något som kanske kunde vara det du menade, men jag var inte säker, därför frågade jag.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G Grottan skrev:
En variant mäklararen kan göra är att avregistrera sig som mäklare och låta stormen bedarra och när caset är stängt pga ”x är inte mäklare så vi kan inte utreda något” så begär man återregistrering som mäklare.
Man kan undra om det inte är så i det här fallet. Mäklaren visste att hans agerande var haram, och att det inte skulle gå att snacka sig ur om han blev anmäld. Därför valde han att sluta som mäklare.

P
ClasseClas ClasseClas skrev:
Tydligen har säljaren mellan kontraktsskrivandet och tillträdet tagit ytterligare lån med fastigheten som pant.
När kontraktet har skrivits på är köparen ny ägare. Det är väl bara ägaren som kan ta ut pantbrev?

• Gilla
sagabelami
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Vad är detta med "skriftligt" pantbrev?
Skriftligt i motsats till muntligt? Det finns väl inga pantbrev som inte är skriftliga? Även digitala pantbrev kan man ju läsa. Man behöver inte lyssna på någon som berättar.

Termen "skriftligt pantbrev" är sålunda inte entydigt. "Digitalt pantbrev" och "fysiskt pantbrev" borde användas istället.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
R ReMaxBerea skrev:
Jag hade velat ha mäklarfirmans namn och även mäklarens namn, for future reference, så ingen annan blir lurad, men att sprida sanningen räknas ju som förtal i sverige.
Det beror lite på avsikten med spridandet av uppgifterna. Om avsikten är att skada någons anseende så är det förtal, men åklagaren behöver inte visa att det var avsikten. Det är implicit.

Om den som uppgifterna avser inte har något anseende som kan skadas så är det inte förtal.

• Gilla
sagabelami
  • Laddar…
P
M mimali skrev:
Men mäklarna är/var yrkesverksamma. De kan säkert hävda att de lider ekonomisk skada av negativ publicitet, men den har de själva orsakat genom sitt agerande.
Den enskilde mäklaren kan nog vara skyddad mot förtal, men det går inte att förtala ett bolag.

• Gilla
Keoo
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
i Tanzania hänger man ut skurkar i tv pch press med bild (video på skurken och stolta polisen som tog den), namn, by där den bor, registreringsnummer på bilen inblandad i brottet m.m.
En skurk har förbrukat sin integritet, allmänhetens vetskap att den är en skurk är viktigare för att förhindra mer skurkeri.
I länder med rättssäkerhet gör man inte så förrän en dom har avkunnats.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.