26 050 läst ·
188 svar
26k läst
188 svar
Skriftligt pantbrev som stoppade husköpet – handpenning på 420 000 kr förlorad
I Sverige uppträder mäklaren som förmodat opartisk medlare och sakkunnig, men i praktiken är mäklaren på flera sätt partiskt lierad med säljaren. För det första arbetar mäklaren som regel på säljarens uppdrag. För det andra tar han/hon därför betalt för sin tjänst av säljaren. För det tredje kombineras säljuppdraget med uppföljande ekonomisk skatterådgivning endast till säljaren.
Jag säger inte att detta nödvändigtvis måste vara fel, men det måste för varje mäklare vara närmast utopiskt, att med sådant ensidigt beroende förhålla sig "opartisk" till också "husbondens" motpart. I många andra länder är mäklarnas roll annorlunda. Där sluter båda parter avtal med stöd av var sin mäklare.
Ingen människa skulle väl drömma om att anlita samma advokat som sin motpart i en rättslig tvist, och varför skulle det funka bättre i just fastighetsaffärer?
Jag säger inte att detta nödvändigtvis måste vara fel, men det måste för varje mäklare vara närmast utopiskt, att med sådant ensidigt beroende förhålla sig "opartisk" till också "husbondens" motpart. I många andra länder är mäklarnas roll annorlunda. Där sluter båda parter avtal med stöd av var sin mäklare.
Ingen människa skulle väl drömma om att anlita samma advokat som sin motpart i en rättslig tvist, och varför skulle det funka bättre i just fastighetsaffärer?
Lån kan lösas inte pantbrevredarn skrev:
Att se till att pantbrev blir lösta ingår inte i det lagstadgade kraven för mäklare, bara att kontrollera vilka som finns och underrätta köparen.
Det är köparens bank som ser till att alla panter är lösta. Köper du utan lån kan detta vara svårt att ordna själv så vissa tar lån bara för att få hjälpen.
Medlem
· Vâstergötlandslän
· 56 inlägg
Det är lnte obligatotiskt att överhuvudtaget använda sig av en mäklare vid fastighetsförsäljnlng.Redaktionen skrev:
Om du säljer ditt hus och köper en nytt är det en hel del som ska klaffa. För familjen Byrén i Bålsta var det köpet av det nya huset som blev helt fel på grund av en mäklare som inte gjorde sitt jobb. Nu riskerar de förlora både huset och handpenningen.
Du kan läsa blogginlägget här: Skriftligt pantbrev som stoppade husköpet – handpenning på 420 000 kr förlorad
Du kan t.ex. ge mäklaren ett begränsat uppdrag som bara gäller avtalshandlingarna.
Det går också bra att anlita en erfaren advokat för upprättande av handlingarna.
Advokaten har ett klientmedelskonto.
För ditt eget arbete med försäljningen ska du använda dig av en checklista, som mäklaren skulle ha gjort för sitt arvode.
Det kräver noggrannhet och tid av dig.
Du behöver en bra bank till din hjälp för lösande av ev pantbrev, förvarande av handpenning, ev lån, likvidavräkning och slutbetalning .
Kanske ordnar kan banken erbjuda lokal för överlåtelsen på sitt kontor. Eller kan överlåtelsen ske på advokatens kontor med telefonkontakt till banken under sammanträdet.
Tala med banken/advokaten i god tid och håll kontakten under försäljningens gång.
.
Vad jag inte förstår, varken från redaktionen för Byggahus, DN, Lokaltidningen, eller P4 är varför de skriver namn på familjen som drabbats, men inte skriver namnet på mäklaren eller mäklarfirman. De har båda agerat i sina yrkesroller. Som konsumentupplysning är det grundläggande att få veta vilka de är så man kan undvika dem i fortsättningen.
Michael Lindholm
Michael Lindholm
För att den drabbade familjen är den enda som vill figurera med namn och de är försiktiga gentemot de andra. Bla. på grund av lagen.M mimali skrev:Vad jag inte förstår, varken från redaktionen för Byggahus, DN, Lokaltidningen, eller P4 är varför de skriver namn på familjen som drabbats, men inte skriver namnet på mäklaren eller mäklarfirman. De har båda agerat i sina yrkesroller. Som konsumentupplysning är det grundläggande att få veta vilka de är så man kan undvika dem i fortsättningen.
Michael Lindholm
Mäklarkedjan som sådan har förvisso inte det skyddet men kan mycket väl vara att familjen bett media att inte namnge den för att hålla öppet för förlikning.
så är det ju i sverige men det mest störande från svenska journalister är när dom skriver kan inte nås för kommentar. att det ska vara så svårt att hitta personen eller företaget. utlänska journalister verkar inte ha samma problemM mimali skrev:Vad jag inte förstår, varken från redaktionen för Byggahus, DN, Lokaltidningen, eller P4 är varför de skriver namn på familjen som drabbats, men inte skriver namnet på mäklaren eller mäklarfirman. De har båda agerat i sina yrkesroller. Som konsumentupplysning är det grundläggande att få veta vilka de är så man kan undvika dem i fortsättningen.
Michael Lindholm
Rob Wolchek som exempel hittar personerna eller företagen utan problem det jag älskar med amerikanska journalister är att dom inte är fega som svenska är
https://www.youtube.com/c/robwolchekInvestigativeNewsReporter
vilken lag? dagstidningar hänger ju ut folk med bild och namn hela tidenredarn skrev:
Det är klart att varken mäklaren eller mäklarfirman vill figurera med namn, men jag tror inte för ett ögonblick att alla dessa redaktioner undvikit namnpublicering av hänsyn till familjens eventuella förlikning.redarn skrev:
Det är bara slappt att framställa familjen som aningslösa offer och låta mäklarna komma undan. Att inte publicera namn på säljarna - OK. De är privatpersoner - tror jag. Men mäklarna är/var yrkesverksamma. De kan säkert hävda att de lider ekonomisk skada av negativ publicitet, men den har de själva orsakat genom sitt agerande.
Det skulle krävas en ganska lång uppsats att gå igenom allt.M maria01 skrev:
Ingående komponenter är tex huruvida personen själv sökt uppmärksamhet i frågan och huruvida det är ett allmänintresse att publicera (allmänintresse är inte samma sak som att allmänheten är intresserade/nyfikna).
Och på andra sidan hur väl tidningen kan verifiera sanningshalten. De vill ha två oberoende källor och här finns nog bara en.
i Tanzania hänger man ut skurkar i tv pch press med bild (video på skurken och stolta polisen som tog den), namn, by där den bor, registreringsnummer på bilen inblandad i brottet m.m.M maria01 skrev:så är det ju i sverige men det mest störande från svenska journalister är när dom skriver kan inte nås för kommentar. att det ska vara så svårt att hitta personen eller företaget. utlänska journalister verkar inte ha samma problem
Rob Wolchek som exempel hittar personerna eller företagen utan problem det jag älskar med amerikanska journalister är att dom inte är fega som svenska är
[länk]
En skurk har förbrukat sin integritet, allmänhetens vetskap att den är en skurk är viktigare för att förhindra mer skurkeri.