redarn redarn skrev:
Utmätning mot mäklaren. Om mäklaren blandar egna och kunders pengar kan allt utmätas om just mäklaren har skulder.
Det finns strikta regler hur klientmedel ska hanteras. Om mäklaren blandar sina pengar med klientens så har mäklaren gjort sig skyldig till allvarligt brott.

Det kan vara allvarliga brott såsom trolöshet mot huvudman, förskingring och bokföringsbrott. Är med största sannolikhet det sista den mäklaren gör som mäklare då mäklarlicensen lär ryka!

• Gilla
clobar och 2 till
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
Varför ska man ens sälja/köpa via mäklare då?

Spara pengarna, gör allt själv istället. Är ju fan en risk att betala för mäklare och sen ändå förlorar 250kkr
Mäklaren håller någorlunda reda på att både köpare & säljare följer processen korrekt. De typiska inblandade är i ämnet okunniga i övrigt medelmåttor som mår bra av handhållning.

Systemet skyddar inte mot de absolut svåraste fallen. Men de är som tur är ovanliga emedan vi vanliga medelmåttor är tolv på dussinet.

C
redarn redarn skrev:
Utmätning mot mäklaren. Om mäklaren blandar egna och kunders pengar kan allt utmätas om just mäklaren har skulder.
Sant, uttryckte mig lite dumt där. Menade att är inte poängen med själva depositionsförfarandet med att pengarna förvaras av mäklaren på dennes klientmedelskonto, att pengarna är skyddade, då de vare sig tillhör säljaren juridiskt eller är "i säljarens hand" förrän villkoren i depositionsavtalet är uppfyllda?

Redigerat:
C cpalm skrev:
Sant, uttryckte mig lite dumt där. Menade att är inte poängen med själva dispositionsförfarandet med att pengarna förvaras av mäklaren på dennes klientmedelskonto, att pengarna är skyddade, då de vare sig tillhör säljaren juridiskt eller är "i säljarens hand" förrän villkoren i dispositionsavtalet är uppfyllda?
Det var så jag förstod det som ung. Sen lärde jag mig att man vanligtvis inte skriver depositionsavtal (längre?) och därmed faller det.

Om man nu inte är noggrann/jobbig och kräver det.

Lite som öppen besiktningsklausul men nog ovanligare att köpare tänker på.

C cpalm skrev:
Sant, uttryckte mig lite dumt där. Menade att är inte poängen med själva dispositionsförfarandet med att pengarna förvaras av mäklaren på dennes klientmedelskonto, att pengarna är skyddade, då de vare sig tillhör säljaren juridiskt eller är "i säljarens hand" förrän villkoren i dispositionsavtalet är uppfyllda?
Varför skulle de inte vara säljarens?

C
kashieda kashieda skrev:
Varför skulle de inte vara säljarens?
På grund av villkoren i depositionsavtalet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Då återstår bara huruvida kronkalle tar pengarna eller de blir återbetalade.
Det här har jag missat. Har någon av säljarnas skulder gått till Kronofogden alltså? Eller har mäklaren skulder hos Kronofogden?
Trådsanning och konsekvens...?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här har jag missat. Har någon av säljarnas skulder gått till Kronofogden alltså?
Det är så jag förstått några av inläggen i tråden utan att själv kontrollera saken mer exakt.

redarn redarn skrev:
Det är så jag förstått några av inläggen i tråden utan att själv kontrollera saken mer exakt.
Jag är lite skyldig när jag tänker efter. Har tidigare spekulerat i om säljarnas bank har tvingat dem att sälja under hot om att banken annars går till Kronofogden och begär tvångsförsäljning.

" Vi kan inte bli hemlösa med två småbarn."

det jag har svårt att se att dom skulle bli efter att ha googlat lite fort så har dom båda bra jobb

så klart händer det att familjer blir hemlösa men då är det ofta handlat om folk som inte har jobb

P
Z Zodde skrev:
Menar du att Norge inte ”samarbetar” med Sverige?
Vad har medborgarskap öht med nåt som helst å göra..?
Jag menar att det räcker med att jobba och skatta i Norge så kommer inte svensk kronofogde åt din norska inkomst även om du befinner dig i Sverige all ledig tid och ser till att hålla pengarna du tjänar på ett konto i tex Norge.. Det är förvånande dåligt samarbete till och med mellan grannländer och det går förvånande enkelt att inte betala skulder i Sverige.
Så tron att kronofogden löser allt och att det kommer pengar till sist är inte så säkert som många tror.

Dubbla medborgarskap är alltid effektiv för då viftar man alltid med id handlingen som är effektivast i läget man blir stoppad.. också ett sätt att alltid undkomma..

Skulle behövas krafttag mot den här typen av kryphål

ClasseClas ClasseClas skrev:
Besittningsrätten är stark så det kanske är det enklaste sättet för köparen att få "rätt" i den här affären?
Köparen flyttade ju in i huset och hyrde det. Här skulle köparen kunna "få tillbaka" delar av handpenningen om de bara inte betalade hyran och stannade kvar. Uppgiften att handpenning sitter på ett spärrat konto i säljarens namn låter tveksamt. Vem har lämnat den uppgiften?

Nu tror jag köparna har lämnat men om de stannat kvar så gör man ju det på bekostnad av säljaren. Hyran + räntan på det egna lånet man skulle ha tagit blir nog kring 15tkr+ per månad. Om man lyckas hålla ut 10 månader så är man ju en bit på vägen. Om man lyckas få tag i panthavande bank så kanske man kan få en diskussionspart. Om banken går till kronkalle med ett tomt hus lär det ju vara ett betydligt bättre case än om det bor folk där.

Hade jag råkat ut för detta och inte haft barn inblandade skulle jag nog bråkat med allt och alla "in i kaklet". Någonstans finns det ju en gräns där alla parter kan gå med på en mindre förlust och bara man har tiden på sin sida och ett vagt hyreskontrakt så är det ju bara att köra på.

M merbanan skrev:
Köparen flyttade ju in i huset och hyrde det. Här skulle köparen kunna "få tillbaka" delar av handpenningen om de bara inte betalade hyran och stannade kvar. Uppgiften att handpenning sitter på ett spärrat konto i säljarens namn låter tveksamt. Vem har lämnat den uppgiften?

Nu tror jag köparna har lämnat men om de stannat kvar så gör man ju det på bekostnad av säljaren. Hyran + räntan på det egna lånet man skulle ha tagit blir nog kring 15tkr+ per månad. Om man lyckas hålla ut 10 månader så är man ju en bit på vägen. Om man lyckas få tag i panthavande bank så kanske man kan få en diskussionspart. Om banken går till kronkalle med ett tomt hus lär det ju vara ett betydligt bättre case än om det bor folk där.

Hade jag råkat ut för detta och inte haft barn inblandade skulle jag nog bråkat med allt och alla "in i kaklet". Någonstans finns det ju en gräns där alla parter kan gå med på en mindre förlust och bara man har tiden på sin sida och ett vagt hyreskontrakt så är det ju bara att köra på.
dom är ju fortfarande skrivna där

P polaris78 skrev:
Jag menar att det räcker med att jobba och skatta i Norge så kommer inte svensk kronofogde åt din norska inkomst även om du befinner dig i Sverige all ledig tid och ser till att hålla pengarna du tjänar på ett konto i tex Norge.. Det är förvånande dåligt samarbete till och med mellan grannländer och det går förvånande enkelt att inte betala skulder i Sverige.
Ok. Jag har noll koll/erfarenhet av kronofogde-samarbetet över gränsen. Du verkar ha koll/erfarenhet😉
P polaris78 skrev:
Dubbla medborgarskap är alltid effektiv för då viftar man alltid med id handlingen som är effektivast i läget man blir stoppad.. också ett sätt att alltid undkomma.
När menar du man skulle bli stoppad?
Å vad har medborgarskap med det hela å göra?

Själv har jag svenskt pass men norskt körkort.
Ser inte nån som helst vits i å ha dubbelt medborgarskap Sverige/Norge

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Ok. Jag har noll koll/erfarenhet av kronofogde-samarbetet över gränsen. Du verkar ha koll/erfarenhet😉

När menar du man skulle bli stoppad?
Å vad har medborgarskap med det hela å göra?

Själv har jag svenskt pass men norskt körkort.
Ser inte nån som helst vits i å ha dubbelt medborgarskap Sverige/Norge
Så länge du inte har problem med skulder och kronofogde är det nära noll vits med dubbla medborgarskap.. Det är helt sant..

Men har du kronofogde efter dig och skulder i sverige så är det förvänansvärt enkelt att smita undan att betala sina skulder..

norska myndigheter ser ingen vits att hjälpa sverige att driva in skulder

vits med norskt medborgarskap är flera om man har skulder i sverige , allt blir enklare och svårare för sverige att lägga sig i tex framtida utbetalningar av pension osv osv.. Det är skrämmande effektivt om man har ekonomiska problem i sverige och inte vill göra rätt för sig...

Det är så naivt svenskt att tro att bara för att man tex vinner i rätten så kommer man få in pengarna från den dömde, man tänker att förr eller senare så tjänar dom pengar i sverige som kronofogden kan ta men folk som kommit på hur det funkar kan vara svåra att få en enda krona av...

under tiden så är dom på semester i everige och tjänar rejält med pengar i norge som hålls borta från svenska inkassomöjligheter och kan har miljonskulder i sverige men dom lever gott som inget har hänt och bor runt medelhavet när dom inte jobbar i norge eller har semester i sverige. Dom får tänka lite på vad dom tar in i sverige bara så det inte blir utmätt bara OM kronofogden skulle råka hitta dem...

Om du inte tror mig så läs här tex

https://lawline.se/answers/kan-kronofogden-utmata-mina-tillgangar-om-jag-bor-i-norge

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.