26 050 läst ·
188 svar
26k läst
188 svar
Skriftligt pantbrev som stoppade husköpet – handpenning på 420 000 kr förlorad
Detta funkar tills den du är skyldig upptäcker att du bor i Norge och ber lokala myndigheter om hjälp med verkställande.P polaris78 skrev:Så länge du inte har problem med skulder och kronofogde är det nära noll vits med dubbla medborgarskap.. Det är helt sant..
Men har du kronofogde efter dig och skulder i sverige så är det förvänansvärt enkelt att smita undan att betala sina skulder..
norska myndigheter ser ingen vits att hjälpa sverige att driva in skulder
vits med norskt medborgarskap är flera om man har skulder i sverige , allt blir enklare och svårare för sverige att lägga sig i tex framtida utbetalningar av pension osv osv.. Det är skrämmande effektivt om man har ekonomiska problem i sverige och inte vill göra rätt för sig...
Det är så naivt svenskt att tro att bara för att man tex vinner i rätten så kommer man få in pengarna från den dömde, man tänker att förr eller senare så tjänar dom pengar i sverige som kronofogden kan ta men folk som kommit på hur det funkar kan vara svåra att få en enda krona av...
under tiden så är dom på semester i everige och tjänar rejält med pengar i norge som hålls borta från svenska inkassomöjligheter och kan har miljonskulder i sverige men dom lever gott som inget har hänt och bor runt medelhavet när dom inte jobbar i norge eller har semester i sverige. Dom får tänka lite på vad dom tar in i sverige bara så det inte blir utmätt bara OM kronofogden skulle råka hitta dem...
Om du inte tror mig så läs här tex
[länk]
Och bäst för den skuldsatte att aldrig köra bil i Sverige eller ha dyra saker på sig/med sig.
Ja, KFM borde hjälpa till mer med att söka efter tillgångar utomlands för skulder som har sitt ursprung i Sverige. Och vid gränser borde det flaggas mer. Skulle inte bli förvånad som dessa samarbeten utvecklas mer kommande år då omoraliska personer uppenbarligen utnyttjar det hela.
Sen finns så klart länder som kan vara svåra men inom EU/EES är erkännandet av skulder enkelt så länge den som ska ha pengar begriper vilket EU/EES land som ska kontaktas.
det låter konstigt när svenska banker lånar ut att dom inte skulle kunna driva in det bara för att man flyttar till ett annat eu land utanför eu kan jag förstå att det blir problem med andra skulder en bank lån mins jag läste nån artikel för flera år sen att mängder av svenskar inte betalar studie skulder när dom har flyttat utanför euP polaris78 skrev:Så länge du inte har problem med skulder och kronofogde är det nära noll vits med dubbla medborgarskap.. Det är helt sant..
Men har du kronofogde efter dig och skulder i sverige så är det förvänansvärt enkelt att smita undan att betala sina skulder..
norska myndigheter ser ingen vits att hjälpa sverige att driva in skulder
vits med norskt medborgarskap är flera om man har skulder i sverige , allt blir enklare och svårare för sverige att lägga sig i tex framtida utbetalningar av pension osv osv.. Det är skrämmande effektivt om man har ekonomiska problem i sverige och inte vill göra rätt för sig...
Det är så naivt svenskt att tro att bara för att man tex vinner i rätten så kommer man få in pengarna från den dömde, man tänker att förr eller senare så tjänar dom pengar i sverige som kronofogden kan ta men folk som kommit på hur det funkar kan vara svåra att få en enda krona av...
under tiden så är dom på semester i everige och tjänar rejält med pengar i norge som hålls borta från svenska inkassomöjligheter och kan har miljonskulder i sverige men dom lever gott som inget har hänt och bor runt medelhavet när dom inte jobbar i norge eller har semester i sverige. Dom får tänka lite på vad dom tar in i sverige bara så det inte blir utmätt bara OM kronofogden skulle råka hitta dem...
Om du inte tror mig så läs här tex
[länk]
svenska banker har ju kontor över hela världen så såna skulder är nog inget problem för dom att driva inredarn skrev:
Detta funkar tills den du är skyldig upptäcker att du bor i Norge och ber lokala myndigheter om hjälp med verkställande.
Och bäst för den skuldsatte att aldrig köra bil i Sverige eller ha dyra saker på sig/med sig.
Ja, KFM borde hjälpa till mer med att söka efter tillgångar utomlands för skulder som har sitt ursprung i Sverige. Och vid gränser borde det flaggas mer. Skulle inte bli förvånad som dessa samarbeten utvecklas mer kommande år då omoraliska personer uppenbarligen utnyttjar det hela.
Sen finns så klart länder som kan vara svåra men inom EU/EES är erkännandet av skulder enkelt så länge den som ska ha pengar begriper vilket EU/EES land som ska kontaktas.
De kan de så klart. Men det krävs kompetens om indrivning i andra länder hos borgenären.M maria01 skrev:det låter konstigt när svenska banker lånar ut att dom inte skulle kunna driva in det bara för att man flyttar till ett annat eu land utanför eu kan jag förstå att det blir problem mins jag läste nån artikel för flera år sen att mängder av svenskar inte betalar studie skulder när dom har flyttat utanför eu
Banker har sådan kompetens.
Men sedan kan någon så klart fly till tex. Nordkorea som är skyldigt sverige en massa miljoner för volvobilar tror jag det var, sen nån gång i mitten av 1900 talet.
Tror inte det är kul att bo i just Nordkorea.
P polaris78 skrev:Jag menar att det räcker med att jobba och skatta i Norge så kommer inte svensk kronofogde åt din norska inkomst även om du befinner dig i Sverige all ledig tid och ser till att hålla pengarna du tjänar på ett konto i tex Norge.. Det är förvånande dåligt samarbete till och med mellan grannländer och det går förvånande enkelt att inte betala skulder i Sverige.
Så tron att kronofogden löser allt och att det kommer pengar till sist är inte så säkert som många tror.
Dubbla medborgarskap är alltid effektiv för då viftar man alltid med id handlingen som är effektivast i läget man blir stoppad.. också ett sätt att alltid undkomma..
Skulle behövas krafttag mot den här typen av kryphål
Norge
I Norge kan CSN, via Svea Inkasso, ansöka om utmätning av obetalda årsbelopp och återkrav direkt till Norges motsvarighet till Kronofogden. Det är ett snabbt och effektivt sätt att driva in obetalda belopp utan rättslig process i domstol.I de fall en låntagare inte betalar ett studielån som är uppsagt till omedelbar betalning går CSN vidare till rättslig process i norsk domstol. CSN har ett flertal domar mot låntagare i Norge som avser uppsagda lån. I de fall låntagaren inte betalar hela lånet omgående ansöker CSN om utmätning av beloppet.
https://www.csn.se/om-csn/lag-och-r...pdrag att,utlandet finns inte den möjligheten.
ja Det verkar dock vara sällsynt och låg prio och norska myndigheter är tydligen inte alls så villiga att hjälpa till och det är väl troligen det som är en del av poängen med dubbla medborgarskap osv och kunna flytta tillgångar mellan olika länder och att när du anger din norska identitet så flaggar man inte i svenska system osv osv. Teoretiskt finns det indrivning som du säger ,men det verkar inte funka så bra i praktiken.. norge är ju inte med i EU men EESredarn skrev:
Detta funkar tills den du är skyldig upptäcker att du bor i Norge och ber lokala myndigheter om hjälp med verkställande.
Är ingen expert i frågan men vet folk som utnyttjar det här kryphålet eller vad vi ska kalla det.. Och gjort det i åratal..
Nej naturligvis åker inte personen i sin egen dyrare bil in i sverige utan då lånas det andra dyra bilar som står på nån annan och mest troligt används idag avtal för att bevisa att man bara lånat / hyrt bilen tillfälligt sen nya lagen om möjlighet att ta fordon man har i besittning.
Kronofogden är ju så saktfärdig att dom inte lyckas få en krona av personen på flera år..
För mig får man gärna täppa igen dessa hål , men det verkar inte ske och verkar inte ha nån prio..
Folks rättigheter är oftast prio långt över dom som väntar på pengar, även om vi med dagens politik ser en hel del uppstramningar och tankeförändringar där brottslingars rättigheter äntligen får mindre plats i debatten och offren ges större plats och mer rättvisa så har vi en bit kvar..
Sen är ju problemet att det är oftast inte stora banker som ska driva in pengar i praktiken, utan vanligt folk via kronofogdemyndigheten.. Som tydligen inte har nåt direkt aktivt samarbete med norska motsvarigheten
Csn och studieskulder är väl mer samma som banker i kompetens att kunna driva ärenden och kanske än mer vana av att jaga folk som flyttat till andra länder..
Men det hjälper ju inte mycket när det är mer vanligt folk som är skyldig nån annan person pengar..
Felet är ju att inte kronofogdemyndigheten mer aktivt samarbetar automatiskt med alla länder inom eu ess och helst ännu fler och att inte olika medborgarskap är mer knutna till varandra i nåt mer centralt register där varje id är knytet så man ser när kalle karlsson även fått norskt medborgarskap och jobbar i norge och skulden flyttar med..
svårt att lösa man kan ju inte ens lösa fortkörningsböter eller parkeringsböter i euP polaris78 skrev:ja Det verkar dock vara sällsynt och låg prio och norska myndigheter är tydligen inte alls så villiga att hjälpa till och det är väl troligen det som är en del av poängen med dubbla medborgarskap osv och kunna flytta tillgångar mellan olika länder och att när du anger din norska identitet så flaggar man inte i svenska system osv osv. Teoretiskt finns det indrivning som du säger ,men det verkar inte funka så bra i praktiken.. norge är ju inte med i EU men EES
Är ingen expert i frågan men vet folk som utnyttjar det här kryphålet eller vad vi ska kalla det.. Och gjort det i åratal..
Nej naturligvis åker inte personen i sin egen dyrare bil in i sverige utan då lånas det andra dyra bilar som står på nån annan och mest troligt används idag avtal för att bevisa att man bara lånat / hyrt bilen tillfälligt sen nya lagen om möjlighet att ta fordon man har i besittning.
Kronofogden är ju så saktfärdig att dom inte lyckas få en krona av personen på flera år..
För mig får man gärna täppa igen dessa hål , men det verkar inte ske och verkar inte ha nån prio..
Folks rättigheter är oftast prio långt över dom som väntar på pengar, även om vi med dagens politik ser en hel del uppstramningar och tankeförändringar där brottslingars rättigheter äntligen får mindre plats i debatten och offren ges större plats och mer rättvisa så har vi en bit kvar..
Sen är ju problemet att det är oftast inte stora banker som ska driva in pengar i praktiken, utan vanligt folk via kronofogdemyndigheten.. Som tydligen inte har nåt direkt aktivt samarbete med norska motsvarigheten
Csn och studieskulder är väl mer samma som banker i kompetens att kunna driva ärenden och kanske än mer vana av att jaga folk som flyttat till andra länder..
Men det hjälper ju inte mycket när det är mer vanligt folk som är skyldig nån annan person pengar..
Felet är ju att inte kronofogdemyndigheten mer aktivt samarbetar automatiskt med alla länder inom eu ess och helst ännu fler och att inte olika medborgarskap är mer knutna till varandra i nåt mer centralt register där varje id är knytet så man ser när kalle karlsson även fått norskt medborgarskap och jobbar i norge och skulden flyttar med..
Antagligen bedrägeri.SågspånPappspikEternit skrev:
Forumautisternas manuella stavningskontroll levererar, i vanlig ordning 😇 ...
Men om vi ska läsa och diskutera artikelns innehåll:
Jag förstår inte riktigt hur det här har gått till? Mäklaren måste ha tagit utdrag ur Fastighetsregistret innan huset lades ut till försäljning, och där finns ju alla pantbrev inskrivna, både digitala (som är det vanliga idag) och skriftliga. Eller har säljarna tagit ut ytterligare skriftliga pantbrev under försäljningens gång, utan mäklarens vetskap?
(Äsch, jag läser DN-artikeln i stället, nåt ska man ha för alla sponsorpengar till Bonnier News.)
Ja, säljarna hade tagit ut pantbrevet på 245 000 under försäljningens gång, skriver DN.
På tillträdesdagen skrev köparna på ett tilläggsavtal med senarelagt tillträde och hyrde huset fram till nyårsafton då de hävde köpeavtalet.
Men jag fattar inte det här heller, att inte lösa alla panter är solklart kontraktsbrott från säljarens sida. Varför upplyste inte mäklaren om det? Det måste ha funnits en klausul om säljarens kontraktsbrott i köpekontraktet, och explicit skrivning om följderna av detta kontraktsbrott, exempelvis hävning av köpet och ersättning till köparna.
De vill att köparen löser extra panten som de har tagit under processens gång. Det fega är mäklarfirman som totalduckar. De som säljer har medvetet gjort det här. Fast en polisanmälan leder oftast ingenting den avskrivs omedelbart så kriminella kan fortsätta sin verksamhet. Stämning i domstol är mer verksamt men då kan det vara billigare bara betala själv de här 245 000 och det är väl så säljaren tänker. Varför ska man ha mäklare när de facto inte gör jobbet.
fel parkerar jag min franska bil i sverige eller kör för fort så får jag ingen böter du glömde läsa EUZ Zodde skrev:
Varför betalar man pengar till mäklaren om man ska göra hälften av jobbet själv ?Redaktionen skrev:
Om du säljer ditt hus och köper en nytt är det en hel del som ska klaffa. För familjen Byrén i Bålsta var det köpet av det nya huset som blev helt fel på grund av en mäklare som inte gjorde sitt jobb. Nu riskerar de förlora både huset och handpenningen.
Du kan läsa blogginlägget här: Skriftligt pantbrev som stoppade husköpet – handpenning på 420 000 kr förlorad
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Det är jag som har skrivit den, jag är vuxen och driver Byggahus.se sedan 2001. Vem är du?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 656 inlägg