95 699 läst ·
53 svar
96k läst
53 svar
Skillnad på jord och nolla egentligen
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Att överhuvudtaget tro att man ska få ett annat än korrekt svar av elyrkesmän som dagligen strävar efter att göra säkra och lagliga installationer är ju i sig befängt.
ybu skrev:
Nej , jag slingrar mig inte, har ingen anledning till det utan jag vill veta vilka alternativ man har när man inte kan dra in fler trådar i röret pga att röret är fullt utan att bygga om hela elsystemet eller ännu värre bygga om hela huset för ett jordat uttag :eek:
Att bara säga NEJ utan att motivera eller vägleda är sällan nått jag tar till mig, det borde inte andra heller göra, vi är alla individer och vi ska tänka själva och inte bara ledas och förledas
I röret från dosan till vägguttaget går det nog dra in en jord, men från centralen till dosan är det knökafullt med kabel , det är samma som till köket, och köket byggdes om för några år sedan och det blev maxat med extra kablar då för en massa belysning kom till, så någon jord finns inte i den dosan nu heller
Jag har på andra ställen på resor runt sett att man "fuljordar" på det sätt jag funderade på att göra, och enl trådar på forumet här verkar det på vissa platser vara mer regel än undantag, och man kan läsa om inhemska elektriker som också gör på det viset "ibland" så jag vill utöma och utreda riskerna och problemen på en saklig nivå och för stunden lämna regelboken på hyllan, ibland är det ju så att regler och praktiskt möjligt inte är förenligt
Att direkt "fuljorda" i vägguttaget utan någon annan åtgärd är att avråda, det förstås jag orsaken till också
Kan man dra ur den blå nollan från dosan till centralen med en ny rätt märkt PEN-kabel med dubbla arean mot den tidigare N, och sedan dra in en PE till vägguttaget, att detta inte är optimal heller förstår jag, men har inte risken minskat påtagligt till en acceptabel nivå nu heller?
Kom ihåg att jord och noll inte är separata i elcentralerna på var sin skena som är förbunden, utan alla jordbor och nollor sitter i samma skena i alla centraler , så JFK(B) är inte aktuellt
/R
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Jag tycker du har fått en hel del svar på din fråga som inte alls bara är NEJ. Det handlar absolut inte om "paragrafrytteri" det handlar om praktisk elsäkerhet. I en anläggning med fuljord så räcker det med ett enkelfel för att du skall få en spänningsförande apparat, får du avbrott på nollan så blir de fuljordade apparaterna livsfarliga att vidröra.
Avbrott på nollan är inte så himla osannolikt som man skulle kunna tro. Har personligen varit med om just det felet här hemma OCH hos en kompis OCH hos en granne. Och jag är alltså inte elektriker.
Avbrott på nollan är inte så himla osannolikt som man skulle kunna tro. Har personligen varit med om just det felet här hemma OCH hos en kompis OCH hos en granne. Och jag är alltså inte elektriker.
Det finns bra sakliga svar och synpunkter som höjer värdet på tråden, och det uppskattas särskilthempularen skrev:
Ohopp ! , jag hade just föreställt mig det som väldigt osannolikt! :eek:hempularen skrev:
Jodå jag förstår att man inte behöver vara elektriker för att råka ut för elfelhempularen skrev:
/R
Om man bortser från bestämmelserna hamnar du förstås i ett allt mer svårbedömt läge om det är säkrare eller mindre säkert jämfört med ojordade uttag om du ökar arean på den gemensamma ledaren för skyddsjord och neutral. Jag skulle dock säga att det är en dålig idé att köra PEN efter centralen och är den dessutom under 6 mm² så börjar det bli riktigt pissigt. Bara för att centralen råkar matas med PEN finns det ju ingen anledning att göra det värre genom att fortsätta efter centralen med ännu tunnare PEN. Att det är farligt om/när den går av är också känt, vilket är en anledning till att man höjt kraven på dess area till minst 10 mm². Att bara mata en grupp med PEN är ju även olämpligt eftersom risken ökar att ett avbrott inte upptäcks direkt, utan felet ligger och väntar på att någon ska komma och ta på ett spänningsförande hölje. Blir ju nästan som de gamla trepoliga semko-donen där skyddsjorden överfördes via höljet. Sedan vill någon ha 220 Volt (som var den normala fasspänningen då) i änden av en lång skarvad kabel och kopplar mellan en fas och jord. Det glappar i skarven med semko-don, vilket gör att maskinen stannar, så någon går dit och tar tag i donen med varsin hand för att trycka ihop dem ordentligt, men det är 220 V mellan donen, så personen får strömmen rakt genom hjärtat och dör.rog_ohl skrev:
Jag gissar att du vill försöka förbättra säkerheten, så här är några idéer utan att uppgradera till en anläggning enligt dagens normer (vilket naturligtvis egentligen skulle vara det bästa och rätta) :
1. Fortsätt köra ojordat, men skydda gruppen med en jordfelsbrytare (låt helt enkelt fas och neutral till gruppen gå genom en jordfelsbrytare som alltså minst måste vara tvåpolig).
2. Försök att få fram en separat jordledare. Får den inte plats i röret, så försök att få fram den någon annan väg då. En separat jordledare ger betydligt bättre säkerhet eftersom du tål flera singelfel efter centralen; går jordledaren av saknas skyddsjord sedan, men det blir ingen omedelbar fara. Går neutralledaren av blir det stopp på gruppen, men det blir inga fler följdproblem (under förutsättning att det är en enfasgrupp förstås, är det fler faser inblandade är flytande nolla otrevligt eftersom det ger för höga spänningar vid osymmetriska laster). Går fasledaren av blir det stopp på gruppen, men inget farligt händer. Blir det kontakt mellan en fasledare och ett hölje ser jordledaren och säkringen till att det inte blir farliga spänningar på höljet under någon längre tid. (En risk med ledare som har dålig kontakt är förstås också att det kan bli överhettning.)
3. Kombinera 2 med jordfelsbrytare.
hempularen skrev:
Tja koppla en stor enfasgrupp lite halvslarvigt med Torix (tomteluvor), så är du mycket snabbt där...rog_ohl skrev:
Och jag lovar dig att det finns gott om halvrisiga kopplingar runt om i Sveriges apparat och kopplingsdosor.
Alternativ 1: Dra in en jord i befintligt rör (funkar till 99%)rog_ohl skrev:
Alternativ 2: Klamra en utanpåliggande kabel
Alternativ 3: På något sätt dra ett nytt infällt rör till dosan.
Finns inga andra alternativ. PEN-ledare kan du glömma
Tycker att det har framkommit alldeles tillräckligt med bra anledningar varför du inte ska "fulkoppla" jorden.rog_ohl skrev:
Om köket nyligen byggdes om så borde de då ha dragits jord dit. Fast de kanske var du själv som drog elen då? Jag har svårt att se hur man kan lyckas renovera ett kök utan att dra dit jord (om man ska göra det korrekt)rog_ohl skrev:I röret från dosan till vägguttaget går det nog dra in en jord, men från centralen till dosan är det knökafullt med kabel , det är samma som till köket, och köket byggdes om för några år sedan och det blev maxat med extra kablar då för en massa belysning kom till, så någon jord finns inte i den dosan nu heller
Om du ändå tänker skita i reglerna, och uppenbarligen inte bryr dig om livhanken på dig själv/din familj, varför bryr du dig då om att fråga här överhuvudtaget?rog_ohl skrev:Jag har på andra ställen på resor runt sett att man "fuljordar" på det sätt jag funderade på att göra, och enl trådar på forumet här verkar det på vissa platser vara mer regel än undantag, och man kan läsa om inhemska elektriker som också gör på det viset "ibland" så jag vill utöma och utreda riskerna och problemen på en saklig nivå och för stunden lämna regelboken på hyllan, ibland är det ju så att regler och praktiskt möjligt inte är förenligt![]()
1: Om röret är så fullt att inte en 1,5mm2 jord ryms, då ryms ju knappast någon PEN.. dooohrog_ohl skrev:
2: PEN-LEDARE MÅSTE VARA MINST 10mm2
Är centralen så gammal att nolla-jord ej går att separera så är det dags att byta central.rog_ohl skrev:
Ja tvivlar inte en sekund, dom där tomteluvorna borde man sluta med, dom verkar lite halvdana tycker jag. När jag nu kopplade pannrummet så hade jag köpt en påse "småmössor", men jag skippade dem efter att hittat på biltemaMikael_L skrev:
Det är alt. 1 eller 2 som får komma i frågaRrrrr skrev:
Att förlägga nya rör i spånfyllda väggar med papp, träspont, träfiberskiva kan bli lite besvärligt minst sagt
Absolut, många bra och tydliga svar som säkert fler än jag kommer att ha nytta av framöver, det är väl en av andemeningarna med detta eminenta forumRrrrr skrev:
Det var före min tid, och jobbet gjordes av en, ramla nu inte av stolen ... en elektrikerRrrrr skrev:
Ja, regler skiter jag i om det behövs, det skulle inte vara något nytt men livhanken spelar jag inte med, och ännu mindre någon annansRrrrr skrev:
"Den som inte frågar får heller inget vet" gammalt ordstäv, så jag kommer att fortsätta fråga så fort jag vill veta nåttRrrrr skrev:
Dooohoo på dej duRrrrr skrev:
Kanske blir nått större elprojekt i framtiden när jag ska bygga ut mer och bygga ny verkstad med start nästa år, då behövs det mer "kräm" i kopparn, men det blir då detRrrrr skrev:
Sist men inte minst, särskild uppmärksamhet ska riktas till mulpac för ett mycket bra och utförligt svar som kommer att bringa solklart ljus i det svenska midvinterelmörkret för fler än jag skulle jag tromulpac skrev:
/R
Var det här det började?
- Ström väljer alltid enklaste vägen!
Så om skyddsjorden inte kopplas in på någon belastning, utan bara i metallhölje eller jordbleck etc. så är det oftast snabbaste vägen för strömmen genom skyddsjorden. (så det är en omväg att gå genom en människa tex) Det är detta som är vitsen med en skyddsjord, just ett skydd.
Och när samma ledare går till belastningar byter vi färg till Blå
och kallar den neutralledare.
Klicka här för att svara