Jag köpte en ny inbyggnadsugn. Den gamla var fast installerad, den nya har en vanlig stickpropp. Jag tänkte använda en av faserna (två gå till spishälen) och sätta upp ett uttag för ugnen. Nu när jag har öppnat dosan ser jag att det finns en annan kabel i dosan kopllad ihop med nollan/jord från den 3 fas ledare. Kabeln är dragit från pannrummet up till köket och ge el till ett uttag i köket.

Det är inte tillåtet om de är olika grupper, eller?

Bild på dosan och skåp.

Kabelbox med synliga kopplingar och anslutna kablar, märkt "3Fas till ugn/spis" och "Andra Kabel" i röd text på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre elcentral med porslinssäkringar, några saknas. Röd text och linjer pekar på specifika säkringar med märkning för byte av kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår inte riktigt hur det är kopplat och varför. Men det är rätt uppfattat att man inte får blanda grupper och ta nolla från en och fas från en annan.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag förstår inte riktigt hur det är kopplat och varför. Men det är rätt uppfattat att man inte får blanda grupper och ta nolla från en och fas från en annan.
Jord från 3 fas ledare, kabeln som är dragit till spishälen, kabeln från pannrummet, och kabeln till eluttaget ar ihop in den wago 773. Samma för nollan. Det är första gången jag har sett det nu när ugnen gick sönder. Säkert något före ägaren har gjort.
 
BillyGoat87 Rubideux1987 skrev:
Jag köpte en ny inbyggnadsugn. Den gamla var fast installerad, den nya har en vanlig stickpropp. Jag tänkte använda en av faserna (två gå till spishälen) och sätta upp ett uttag för ugnen. Nu när jag har öppnat dosan ser jag att det finns en annan kabel i dosan kopllad ihop med nollan/jord från den 3 fas ledare. Kabeln är dragit från pannrummet up till köket och ge el till ett uttag i köket.

Det är inte tillåtet om de är olika grupper, eller?

Bild på dosan och skåp.

[bild]
[bild]
Du borde sätta två dosor där. En för spiskabeln och din avgrening och en för ren skarvning av den andra kabeln till enfasgruppen. Åtminstone får du skilja så jord och nolla inte ligger samman mellan de olika matningarna.
 
  • Gilla
BillyGoat87
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.