Jag köpte en ny inbyggnadsugn. Den gamla var fast installerad, den nya har en vanlig stickpropp. Jag tänkte använda en av faserna (två gå till spishälen) och sätta upp ett uttag för ugnen. Nu när jag har öppnat dosan ser jag att det finns en annan kabel i dosan kopllad ihop med nollan/jord från den 3 fas ledare. Kabeln är dragit från pannrummet up till köket och ge el till ett uttag i köket.
Det är inte tillåtet om de är olika grupper, eller?
Bild på dosan och skåp.
Det är inte tillåtet om de är olika grupper, eller?
Bild på dosan och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jord från 3 fas ledare, kabeln som är dragit till spishälen, kabeln från pannrummet, och kabeln till eluttaget ar ihop in den wago 773. Samma för nollan. Det är första gången jag har sett det nu när ugnen gick sönder. Säkert något före ägaren har gjort.A Avemo skrev:
Du borde sätta två dosor där. En för spiskabeln och din avgrening och en för ren skarvning av den andra kabeln till enfasgruppen. Åtminstone får du skilja så jord och nolla inte ligger samman mellan de olika matningarna.Rubideux1987 skrev:
Jag köpte en ny inbyggnadsugn. Den gamla var fast installerad, den nya har en vanlig stickpropp. Jag tänkte använda en av faserna (två gå till spishälen) och sätta upp ett uttag för ugnen. Nu när jag har öppnat dosan ser jag att det finns en annan kabel i dosan kopllad ihop med nollan/jord från den 3 fas ledare. Kabeln är dragit från pannrummet up till köket och ge el till ett uttag i köket.
Det är inte tillåtet om de är olika grupper, eller?
Bild på dosan och skåp.
[bild]
[bild]
Klicka här för att svara
