Om du har gemensam skyddsjords- och neutralledarskena i centralen så kan du se skyddsjorden som ett stickspår; tågen går runt, runt mellan fas och nolla eller mellan fas och fas, men de går inte ut på stickspåret.
Fantastisk förklaring, eller hur?;):rolleyes:

Och spårar tråden ur så får tåget köra på skyddsjorden.

Protte

Jag tar upp en gammal tråd i med samma frågeställning i ett mer handfast exempel

Huset elcentral är kopplat enl standard 50-tal, dvs jord(PE)röd och nollan(N)grå sitter på samma punkter/skenor i alla både centralt och i undercentraler och inkommande huvudkabel och utmatning till undercentraler är 3(svarta)+1(grå)

Alltså jord och noll förekommer inte separerat någonstans!

Det förekommer både grön/gul och röd jord(PE) , blå och grå noll(N)
tändtrådar förekommer både som röda, grå, vita och blå i dosor

Jag planerar att rummet där jag har bl.a datorn byta uttaget till ett jordat och ta brygga N-ledaren och PE i det i det nya uttaget efter som endast fas och noll är framdraget till uttaget

Är det totalt galet och livsfarligt att göra på detta sättet och man äventyrar hälsa, liv och lem på familjemedlemmar och annat lös springande folk och hundar

Eller är det rent tekniskt möjligt och är okej, men direkt olämpligt pga felaktiga färger (man kan ju tejpa på rätt markering om man vill vara halvseriös kanske)

Men det är redan en väl blandad symfoni på hela färgskalan så när man ska pilla i nått el här så måste man hålla alla tungor i rätt mun för att inte göra ner sig

/R

Lycka till med att sätta jordfelsbrytare på den anläggningen.

Det får aldrig flyta ström i en skyddsledare annat än vid fel.

Rikard Ågren skrev:
Tanken på att göra det för hela fastigheten är inget jag tänkt, däremot kommer jag att göra en ny undercentral och dra ny 3-fas ut till alla uthusen och ev där montera jordfelsbrytare på den delen

I övrigt så är min erfarenheterna av jordfelsbrytare rätt dåliga, dom löser ur så fort man pratar om regn på värdeprognosen på TV

Rikard Ågren skrev:
Okej, menar du att när det ligger last på fas och noll så finns risk att man kan ta ut en spänning mellan PE i kontakten eller höljet till datorn till te.x ett element eller vattenkran i närheten?

Det har ju hänt att man har fått erfara det hemma hos folk, handen på datorn och axel eller knä mot element och fått sig ett pirr, eller är det något annats om är fel då?

/R

Rikard Ågren skrev:

Jag tror inte att ironi går hem i det här fallet. Här gäller det att vara tydlig:

NEJ, DET ÄR JÄTTEDUMT ATT KOPPLA NOLLAN TILL JORD I ETT UTTAG!

Det blir kanske inte farligt nu, men det blir farligt när man gör andra kopplingar senare. En elektriker som ska göra andra kopplingar senare får ett helvete och måste göra många fler timmar än normalt.

Och det blir ju ingen riktig jord. Meningen med jordstift är att man ska veta att det är jord och inget annat.

Jord och nolla i ett system utan JFB är ihopkopplat på ett enda ställe, i centralen. Om man installerar JFB så tar man isär detta enda ställe och sätter JFB emellan. Om jord och nolla av någon anledning är ihopkopplat någon annastans så fungerar det inte. JFB löser ut. Och den som ska installera JFB måste leta rätt på dessa ställen vilket kan ta hur lång tid som helst.

Edit: Jag ser att jag redan skrivit samma sak en gång i tråden. rog_ohl, ta och läs hela tråden va.

Redigerat:
rog_ohl skrev:
I övrigt så är min erfarenheterna av jordfelsbrytare rätt dåliga, dom löser ur så fort man pratar om regn på värdeprognosen på TV
/R
Det är inte jordfelsbrytarens fel att den löser ut "i tid och otid". Om den löser ut betyder det att du har fel i din anläggning som bör åtgärdas!

Det är ju som att bli förbannad på airbagen för att den löser ut då man krockar ;)

För övrigt så håller jag med föregående talare, det är väldigt dum-snålt att bygla nolla till jord i ett uttag för att få detta jordat. Ta in offert från 3 olika elfirmor på att dra om elen/byta centraler. Är all el från 50talet så är det nog dax!

• Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
tio_Pepe skrev:
Jag tror inte att ironi går hem i det här fallet. Här gäller det att vara tydlig:
Det framgick helt klart

tio_Pepe skrev:
NEJ, DET ÄR JÄTTEDUMT ATT KOPPLA NOLLAN TILL JORD I ETT UTTAG!
Jag undrade inte om det var jättedumt, inte heller om det bara var dumt att koppla nollan mot jorden i uttaget, det jag frågade om var om jag får citera mig själv

Jag själv skrev:
Jag planerar att rummet där jag har bl.a datorn byta uttaget till ett jordat och ta brygga N-ledaren och PE i det i det nya uttaget efter som endast fas och noll är framdraget till uttaget

Är det totalt galet och livsfarligt att göra på detta sättet och man äventyrar hälsa, liv och lem på familjemedlemmar och annat lös springande folk och hundar

Eller är det rent tekniskt möjligt och är okej, men direkt olämpligt pga felaktiga färger (man kan ju tejpa på rätt markering om man vill vara halvseriös kanske)

tio_Pepe skrev:
Det blir kanske inte farligt nu, men det blir farligt när man gör andra kopplingar senare.
Nu börjar du beröra vad jag frågade om, utveckla det gärna

tio_Pepe skrev:
En elektriker som ska göra andra kopplingar senare får ett helvete och måste göra många fler timmar än normalt.
En utbildad elektriker vet att i denna fastighet när alla färger i vilt blandat efter olika behag så måste man mäta sig fram för att säkert kunna göra något säkert

tio_Pepe skrev:
Och det blir ju ingen riktig jord. Meningen med jordstift är att man ska veta att det är jord och inget annat.
Riktigt och riktigt, allt är ju relativt , alla kablar är kopplade till samma skena i dom olika centraler och undercentraler som finns, jag har gått runt och kollat noga det sitter grön/gul, grå, vit, blå och röd i samma skena

tio_Pepe skrev:
Jord och nolla i ett system utan JFB är ihopkopplat på ett enda ställe, i centralen.
Läs tidigare inlägg och läs svar ovan igen, det är inte ihop kopplat på ett enda ställe, det är inte som i nyare skåp där N och PE sitter på var sin skena och är förbundna med en skruv eller ett bleck som man kan separera dem på

tio_Pepe skrev:
Om man installerar JFB så tar man isär detta enda ställe och sätter JFB emellan. Om jord och nolla av någon anledning är ihopkopplat någon annastans så fungerar det inte. JFB löser ut. Och den som ska installera JFB måste leta rätt på dessa ställen vilket kan ta hur lång tid som helst.
Ja alternativen är att antigen installerar massor med jordfelsbrytare överallt i alla skåp och undercentraler eller så får man bygga om hela elsystemet, tror inget alternativ är aktuellt i närstående tid

tio_Pepe skrev:
Edit: Jag ser att jag redan skrivit samma sak en gång i tråden. rog_ohl, ta och läs hela tråden va.
Att du skulle göra ett inlägg i tråden igen och skriva samma sak en gång till var inget jag kunde räkna ut eller förutse, jag får väl ursäkta mig för min bristande framsynthet

Det var just för att jag läste hela denna tråd och tyckte att den ligger nära samma frågeställning jag har som gjorde att jag valde att lyfta den igen

/R

Rrrrr skrev:
Det är inte jordfelsbrytarens fel att den löser ut "i tid och otid". Om den löser ut betyder det att du har fel i din anläggning som bör åtgärdas!
Ja, nu är det inte jag som har några jordfelsbrytare installerade turligt nog, det var hemma hos mina föräldrar som det löste ut i tid och otid, ja mest i otid :p

Rrrrr skrev:
Det är ju som att bli förbannad på airbagen för att den löser ut då man krockar ;)
Kanske upprörande för någon, men jag brukar blir mest upprörd när airbagen löser ut när jag inte krockar :rolleyes:

Rrrrr skrev:
För övrigt så håller jag med föregående talare, det är väldigt dum-snålt att bygla nolla till jord i ett uttag för att få detta jordat.
Dumt eller snålt ... när man fixar själv hemma så kanske det är så ... ;)
tanken var att hålla det "enkelt" och på ett "smidigt" sätt få det jordat utan att börja försöka dra in fler trådar i ett gammalt järnrör i väggen :o

Rrrrr skrev:
Ta in offert från 3 olika elfirmor på att dra om elen/byta centraler. Är all el från 50talet så är det nog dax!
Det är väl inte så troligt, hade nog inte ställt frågan om jag ändå inte planerar att göra jobbet själv, är det inte det som det här forumet är till för, "oss som gör det själv" :D

/R

• Gilla
Denzar
  • Laddar…
El gör man inte själv man tar hjälp av Fack folk som KAN...
Helt otroligt att det inte brinner mer än det gör när folk skall pilla på sånt som man inte klarar upp.

rog_ohl: För den tid som all denna diskussion tagit så hade du hunnit dra jordtråd och jorda hela det aktuella rummet :rolleyes:

spinout skrev:
I gamla anläggningningar kan man stöta på att dom bröt nollan och hade fast fas i armaturen.
Så man ska inte ta det för givet om man rotar i nått gammalt.

Man ska inte ta något förgivet i någon anläggning, gammal som ny. Händige Henry kan ha varit i farten.

Hermansson82 skrev:
El gör man inte själv man tar hjälp av Fack folk som KAN...
Helt otroligt att det inte brinner mer än det gör när folk skall pilla på sånt som man inte klarar upp.
Ja jag håller med dig, el ska man bara göra själv om man vet hur det ska kopplas, det är när man inte vet som man ska låta bli och fråga eller anlita fackman

Men har man rest runt en del och verkligen sett hur galet man kopplar och har sig på det mest fantasirika och mest innovativa sätt som man nästan inte trodde att någon levande människa klarat av att fantiserar fram, då blir man övertygad om att man kan nog ge sig på en del saker själv om man bara skaffa sig ordentlig information :p

Bara för att man frågar behöver det ju inte per automatik betyda att man inte klarar nått :rolleyes:

/R

Rrrrr skrev:
rog_ohl: För den tid som all denna diskussion tagit så hade du hunnit dra jordtråd och jorda hela det aktuella rummet :rolleyes:
Kanske det och mycket troligt bara om det ryms mer kabel i järnröret, det är inte säkert, men däremot under denna diskussion har jag dragit helt ny el i hela pannrummet och ny matning från huvudcentralen, så här slösa ingen tid :D

/R

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.