95 707 läst ·
53 svar
96k läst
53 svar
Skillnad på jord och nolla egentligen
Sida 1 av 4
Säkert en riktig n00b-fråga, men jag har aldrig fattat det riktigt.
I ett PEN-system när nolla och jord ligger ihop förbundna i centralen, vad är det då för skillnad på dom två? Om man skulle lägga de ihop med varandra i dosor eller så, vad gör det då? Ändå samma punkt väl?
Och går det inte ström i nolledaren/återledaren? Och då kommer ju det till jord också och det är väl livsfarligt eller? För de ligger ju som samma punkt i centralen. Fattar inte hur det hänger ihop, så förklara gärna
Vet att man inte ska det, men vill mest veta vad förklaringen är.
Tack så mycket!
I ett PEN-system när nolla och jord ligger ihop förbundna i centralen, vad är det då för skillnad på dom två? Om man skulle lägga de ihop med varandra i dosor eller så, vad gör det då? Ändå samma punkt väl?
Och går det inte ström i nolledaren/återledaren? Och då kommer ju det till jord också och det är väl livsfarligt eller? För de ligger ju som samma punkt i centralen. Fattar inte hur det hänger ihop, så förklara gärna
Vet att man inte ska det, men vill mest veta vad förklaringen är.
Tack så mycket!
http://www.byggahus.se/forum/el/111913-ojordat-i-koek.html
En gammal tråd som kanske kan vara till hjälp.
En gammal tråd som kanske kan vara till hjälp.
Får du ett avbrott i en PEN-ledare blir alla skyddsjordade apparater spänningsförande och spänningar mellan 0..400V kan uppstå i t.e.x. ett vanligt uttag med stor brandrisk som följd, så därför är minsta tillåtna area på PEN-ledare 10mm² för att säkerställa kontinuiteten. Blir ju lite opraktiskt att dra 10mm² överallt i huset till alla uttag, belysning m.m. Därför är det mest praktiskt att man gör uppdelningen i centralerna.
Enkla svar till enkla frågor.
Jord och nolla har olika funktion. Nollan leder ström. Jorden ska bara finnas där för att leda bort ström när något går sönder. Nollan kan var bruten av strömbrytare vilket jorden aldrig ska vara.
Jord och nolla sitter bara ihop på en enda punkt. En elektriker ska kunna ta isär där för att felsöka.
I en central med jordfelsbrytare sitter jord och nolla inte ihop.
Jord och nolla har olika funktion. Nollan leder ström. Jorden ska bara finnas där för att leda bort ström när något går sönder. Nollan kan var bruten av strömbrytare vilket jorden aldrig ska vara.
Jord och nolla sitter bara ihop på en enda punkt. En elektriker ska kunna ta isär där för att felsöka.
I en central med jordfelsbrytare sitter jord och nolla inte ihop.
Neutralledaren är ju återledaren genom förbrukaren. Det finns ett motstånd (en belastning)mellan fas-och noll det gör det inte mellan fas-jord. Ingen belastning ger en väldigt hög ström = kortis
I princip U=R*I ohms lag
Nollan från alla faser samlas ju på noll-skenan och därav leds strömmen tillbaka genom de andra faserna - en sluten krets
PEN-ledaren är alltså ingen återledare till trafon. Bara en potential.
Idealet är att ingen ström ska gå i PEN-ledaren men så är i princip aldrig fallet pga. snedbelastning och övertoner.
Det är därför man hellre vill ha 5-ledarsystem med sep. jord och noll
I princip U=R*I ohms lag
Nollan från alla faser samlas ju på noll-skenan och därav leds strömmen tillbaka genom de andra faserna - en sluten krets
Idealet är att ingen ström ska gå i PEN-ledaren men så är i princip aldrig fallet pga. snedbelastning och övertoner.
Öhh.. PEN-ledaren är strömförande (PE=Protective Earth + N=Neutral), och har ju en liten potential vid belastning.spinout skrev:Neutralledaren är ju återledaren genom förbrukaren. Det finns ett motstånd (en belastning)mellan fas-och noll det gör det inte mellan fas-jord. Ingen belastning ger en väldigt hög ström = kortis
I princip U=R*I ohms lag
Återledare eller "framledare" spelar knappast någon roll vid växelström. Ser du huset som en stor balanserad trefasbelastning?spinout skrev:
Njaa, om man definierar potential i förhållande till jord så ska PEN-ledaren i en ideal situation inte ha någon potential, men det är klart att även det är en form av potential
Som TS kan se i den tidigare tråden (se länk ovan) så betraktade man tidigare neutralledaren som en kombination av strömförare och skyddsledning. Man hade alltså PEN hela vägen ut i maskiner och VU.
Dimensionen på PEN har tidigare varit klenare än vad man har nu. Men TN-S är väl att föredra vid nya installationer.
Redigerat:
Med en helt symetrisk resistiv 3-faslast finns det ingen ström i pen ledaren.
Därför kallades för noll-ledar förr. Där fanns ingen ström.
Sån last är det i princip aldrig nuförtiden och 4-ledarsystemet är inte anpassat efter dagens apparater och anläggningar. Därför vill man bygga bort det.
PEN ledaren var inte dimensionerad för att leda ström.
I dag kan man få en högre ström i PEN ledaren än i faserna vilket kan leda till bigga problems.
Det är ju därför du får 400V i vägguttaget om PEN-ledaren tappas. 0 potentialen tappas och en potential från de andra faserna om 400V genom noll-skenan fås.
Därför kallades för noll-ledar förr. Där fanns ingen ström.
Sån last är det i princip aldrig nuförtiden och 4-ledarsystemet är inte anpassat efter dagens apparater och anläggningar. Därför vill man bygga bort det.
PEN ledaren var inte dimensionerad för att leda ström.
I dag kan man få en högre ström i PEN ledaren än i faserna vilket kan leda till bigga problems.
Det är ju därför du får 400V i vägguttaget om PEN-ledaren tappas. 0 potentialen tappas och en potential från de andra faserna om 400V genom noll-skenan fås.
Allt var bra och pedagogiskt förklarat med inlägg #3 och #4. Ämnet uttömt .... 
Men jag känner bara för att förtydliga en liten sak, så ingen gör fel.
tio_Pepe vet givetvis detta, men jag ville bara förtydliga att endast nollan bryter man inte.
Nollan kan bli bruten med strömställare, men bara samtidigt som fas.tio_Pepe skrev:
tio_Pepe vet givetvis detta, men jag ville bara förtydliga att endast nollan bryter man inte.
Jag försökte hålla mitt inlägg på enkel nivå. Inte för många ord. I samma mening.Mikael_L skrev:Allt var bra och pedagogiskt förklarat med inlägg #3 och #4. Ämnet uttömt ....
Nollan kan bli bruten med strömställare, men bara samtidigt som fas.