95 699 läst ·
53 svar
96k läst
53 svar
Skillnad på jord och nolla egentligen
drum_man32 skrev:
Du är rätt ute, grejen är bara att strömmen inte BEHÖVER gå ut i anläggningens jordtrådar, då vägen åt andra hållet är lättare.
Om det inte var pedagogiskt nog:
Petar du på uttagets jordbleck har strömmen två vägar att välja:
1) Genom din kropp, genom skor, golv ner till jord. Motstånd: Massor.
2) Längs PEN-ledaren ut till 'sann jord', utan kropp ivägen. Motstånd: Knappt nåt.
Strömmen tar alltid enklaste vägen (den kan dock dela upp sig på flera vägar)
ybu skrev:
Efter att ha läst hela tråden inser jag att vi har Händige Henry här i egen hög person.
rog_ohl, erkänn att du lyssnar på Kvad medan du kopplar din el!
http://www.youtube.com/watch?v=9dNqxtY6zPU
ybu skrev:
Ja, jag måste ju erkänna att jag är född och uppvuxen och har bott nästan hela mitt liv i piteälvdal, och det ska väl kanske också förtydligas att Ronny och grabbarna skrev ju inte den där låten bara på ren fantasi som dom säger själva
/R
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Glöm inte vägen från centralen genom skyddsjorden på gruppen till uttaget och sedan genom kropp osv också Det skulle ju, som sagt, vara en ganska stor omväg..ybu skrev:
//Patrik
Ja, precis här framgår det också att te,x i Polen verkar det mer regel än undantag att man "fuljordar" på det sätt jag tycker borde vara möjligt utan allt för stort avsteg från säkerhetRikard Ågren skrev:
Jag har själv sett det i Brasilien bl.a att det verkar vara vanligt med att koppla så
till och med i uttaget ovanför duschen för elvärmgenomströmningsmunstycket (långt ord, men man har såna där) och det funkar
Jag fick ju inte iden att koppla så i rummet till datorn av en slump när jag lyfte tråden
Dessutom fegar man inte som här hemma, där är det vanligt med både 40 och 60 Ampere-säkringar i duschen och i sovrummet (för AC), men det är en annan historia
Vad jag vill komma fram till är kanske att om man inte är en övernitisk helhysterisk paragrafryttare som helt saknar självinsikt, så kan man tycka att det är okej att "fuljorda" ibland utan att äventyra allt för mycket med reservation, eller vad tror ni?
/R
Med tanke på att det är en lösning som är förbjuden eftersom det ger sämre säkerhet än ett ojordat uttag är det svårt att förstå varför du vill göra det.rog_ohl skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Liknelsen om att kasta sten i glashus känns inte allt för avlägsen
Ja, om man betraktar ett felfall där man har en apparat med skadad isolering på en fasledare och den dessutom ligger så att den blottade ledaren är i kontakt med höljet har felkopplingen en fördel (jämfört med ett ojordat uttag alltså) genom att det leder till en kortslutning och säkringen förhoppningsvis löser ut istället för att höljet blir spänningssatt. Den gigantiska nackdelen med att använda en (troligen) ganska tunn ledare till ett uttag som både neutral och skyddsjord är att det går ström genom den vid normal drift, vilket gör att höljet spänningssätts om ledaren glappar eller går av. Andra nackdelar är att spänningsfallet i ledaren gör att man får större potentialvariationer i höljet än man skulle få med en icke strömförande skyddsjord. Dessutom kan man ju invagga någon användare i falsk trygghet, för en användare som pluggar in en stickpropp i ett ojordat uttag har ju åtminstone en rimlig chans att upptäcka att uttaget är ojordat och kan vara extra försiktig t.ex. genom att placera apparaten så risken att komma åt apparaten och något som har kontakt med jord minimeras.tio_Pepe skrev:
Sätter man en (flyttbar) jordfelsbrytare i ett uttag som felkopplats på detta sätt löser den heller inte ut för felfallet att den kombinerade neutral- och skyddsjordsledaren går av eftersom höljet då spänningssätts via skyddsjorden, som jordfelsbrytaren inte bevakar.
Redigerat:
Tack mulpac för ett bra och motiverat svar! det uppskattas särskilt 
Om jag då förstått saken rätt så risken ligger i huvudsak i att nollan och fas är av samma area och då räcker nollan inte till för att garantera skydd, dvs brott kan vid överbelastning/kortslutning komma före på nollan om oturen är framme och på så sätt äventyra säkerheten för folk och fä
Så om man säkerställer att arean på nolledaren klarar minst dubbla lasten mot uppsäkring på fasen, då kan den fungera som kombinerad PE och N
Man har då 2 alternativ där att välja på för att klara det
Alt1: Man säkrar ned fasen till hälften vad N klarar för lasten
Alt2: man drar ur och byter ut N till en PEN-märkt med dubbla arean i röret
För det är nog Alt2 som jag kan göra från centralen till dosan pga trångt i röret av fler kablar, från dosan till uttaget går det nog kanske dra in en till kabel, får kolla på det
Alltså från centralen fram till dosan i alla fall blir det gemensam PE+N, då kan man välja en som är rätt märk så risk för framtida förväxling minimeras
Det borde väl vara hyffsat okej även för den mest övernitiske helhysteriske profftyckaren utan självinsikt
En centralt placerad JBF är nog ändå inte aktuellt i denna fastighet utan omfattande elrenovering, så synpunkter på den kan vi lämna dit hän
Blir det för "osäker fuljordning" på dessa sätt, vad tror ni?
Hade varit intressant att hör med en elektriker från te.x polen hur dom resonerar kring jord och noll i installationer
/R
Om jag då förstått saken rätt så risken ligger i huvudsak i att nollan och fas är av samma area och då räcker nollan inte till för att garantera skydd, dvs brott kan vid överbelastning/kortslutning komma före på nollan om oturen är framme och på så sätt äventyra säkerheten för folk och fä
Så om man säkerställer att arean på nolledaren klarar minst dubbla lasten mot uppsäkring på fasen, då kan den fungera som kombinerad PE och N
Man har då 2 alternativ där att välja på för att klara det
Alt1: Man säkrar ned fasen till hälften vad N klarar för lasten
Alt2: man drar ur och byter ut N till en PEN-märkt med dubbla arean i röret
För det är nog Alt2 som jag kan göra från centralen till dosan pga trångt i röret av fler kablar, från dosan till uttaget går det nog kanske dra in en till kabel, får kolla på det
Alltså från centralen fram till dosan i alla fall blir det gemensam PE+N, då kan man välja en som är rätt märk så risk för framtida förväxling minimeras
Det borde väl vara hyffsat okej även för den mest övernitiske helhysteriske profftyckaren utan självinsikt
En centralt placerad JBF är nog ändå inte aktuellt i denna fastighet utan omfattande elrenovering, så synpunkter på den kan vi lämna dit hän
Hade varit intressant att hör med en elektriker från te.x polen hur dom resonerar kring jord och noll i installationer
/R
Herre jösses vad du krånglar till de! För de första så måste en PEN-ledare vara minst 10mm2, för de andra så är väl denna manöver minst lika jobbig som att dra in en riktig jord och en nolla?rog_ohl skrev:
NEJ! :eek:rog_ohl skrev:
De enda rätta i ditt fall är att byta centralerna mot nya med JFB (eller sätta JFB på sidan ifall centralen har delbar jord/nollplint).rog_ohl skrev:En centralt placerad JBF är nog ändå inte aktuellt i denna fastighet utan omfattande elrenovering, så synpunkter på den kan vi lämna dit hän
/R
Om du har många centraler skulle jag börja byta ut den med flest uttag i bostadsutrymmen, sedan byta ut alla centraler eftersom (du behöver ju ej byta alla på en gång ifall kapital saknas)
Sen när alla centraler är fräscha med JFB osv skulle jag börja byta resten av anläggningen.
Har du pengar så är de ju självklart bäst (och billigast) att byta allt på en gång.. så blir det inga bekymmer med dolda jordfel osv.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Man kan ju börja undra om du driver med oss. Varför skulle det vara svårare att göra det ordenligt på en gång genom att dra fram två klenare istället för en grov? Hur mycket kabel har du i röret från central till dosa egentligen?rog_ohl skrev:För det är nog Alt2 som jag kan göra från centralen till dosan pga trångt i röret av fler kablar, från dosan till uttaget går det nog kanske dra in en till kabel, får kolla på det
Nej, problemet är att du låter strömmen gå genom ledaren du ska använda som skyddsjord (om vi då bortser från det faktum att det är ok med PEN till centralen om den är minst 10 mm^2, i gamla anläggningar kan det fortfarande vara ok med mindre area). Dra tre ledare, en fas, en neutral, en skyddsjord.rog_ohl skrev:
Med en lite äldre central och nollskruv kan man ju lyckas spänningsetta allt jordat i hela huset. Var i dag på ett litet skutt där den fiffige rörmockaren jordat en cirkpump med nollan. I den gamla kuloanläggningen med många kulodosor mellan pump och central, med nollskruv, kändes det rätt olustigt med tanke på vad som kunde hända vid avbrott på nollan, 230 volt på alla element och vattenkranar.
rog_ohl, jag förstår inte varför du frågar här när allt du gör är att slingra dig runt alla svar du får, för att få dem att säga det du vill höra. En massa kompetenta människor säger "NEJ, NEJ, NEJ", men du verkar inte förstå.
Börjar misstänka som Rikard Ågren säger, att du driver med oss..
Börjar misstänka som Rikard Ågren säger, att du driver med oss..