Jag en kopplingsdosa utomhus och tänkte montera ett eluttag strax intill. Ur väggen till kopplingsdosan kommer det två blåa och en vit kabel. En blå är fas, den andra blå och den vita har båda noll resistans mot ett annat jordat uttag i huset.
Hur ska jag identifiera vilken som är nolla resp. jord?
Huset är byggt 1970.

Du har ingen aning vad dessa kablar i dosan går till?
Behöver väl inte vara nolla eller jord över huvud taget?
Kan väl vara tändtrådar?
Foto?

• Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
F
Du måste nog följa kablarna bakåt och reda ut varifrån de kommer och vilken funktion de har.
Var sitter dosan och vad kan det tänkas att den använts till?

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Med det utgångsläget skulle min utgångspunkt vara att man drar ur trådarna ur röret och drar i nya med rätt färger. Men det går att följa rör och se vart de tar vägen också.

Finns det jordfelsbrytare? Om det finns kan du koppla in en lampa mellan fasen och en i taget av de övriga. När jordfelsbrytaren löser har du hittat jorden. Men jag skulle verkligen inte rekommendera att lämna färgerna som de är. Blå fas och blå eller vit nolla är inte snyggt. Men det kanske går att ha överseende med. Blå eller vit skyddsjord säger jag nej till.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Du har ingen aning vad dessa kablar i dosan går till?
Behöver väl inte vara nolla eller jord över huvud taget?
Kan väl vara tändtrådar?
Foto?
Jag vet inte vad kablarna i kopplingsdosan har använts till, men inåt i huset så går de till en strömbrytare så det kanske var tänkt att ha ett uttag för en utomhuslampa. Det är i alla fall min avsikt. Tändtråden/fasen, som är en av de blåa har jag mätt upp och identifierat. De två andra, en blå och en vit, har noll resistans till jord, så de kan väl inte vara tändtråd?

F fredrik.johansson skrev:
Du måste nog följa kablarna bakåt och reda ut varifrån de kommer och vilken funktion de har.
Var sitter dosan och vad kan det tänkas att den använts till?
Dosan sitter utomhus vid altanen och jag tror att den kan vara tänkt att använda till ett eluttag för belysning. Så hade jag tänkt göra om jag kan bli klok på vilka kablar som är nolla resp. jord.

J Janne.larsson60 skrev:
Jag vet inte vad kablarna i kopplingsdosan har använts till, men inåt i huset så går de till en strömbrytare så det kanske var tänkt att ha ett uttag för en utomhuslampa. Det är i alla fall min avsikt. Tändtråden/fasen, som är en av de blåa har jag mätt upp och identifierat. De två andra, en blå och en vit, har noll resistans till jord, så de kan väl inte vara tändtråd?
Då borde du kunna se i strömbrytaren vilken funktion trådarna har. Du kanske kan få hjälp med det om du lägger upp en bild. Men vare sig vit eller blå har varit något som använts till skyddsjord. Så var beredd på att det kanske inte finns jord i dosan. Och jag kan bara starkt avråda från att montera ett nytt uttag där du använder något annat än gulgrön till jord.

• Gilla
Lassebo och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Med det utgångsläget skulle min utgångspunkt vara att man drar ur trådarna ur röret och drar i nya med rätt färger. Men det går att följa rör och se vart de tar vägen också.

Finns det jordfelsbrytare? Om det finns kan du koppla in en lampa mellan fasen och en i taget av de övriga. När jordfelsbrytaren löser har du hittat jorden. Men jag skulle verkligen inte rekommendera att lämna färgerna som de är. Blå fas och blå eller vit nolla är inte snyggt. Men det kanske går att ha överseende med. Blå eller vit skyddsjord säger jag nej till.
Tyvärr finns det ingen jordfelsbrytare.

J Janne.larsson60 skrev:
Tyvärr finns det ingen jordfelsbrytare.
Det är inte ett läge som inte enkelt kan ändras.
Med tanke på hur det ser ut med färger i uttaget kan det nog behövas.

F
Har du ingen jordfelsbrytare är det ingen bra idé med ett uttag utomhus.

Så du menar att alla hundatusentals uttag som sitter ute och inte är skyddad av en JFB är farliga?
Visst är det bättre om uttagen skyddas av en JFB, men det betyder inte att oskyddade uttag ute blev dåliga när kravet om JFB kom.

A
Det är en utvidgning då gäller nuvarande föreskrift för utförande. Då måste det finnas jordfelsbrytare som tilläggsskydd.

J Janne.larsson60 skrev:
De två andra, en blå och en vit, har noll resistans till jord, så de kan väl inte vara tändtråd?
Jodå, det kan de. De kan se ut att få jordpotential via en ansluten lampa. Mätning för att identifiera ledare är ytterst svårt.

Det två säkra sätt att identifiera nolla och skyddsjord. Följ trådarna till ett jordat uttag eller elcentralen. Då vet du. Därefter kan du identifiera tändtråden vid strömbrytaren.

En JFB måste du ha. Det finns portabla JFBer du kan använda i uttaget.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns portabla JFBer du kan använda i uttaget.
Behöver inte hela anläggningen skyddas av JFB om man nyinstallerar ett uttag utomhus, alltså icke i ett torrt rum, eller har jag drömt det?

Dra ur trådarna och dra i nytt med moderna färger till närmsta dosa med jord och identifierade trådar.
Jag brukar kunna använda färger enligt gammal standard men blå-blå-vit kommer inte en människa någonsin identifiera som matning till ett uttag så dra ut detta.
Det finns uttag med inbyggda jordfelsbrytare att använda.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.