Jag fick för några dagar sedan en skenande temperatur hemma, öppnade fönstrena men hade samtidigt 26 grader inne. Noterade att jag samtidigt hade alldeles för låg vattentemperatur i varmvattenberedaren.

Efter lite googling i såg jag att min växelventil strular och inte vill slå över till VV, vilket lurar systemet att leda över ännu mer värme som bara hamnar i radiatorslingan.

Jag har hittat ventilen och även försökt att motionera den genom att dra spaken fram och tillbaka. När jag drar den åt vänster (eller nedåt om man följer textriktning) så minskar trycket i radiatorslingan, och efter ett tag börjar även temperaturen att klättre uppåt i VV. Släpper jag spaken återgår den dock till status quo.

Av förklarliga skäl kan jag inte stå och hålla i spaken hela tiden (ett visst tryck behövs också), så jag har valt att stänga av VV-funktionen istället. Dock är jag sugen på ett liv med dusch, och även om jag temporärt kan duscha var tredje dag vill jag inte lattja fram legionella i systemet. Dessutom tar det jättelång tid av passivt spakhållande innan jag återfår tillräckligt varmt vatten.

Någon som har en idé hur man kan lösa detta, eller måste jag få hit en servicetekniker som byter ventilen och reglermekanismen? Är det ens ventilen som strular, kan det vara problem i styrningen?

Jag har en gammal IVT Greenline HT C, tror den är ca 20 år gammal. Vet att det kanske är dags att byta, men är något inte sönder bortom räddning anser jag att det i bästa mån ska försöka fixas istället för att köpa nytt.
 
  • Blå manuell växelventil installerad på ett kopparrör, med etikett som visar modell och specifikationer, del av ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karlis Rode
  • Laddar…
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Har haft samma problem med sån växelventil. Finns flera trådar här på forumet om just den ventilen. Den går att byta själv om du är lite pillig och kan stänga av vattnet med ventiler.

Exempel: [länk]

[länk]

[länk]
Tack för länkarna!

Frågan är om verkligen ventilen behöver bytas dock, den funkar att trycka till VV-läge, men den fjädrar tillbaka själv. Är det inte styrenheten som är paj då?
 
K Karlis Rode skrev:
Tack för länkarna!

Frågan är om verkligen ventilen behöver bytas dock, den funkar att trycka till VV-läge, men den fjädrar tillbaka själv. Är det inte styrenheten som är paj då?
Det vet jag inte. För mig var det enklare att helt enkelt byta hela enheten(plug and play) än att felsöka mer än nödvändigt. Minns att den växelventilen är ökänd för just detta krånglet och att det är bäst att byta helt.
 
Är det inte så att motorn drar ner spaken när den ska göra varmvatten så är ju motorn förmodligen väck. Enklast å billigast blir väl att bara byta den
 
  • Gilla
Karlis Rode
  • Laddar…
V Vector skrev:
Är det inte så att motorn drar ner spaken när den ska göra varmvatten så är ju motorn förmodligen väck. Enklast å billigast blir väl att bara byta den
Ja men visst låter det rimligt?
Vet du hur man tar bort styrenheten? Ser inga tydliga skruvar, pluppar eller dylikt.

Av någon anledning verkar allt fungera helt plötsligt så jag blundar och stänger öronen och hoppas att det håller åtminstone vintern igenom!
 
Jag tror insatsen i din tryckande växelventil kärvar, det ser ut som på din bild att den inte vill trycka ut hela vägen utan fastnar i ett mellanläge.

Knappa inte bort dig när du är inne i den här menyn, men prova håll inne "meny" knappen i ca 10 sekunder tills du får access = service, gå in i meny, snurra till och gå in på "igångk./service för installatör", snurra till och gå in på "handkörning av samtliga funkt", snurra till och gå in på växelventil och prova aktivera den mot varmvatten

Då ska motorn surra lite och trycka in och du ska se att den gråa "piggen" på sidan går in hela vägen i botten, avaktivera den då ska den åka ut hela väggen. Om den fastnar i mitten som det ser ut som den har gjort på din bild, då är själva insatsen i ventilen kärv och du kan prova att byta den, men händer ingenting alls är ställdonet troligtvis trasigt och behöver bytas

Det sitter en pigg man kan trycka in med fingret samtidigt som man vrider bort ställdonet, då kan du kontrollera insatsens funktion

Närbild på en tryckande växelventil med insats, omgiven av en röd markering, som verkar fastna i mellanläge, del av en diskussion om reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlis Rode
  • Laddar…
H hannes96 skrev:
Jag tror insatsen i din tryckande växelventil kärvar, det ser ut som på din bild att den inte vill trycka ut hela vägen utan fastnar i ett mellanläge.

Knappa inte bort dig när du är inne i den här menyn, men prova håll inne "meny" knappen i ca 10 sekunder tills du får access = service, gå in i meny, snurra till och gå in på "igångk./service för installatör", snurra till och gå in på "handkörning av samtliga funkt", snurra till och gå in på växelventil och prova aktivera den mot varmvatten

Då ska motorn surra lite och trycka in och du ska se att den gråa "piggen" på sidan går in hela vägen i botten, avaktivera den då ska den åka ut hela väggen. Om den fastnar i mitten som det ser ut som den har gjort på din bild, då är själva insatsen i ventilen kärv och du kan prova att byta den, men händer ingenting alls är ställdonet troligtvis trasigt och behöver bytas

Det sitter en pigg man kan trycka in med fingret samtidigt som man vrider bort ställdonet, då kan du kontrollera insatsens funktion

[bild]
Har kommit hem nu och givetvis är det 29 grader hemma igen… 🌽🍿

Provkörde växelventilen enligt instruktion, ingenting alls hände. Tog sedan bort ställdonet, det funkar att trycka in fjädern om än med lite kraft. Eller ska piggen i mitten som tryckas in? För den går ju definitivt inte in…

Testade att köra aktiveringsprogrammet för växelventilen med ställdonet av, men inget hände alls inne i det vad jag kan se, men det kanske är normalt när det är av?

Om det är ställdonet som måste köpas nytt, vilket jag lite smått förmodar, bör jag köpa ett likadant eller ska man satsa på något modernare?
 
  • Växelventil utan ställdon monterad på rör, med synlig fjäder och pigg i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand trycker på fjädern i en växelventil monterad på ett kopparrör. Ventilen är öppen och mekanismen undersöks för problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Karlis Rode skrev:
Har kommit hem nu och givetvis är det 29 grader hemma igen… 🌽🍿

Provkörde växelventilen enligt instruktion, ingenting alls hände. Tog sedan bort ställdonet, det funkar att trycka in fjädern om än med lite kraft. Eller ska piggen i mitten som tryckas in? För den går ju definitivt inte in…

Testade att köra aktiveringsprogrammet för växelventilen med ställdonet av, men inget hände alls inne i det vad jag kan se, men det kanske är normalt när det är av?

Om det är ställdonet som måste köpas nytt, vilket jag lite smått förmodar, bör jag köpa ett likadant eller ska man satsa på något modernare?
Inser nu att man faktiskt ska kunna trycka in sprinten också. Den är väldigt trög, trots behandling med WD 40. Jag misstänker att det förmodligen är det som fått motorn att ge upp, och att jag därför bör byta både och.

Tips på kit?
 
Intryckt i botten är VV och helt ute är värme. Tryck flera gånger på axeln, kanske den blir lättare. Kärvar den för mycket, orkar inte motorn att trycka in den och kan göra att växellådan i motorn säger upp sig. Du kan få värme i huset med att ha mototn borta men ingen VV. För VV så kan det gå med lite """ MacGyver """ som håller axeln nere, men måste då ändras manuellt mellan värme och VV.
 
J jonaserik skrev:
Intryckt i botten är VV och helt ute är värme. Tryck flera gånger på axeln, kanske den blir lättare. Kärvar den för mycket, orkar inte motorn att trycka in den och kan göra att växellådan i motorn säger upp sig. Du kan få värme i huset med att ha mototn borta men ingen VV. För VV så kan det gå med lite """ MacGyver """ som håller axeln nere, men måste då ändras manuellt mellan värme och VV.
Har provat, blir ingen skillnad. Motorn verkar helt ha gett upp. Har stängt av VV nu, funkar normalt med uppvärmningen då, men är ju inget liv om man måste åka bort bara för att duscha.

Har sett någonstans att detta är en problemmodell och att man numera använder en annan konstruktion. Lite sökande pekar på växelventil 525 22mm i kombination med EMV110M (jag har IVT Greenline HT C7). Billigaste jag hittar verkar vara denna, är jag rätt ute då?

https://revidershoppen.se/products/vaxelventil525-22-motor-emv110m-ivt-greenline
 
K Karlis Rode skrev:
Har sett någonstans att detta är en problemmodell och att man numera använder en annan konstruktion. Lite sökande pekar på växelventil 525 22mm i kombination med EMV110M (jag har IVT Greenline HT C7). Billigaste jag hittar verkar vara denna, är jag rätt ute då?

[länk]
Sett någonstans? Undrar var...
 
den modellen du har är en problemmodell, den kärvar ofta i käglan, och tror inte motorerna finns att köpa längre, så den du länkat är rätt utbytesmodell
 
  • Gilla
Karlis Rode
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.