Hej,

har lite strul. Värmepumpen kör på här, värmer för mycket på elementen och får inte upp temperaturen för varmvatten.
Ventilen står i öppet läge.

Insatsen i växelventilen är bytt, och den går lätt.
Testade att gå in i serviceläge men det gick inte att köra ventilen därifrån, surrade lite bara.
Plockade isär ställdonet.
Elmotorn gick inte att rucka på, inte för hand.
Kan det vara elmotorn som kärvat ihop?
I så fall måste även den bytas.

R RageGuitar skrev:
Hej,

har lite strul. Värmepumpen kör på här, värmer för mycket på elementen och får inte upp temperaturen för varmvatten.
Ventilen står i öppet läge.

Insatsen i växelventilen är bytt, och den går lätt.
Testade att gå in i serviceläge men det gick inte att köra ventilen därifrån, surrade lite bara.
Plockade isär ställdonet.
Elmotorn gick inte att rucka på, inte för hand.
Kan det vara elmotorn som kärvat ihop?
I så fall måste även den bytas.
Är den grå modell eller den blå?

V växelventil skrev:
V växelventil skrev:
Det är den grå, VC4012

R RageGuitar skrev:
Det är den grå, VC4012
När den växlar ser du om armen rör sig?Armen ska inte löpa lätt utan när du trycker ner den så ska det vara motstånd och den ska fjädra tillbaka själv.Annars misstänkt att ställdonent gett upp.

Fick igång den. Plockade isär själva donet, den elektriska motorn. Det satt två ändlägesbrytare i den. Gjorde rent dessa, den ena såg lite deformerad ut, så jag rätade till den. Sedan fick jag igång ventilen från service menyn, körde den fram och tillbaka.

Fick en rejäl stöt med, även fast den inte var inkopplad😅

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Motorn/donet la av igen. Köpte nytt don, nu fungerar allt igen.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag har problem med växeldonet vc4012. Men ventilen som den trycker in sitter hårt. Hur lätt ska den gå framåt tillbaka?

Just nu får man ta i rejält för att trycka in ventilen manuellt. Tänker att donet inte håller så bra om det är för tungt?

F flamuren skrev:
Jag har problem med växeldonet vc4012. Men ventilen som den trycker in sitter hårt. Hur lätt ska den gå framåt tillbaka?

Just nu får man ta i rejält för att trycka in ventilen manuellt. Tänker att donet inte håller så bra om det är för tungt?
Ska gå lite tungt, för att trycka behövs ett verktyg, annars hål i fingret. går att ta isär och rensa + smörja upp lite lätt, inga massor, bara några droppar.

• Gilla
flamuren
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ska gå lite tungt, för att trycka behövs ett verktyg, annars hål i fingret. går att ta isär och rensa + smörja upp lite lätt, inga massor, bara några droppar.
aha okej. Då är det nog korrekt trots allt. Vågar man spruta lite wd40 och massera ventilen in/ut? Eller måste ventilen plockas isär? 🤔

F flamuren skrev:
aha okej. Då är det nog korrekt trots allt. Vågar man spruta lite wd40 och massera ventilen in/ut? Eller måste ventilen plockas isär? 🤔
Inte många droppar då och trycka kanske 20 ggr ner mot botten. När piggen tryck ner så går den att göra VV och uppe värmer det huset. Själva ventien ini kan kärva den med.

J jonaserik skrev:
Inte många droppar då och trycka kanske 20 ggr ner mot botten. När piggen tryck ner så går den att göra VV och uppe värmer det huset. Själva ventien ini kan kärva den med.
Okej ska prova. Tusen tack för tipset 👍

Jag läste en annan post där om ventilen är intryckt går värmen ut i radiatorerna och är ventilen stängd så är det för varmvattnet. Men det kanske var fel alltså? 🤔

Kanske dax att byta... har för mig att det var dom där som var dåliga redan från fabrik.
Enkelt jobb som du gör själv om du kan skriva minsta lilla.

Så ser dom som är bra ut

Närbild av en LK Armatur EMV110-M 8910 ventil med synliga anslutningar och instruktioner på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nino nino skrev:
Så ser dom som är bra ut

[bild]
tusen tack. vad heter modellen?

LK EMV110M, står ju på bilden ;)
Men det är bara själva ställdonet, sen behöver du en LK 525 växelventil med.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.