6 568 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Byta värmesystem i huset
Sida 1 av 4
Ska flytta till ett hus från mitten av 40-talet (en plan med källare). Huset har vatten element som körs på eldriven värme panna. Sedan saknar 2 rum i källaren vatten element där man har kört el-element. Aja ni förstår kostnaden om elen skulle rusa och vintern skulle bli kall och lång.
Till min fråga vad rekommenderas som är hyfsat billigt men skulle ge bäst effekt?
Jag själv tänker en luft/vatten värmepump som ex. Bosch 3800 och komplettera dessa 2 rum med nya vatten element. Pumpen går på 55.000kr (enligt internet) + jobbet ca 20.000kr samt 2 element med jobb ca 10.000 kr, så 85-90.000kr totalt för ett fungerande system. Tänker jag galet?
Till min fråga vad rekommenderas som är hyfsat billigt men skulle ge bäst effekt?
Jag själv tänker en luft/vatten värmepump som ex. Bosch 3800 och komplettera dessa 2 rum med nya vatten element. Pumpen går på 55.000kr (enligt internet) + jobbet ca 20.000kr samt 2 element med jobb ca 10.000 kr, så 85-90.000kr totalt för ett fungerande system. Tänker jag galet?
Bosch 3800 är väl ingen luft/vatten? Tror det är en frånluftsVP?Johan Eek skrev:
Ska flytta till ett hus från mitten av 40-talet (en plan med källare). Huset har vatten element som körs på eldriven värme panna. Sedan saknar 2 rum i källaren vatten element där man har kört el-element. Aja ni förstår kostnaden om elen skulle rusa och vintern skulle bli kall och lång.
Har du mekanisk frånluft idag? Annars måste du dra ventilation också, kanske en takgenomföring för avluft också...
Bosch 3800 är väl en frånluftsvärmepump?
Jag har fått lite offerter på LVVP och de hamnar på runt 130-150kkr installerat och klart (efter ROT).
Detta har iofs varit CTC och Nibe så finns säkert billigare.
Kör fortfarande elpanna för oavsett hur jag räknar får jag inte en LVVP att bli lönsam.
Hur mycket förbrukar huset med elpanna?
Jag har fått lite offerter på LVVP och de hamnar på runt 130-150kkr installerat och klart (efter ROT).
Kör fortfarande elpanna för oavsett hur jag räknar får jag inte en LVVP att bli lönsam.
Yes, helt rätt Frånlufts värmepump med/för radiator system.P PurreP skrev:
Det finns en frånlufts fläkt i vinden som drar luft från kanaler på bottenplan, tror inte från källaren där pumpen ligger tyvärr.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Enligt energideklarationen låg energianvändningen på ca 204 Kwh per kvm år. Och huset har ca 160 kvm, så 32000 kWh per år, det känns väldigt mycket. Speciellt när jag nu har 8000 kWh år i ett parhus med just Bosch 3800 (då är parhuset ungefär halva storleken). Så hamnar jag på 20.000 kWh för all el så sparar jag ca 1/3 av kostnaden.Dede77 skrev:
Bosch 3800 är väl en frånluftsvärmepump?
Jag förstår, helt med på det du skriver, dock har man gjort en hel del ändringar till huset, både på 70-talet, 90-talet och 2010-talet. Huset är i min mening är väldigt väl isolerad med nya 3-glas fönster mm, det enda som kanske inte är 100% är tak isoleringen, men den kan man ordna rätt så lätt om behovet finns.J Josth skrev:
Om den drar luft eller inte från källaren är inte det viktiga, du måste få ner den varma luften från vinden till källaren med ny ventilationsdragning. Du måste också dra en välisolerad avluftskanal genom vägg eller tak.Johan Eek skrev:
Bästa svaret
Känns konstigt om det skulle dra 32000kWh om det är så pass väl isolerat.Johan Eek skrev:
Jag förstår, helt med på det du skriver, dock har man gjort en hel del ändringar till huset, både på 70-talet, 90-talet och 2010-talet. Huset är i min mening är väldigt väl isolerad med nya 3-glas fönster mm, det enda som kanske inte är 100% är tak isoleringen, men den kan man ordna rätt så lätt om behovet finns.
Jag bor på 150kvm (i Skåne förvisso) i hus byggt 1988 så OK isolerat men inte mycket mer.
Gör av med runt 16000kWh totalt och värme/varmvatten 2024 blev precis över 10000kWh (mätning mot elpannan).
Håller runt 21-22°C i inomhustemperatur och använder dusch och varmvatten dagligen.
kör Ngenic Tune samt styr så pannan kopplar bort elpatronen om elpriset blir för högt och temperaturen inne inte är för låg.
Jag hade nog bott ett tag och sett vad förbrukningen hamnar på.
Efter det kan man ju kika på vad som skulle vara lönsamt att investera i.
Bra ide, jag brukar själv alltid säga att man ska avvakta och se. Så det gör jag fram till nästa vår, då tar jag ett beslut. Fan va klokt sagt! Tack!Dede77 skrev:
Känns konstigt om det skulle dra 32000kWh om det är så pass väl isolerat.
Jag bor på 150kvm (i Skåne förvisso) i hus byggt 1988 så OK isolerat men inte mycket mer.
Gör av med runt 16000kWh totalt och värme/varmvatten 2024 blev precis över 10000kWh (mätning mot elpannan).
Håller runt 21-22°C i inomhustemperatur och använder dusch och varmvatten dagligen.
kör Ngenic Tune samt styr så pannan kopplar bort elpatronen om elpriset blir för högt och temperaturen inne inte är för låg.
Jag hade nog bott ett tag och sett vad förbrukningen hamnar på.
Efter det kan man ju kika på vad som skulle vara lönsamt att investera i.
Luft vatten om du ska absolut göra något överlag. Allt annat är slöseri av resurser!Johan Eek skrev:
Kompressorns avgivna effekt är 1,6kW @ 20 graders frånluft samt 35 grader framledningstemp. Baserat på dina siffror ovan hade jag inte vågat offerera dig mindre maskin än en 16kw luft vatten VMP(inverter).
Luft/Luft är väl klart det billigaste och enklaste. De är ju löjligt billiga nu för tiden. Men det tar så klart emot att pensionera ett fullt fungerande vattensystem.
Luft/vatten är effektivare, främst när det kommer varmvatten som annars hade varit elpatron. Men du får mycket el för prisskillnaden mellan luft/luft och luft/vatten.
Luft/vatten är effektivare, främst när det kommer varmvatten som annars hade varit elpatron. Men du får mycket el för prisskillnaden mellan luft/luft och luft/vatten.