Jag har idag följt upp utvecklingen lite noggrannare och är smått chockad. Jag kan se utvecklingen över tid endast via nätleverantören (se bild), då jag bytt elleverantör under året. I princip har förbrukningen fördubblats under de något "kallare" månaderna. Jag har haft huset i 8 år och ALDRIG skruvat på värmepannan eller radiatorerna. Uppvärmningen är vattenburet system med luft/vatten pump. Vad jag kan se har jag inte skruvat på något i huset och övriga familjen förnekar att de skulle ha gjort det. Vi har f ö samma temperatur som tidigare i huset på vintern. Jag har jämfört värmekurvor för kommunen 2019 till 2021 och det finns inte någon större skillnad. Vad kan ha hänt? Kan VP ha "kajkat ur" så att säga av sig självt? det är ju en ganska rejäl ökning, typ dubbelt. Eller vad kan ha hänt som skulle göra en sådan stor skillnad? Nu i december pekar det på dubbla förbrukningen mot jämförelseåren 2019 o 2020....skulle nästan tänka att någon granne kopplat på sig någonstans...

Stapeldiagram över årsöversikt av elanvändning, visar fördubblad förbrukning under kallare månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad för L/V har du, är den kopplad md slangar.? Har du rensat filter ?

Vad är temperaturen ute och inne?
Har du en innertemp på 10-12 grader blir skillnaden i förbrukning ganska stor om yttertempen är +5-7 jämfört med -10-12.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
MultiMan
Det har hittills varit mycket kallare i år än ett normalår, iaf där jag bor. Får gå tillbaka rätt många år för att hitta ett med så lång ihållande kall period så tidigt på vintern. Har man dessutom ett ett dåligt isolerat eller dragigt hus så ökar värmeförlusterna ännu mer. Jag förbrukar nog runt 40% mer i uppvärmning än förra året vid samma tid.

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
Kommunen är Båstad och om jag tolkar temperaturstatistiken rätt har det inte varit några större skillnader 2019, 2020 och 2021...Innertemperatur har i alla år jag haft huset gått ned till som lägst någonstans mellan 16-18 C under den kallaste perioden. Så något är galet, frågan bara vad...

J jonaserik skrev:
Vad för L/V har du, är den kopplad md slangar.? Har du rensat filter ?
Tack för tips, har aldrig rensat filter. Mycket slarvigt, det ska jag göra. Men kan det dubbla förbrukningen...?

MultiMan
Ok. Har du aldrig rört värmesystemet på 8 år är det dags nu. Man bör alltid kontrollera viktiga system någorlunda regelbundet för att undvika framtida problem.

Jepp om flödet avtar från VP ,men inte så mycket att den får hicka p.g.a den inte blir av med värmen så kan det bli mindre flöde och det är detsamma som mindre värme från VP

Jag inser naturligtvis att det stämmer och kommer ta tag i det. Anatgligen behövs en service av en VP tekniker. Men tycker ändå att det känns som en osannolik ökning (fördubbling) p g a detta....

MultiMan
Vet du att det är värmepumpen som orsakar ökningen? Annars kan ju i stort sett vad som helst hänt som gör att det går åt stora mängder el någonstans, även om VP är en huvudkandidat.

• Gilla
Macabeus
  • Laddar…
Nej, jag trodde det berodde på ett bortglömt värmegolv men dels var det inte glömt och dels tar det inte fullt så mycket som det rör sig om…bild på utedel värmepump ”Ecozon” Utedel av en värmepump märkt "Ecozon" mot en röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske elpatron som hjälper värmepumpen när den inte orkar eller gasbrist som gör att den inte har samma effekt

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag inser naturligtvis att det stämmer och kommer ta tag i det. Anatgligen behövs en service av en VP tekniker. Men tycker ändå att det känns som en osannolik ökning (fördubbling) p g a detta....
Börja med filtret, det behövs ingen servicegubbe för det, nu när tempen nästan gått i botten på vissa ställen, så avtar VP:s effekt ganska bra och går mer, drar mer kW , Summan blir då högre på EL-mätaren.

Verkar vara en Ecozon VPLV 700, dock inte så enkelt att hitta en manual....för filterrengöring

Chocken undviks genom att ha lite koll på värmepumpens ljud, påisning, temperaturer mm. Även dygnsförbrukningen av el. Det är då enkelt att sätta in en åtgärd i tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.