Jag har idag följt upp utvecklingen lite noggrannare och är smått chockad. Jag kan se utvecklingen över tid endast via nätleverantören (se bild), då jag bytt elleverantör under året. I princip har förbrukningen fördubblats under de något "kallare" månaderna. Jag har haft huset i 8 år och ALDRIG skruvat på värmepannan eller radiatorerna. Uppvärmningen är vattenburet system med luft/vatten pump. Vad jag kan se har jag inte skruvat på något i huset och övriga familjen förnekar att de skulle ha gjort det. Vi har f ö samma temperatur som tidigare i huset på vintern. Jag har jämfört värmekurvor för kommunen 2019 till 2021 och det finns inte någon större skillnad. Vad kan ha hänt? Kan VP ha "kajkat ur" så att säga av sig självt? det är ju en ganska rejäl ökning, typ dubbelt. Eller vad kan ha hänt som skulle göra en sådan stor skillnad? Nu i december pekar det på dubbla förbrukningen mot jämförelseåren 2019 o 2020....skulle nästan tänka att någon granne kopplat på sig någonstans...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är temperaturen ute och inne?
Har du en innertemp på 10-12 grader blir skillnaden i förbrukning ganska stor om yttertempen är +5-7 jämfört med -10-12.
Har du en innertemp på 10-12 grader blir skillnaden i förbrukning ganska stor om yttertempen är +5-7 jämfört med -10-12.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Det har hittills varit mycket kallare i år än ett normalår, iaf där jag bor. Får gå tillbaka rätt många år för att hitta ett med så lång ihållande kall period så tidigt på vintern. Har man dessutom ett ett dåligt isolerat eller dragigt hus så ökar värmeförlusterna ännu mer. Jag förbrukar nog runt 40% mer i uppvärmning än förra året vid samma tid.
Kommunen är Båstad och om jag tolkar temperaturstatistiken rätt har det inte varit några större skillnader 2019, 2020 och 2021...Innertemperatur har i alla år jag haft huset gått ned till som lägst någonstans mellan 16-18 C under den kallaste perioden. Så något är galet, frågan bara vad...
Börja med filtret, det behövs ingen servicegubbe för det, nu när tempen nästan gått i botten på vissa ställen, så avtar VP:s effekt ganska bra och går mer, drar mer kW , Summan blir då högre på EL-mätaren.S sepani skrev: