Jag har en bergvärmepump av märket thoren komplett som larmar om maxtid varmvatten produktion är uppnådd.

Min reflektion är att den inte verkar värma för att den kan stå på vv prod och ändå inte komma upp i 48c

Sen om jag manuellt ändrar det om den är låg och larmar så ändrar den om till vv prod och värmer upp till 48c rätt snabbt.

Det är så slenterianmässigt. Eftersom den rimligtvis värmer i cykler under dagen så känns det som att den då och då bar inte växlar om till att värma vattnet.

Är det nån som har någon ide om på vilket sätt man börjar att felsöka?
Eftersom den ändå (när man manuellt) säger till den att ändra så gör den det och håller sig så lutar jag mot att tro att det antingen är styrningen mjukvara eller själva växelventilen som inte accepterar styrningen.

När jag tar bort styrenheten på växelventil så är sprinten väl löpande så den verkar inte kärva i själva kopplingen.
 
B Bjoern skrev:
Jag har en bergvärmepump av märket thoren komplett som larmar om maxtid varmvatten produktion är uppnådd.

Min reflektion är att den inte verkar värma för att den kan stå på vv prod och ändå inte komma upp i 48c

Sen om jag manuellt ändrar det om den är låg och larmar så ändrar den om till vv prod och värmer upp till 48c rätt snabbt.

Det är så slenterianmässigt. Eftersom den rimligtvis värmer i cykler under dagen så känns det som att den då och då bar inte växlar om till att värma vattnet.

Är det nån som har någon ide om på vilket sätt man börjar att felsöka?
Eftersom den ändå (när man manuellt) säger till den att ändra så gör den det och håller sig så lutar jag mot att tro att det antingen är styrningen mjukvara eller själva växelventilen som inte accepterar styrningen.

När jag tar bort styrenheten på växelventil så är sprinten väl löpande så den verkar inte kärva i själva kopplingen.
Vet du vad du har för märke på växelventilen?
 
Din användare heter växelventil, du lär ju kunna de här 😁
 
  • Etikett på blå maskinkomponent med teknisk information, tillverkarens namn, CE-märkning och "Made in Italy".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vet du vad du har för märke på växelventilen?
Den har proggresivt ökat antal gånger den uppnåt maxtid o larmar, det verkar inte vara nåt lekage ut i rummet men samtidigt så skulle de kanske kunna vara nåt litet lekage i beredaren/ackumulatortanken eftersom om jag förstår det rätt så är växelventilens enda uppgift att omfördela bvp till element eller tappvatten.
 
B Bjoern skrev:
Din användare heter växelventil, du lär ju kunna de här 😁
👌Japp och då ser det ut som du har den italienska modellen av honeywell ställdonet. Det sitter en spak på sidan av ställdonet och hur står spaken?
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
V växelventil skrev:
👌Japp och då ser det ut som du har den italienska modellen av honeywell ställdonet. Det sitter en spak på sidan av ställdonet och hur står spaken?
Den är i botten när vv tapp prod och ”ute” när bvp prod värme. Jag fick förklarat att den kan haka upp sig och att man då trycker tillbaka den varvid den ibland hakar fast direkt och prod vv tapp och ibland åker den ut men systemet beordrar den att åka in och prod vv tapp.

Har lyckats tagit bort den och då är det en sprint som löper smidigt bakom den blå mackapären.
 

Bästa svaret

B Bjoern skrev:
Den är i botten när vv tapp prod och ”ute” när bvp prod värme. Jag fick förklarat att den kan haka upp sig och att man då trycker tillbaka den varvid den ibland hakar fast direkt och prod vv tapp och ibland åker den ut men systemet beordrar den att åka in och prod vv tapp.

Har lyckats tagit bort den och då är det en sprint som löper smidigt bakom den blå mackapären.
Okej när den producerar varmvatten så ska den stå nedåt och värme uppåt.Promblemet är att det är en tryckande modell och tanken är att det ska fjädra tillbaka av sig själv Mao det är feltänkt eftersom när fettet i insatsventilen försvinner så börjar den kärva och till slut så kör man sönder ställdonet.Ser du insatsventilen när du tar bort ställdonet?
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Okej när den producerar varmvatten så ska den stå nedåt och värme uppåt.Promblemet är att det är en tryckande modell och tanken är att det ska fjädra tillbaka av sig själv Mao det är feltänkt eftersom när fettet i insatsventilen försvinner så börjar den kärva och till slut så kör man sönder ställdonet.Ser du insatsventilen när du tar bort ställdonet?
Japp och den löper smidigt när man trycker på den när ställdonet är bortplockat. Nu blir det sova sängen, ska ner o fota o kolla lite imrrn em. Efter jobbet.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Rören efter påfyllnads är varma, vet inte riktigt var vattnet värms upp i en bvp.

Nu på morgon var tempen 39c och pumpen stod på vv prod enligt lampa på display men knappen på blåa mackapären var ute samt den vibrerade lite, när jag hanterade den lätt så åkte knappen in.

Det som talar emot att den är paj är ju att maskin larmar för maxtid uppnådd, om den värmer o värmer och tillslut inte vill värma nåt mer så borde det ju vara saken som värmer vattnet som är trasigt eller läcka tänker jag.
 
  • Närbild på maskindel med metallfjäder och koppar, delvis oskarp, teknisk komponent, mekanisk detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeväxlare kopplad till rör och ventiler. Teknisk installation. Oisolerade och isolerade kopparrör. Filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samtidigt så tänker jag att om det nu är så att ibland mär maskinen säger till att värma vatten om inte reläet slår om så tillverkas inget vv samtidigt som mjukvaran kanske inte fattar att det inte hör det och sen slår av edter vv inte blivit varm men cykeln har tagit för lång tid, så av det skälet så är det ju troligtvis reläet.
 
Kan du trycka på piggen på insatsventilen nedåt?
 
  • En närbild av en metallisk fjädermekanism, troligen en del av ett rörsystem eller maskineri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ska den stå när den gör värme och trycker du armen nedåt så ska det vara motstånd och inte kännas slapp eller gå lått och fjädra tillbaka.
 
  • En bild av en motorstyrd kullventil, troligen för vatten eller gas, med företagswebbadress undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Kan du trycka på piggen på insatsventilen nedåt?
Ska pröva det när jag kommer hem 👍
 
V växelventil skrev:
Så här ska den stå när den gör värme och trycker du armen nedåt så ska det vara motstånd och inte kännas slapp eller gå lått.
Precis, så stod den fast den enligt maskinen tillverkade vv och när jag rörde den så åkte den själv i botten. Om den står på värme och den borde tillverka vv så får jag med lite kraft trycka den i botten och det är bra med fjädrande motstånd, den släpper upp till värme igen direkt och sen om den håller med om att det faktiskt är kallt vatten så drar den ner sig själv till vv prod.

Så det verkar ju vara nån slags misskommunikation kring styrning och reläet som ska svara på order från styrenhet. Det är min slutsats iaf.
 
B Bjoern skrev:
Precis, så stod den fast den enligt maskinen tillverkade vv och när jag rörde den så åkte den själv i botten. Om den står på värme och den borde tillverka vv så får jag med lite kraft trycka den i botten och det är bra med fjädrande motstånd, den släpper upp till värme igen direkt och sen om den håller med om att det faktiskt är kallt vatten så drar den ner sig själv till vv prod.

Så det verkar ju vara nån slags misskommunikation kring styrning och reläet som ska svara på order från styrenhet. Det är min slutsats iaf.
Lättas är det som bilden visar att armen går ända upp om du har ställdonet på efter det gjort klart varmvattenkörningen utan hjälp.

Finns inte så mycket information om din pump och vet inte om den styr på framledningen eller om den har integralberäkning.Den borde prioitera varmvatten före värme och då borde den ha en givare i botten på varmvattensberedaren som startgivare.Kan du se om du hittar stargivare i din meny?Sedan har du en drirfpressostat som bryter när bryttrycket har uppnåts och växlar över till värme igen.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.