28 595 läst ·
143 svar
29k läst
143 svar
Skambud - mäklarens ansvar
Inte ovanligt att mäklaren publicerar skambud. Är nog lite olika skolor det där om man tror att man kan kontrollera "inriktningen" på budgivningen genom att selektivt välja vilka bud man publicerar.N noupe skrev:
Det stämmer, men i sådana frågor är en dialog med kunden som ska sälja viktig, det verkar ha brustit i detta fallet.C cpalm skrev:
Ja, i det här fallet var det uppenbarligen en öm tå, det är ju bara att konstatera.K klimt skrev:
Samtidigt har ju mäklaren att förhålla sig till god fastighetsmäklarsed. Anordnar man en öppen budgivning är det inte helt koscher att välja ut vilka bud som skall publiceras eller inte. Jag har full förståelse för om mäklaren har en "transparent" budgivningsprocess där alla öppna bud publiceras utan att det skall diskuteras med säljaren.
Jag håller med. TS får som säljare naturligtvis hitta på egna regler för sin budgivningsprocess i diskussion med sin mäklare men har inga särskilda önskemål framförts till mäklaren och man har kommit överens om en vanlig öppen budgivning så följer rimligen mäklarens FMIs beskrivning:C cpalm skrev:Samtidigt har ju mäklaren att förhålla sig till god fastighetsmäklarsed. Anordnar man en öppen budgivning är det inte helt koscher att välja ut vilka bud som skall publiceras eller inte. Jag har full förståelse för om mäklaren har en "transparent" budgivningsprocess där alla öppna bud publiceras utan att det skall diskuteras med säljaren.
"Vid en öppen budgivning lämnar spekulanterna sina bud till mäklaren. Mäklaren redovisar löpande buden till säljaren och till övriga spekulanter. Spekulanterna får då möjlighet att lägga nya bud."
Jag gissar att exklusiva objekt på en liten ort kräver att ligga ute längre tid då antal seriösa spekulanter kan vara noll vid ett visst tillfälle. Detta borde vara mäklarens specialkunskaper. Men troligen kräver det mycket mer arbete att sälja ett sådant objekt. Kanske kan en annan modell för mäklarens arvode vara värd att diskutera, dvs om mäklaren från början vet att ni aldrig säljer för under 10msek får hen 0kr. Om hen lyckats sälja för över 12msek kanske en bonus på 100k extra?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag tolkar det som att du gått ut med ett lockpris vilket givetvis inte är tillåtet.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Fast det där löser mäklarna mellan sig. Det är bara om du bryter kontraktet med den första mäklaren (alltså byter under avtalstiden) som du själv riskerar att betala dubbla arvoden.R Robert-san01 skrev:
Om husen kostar 18 miljoner i den delen ni bor i varför vill ni inte ha det då?Herman Vera skrev:
varför talar ni 12 milj. Utgångspriset varju 10.5 milj. Vi var berädda acceptera något under. Huset är 230 kvm + 140 biarea, 3 vånngar med hiss, stora ytor med stora fönster mot havet högt, fritt läge, 2 öppna spisar , stor garage mm. Insynskyddat trädgård, Vårt område kallas i staden "gräddhyllan". Husen säljs här för 18 milj inom sämre områden. Det luktar för mig komplott. Tyvärr går det aldrig att bevisa. Vid nästa annons blir vi försiktiga och inte ta emot bud under en viss nivå.
Om nu ert hus är så bra som du säger.
Det låter lite som en hund är begraven
Här är en modell för arvode från verkligheten.J JohanLun skrev:Jag gissar att exklusiva objekt på en liten ort kräver att ligga ute längre tid då antal seriösa spekulanter kan vara noll vid ett visst tillfälle. Detta borde vara mäklarens specialkunskaper. Men troligen kräver det mycket mer arbete att sälja ett sådant objekt. Kanske kan en annan modell för mäklarens arvode vara värd att diskutera, dvs om mäklaren från början vet att ni aldrig säljer för under 10msek får hen 0kr. Om hen lyckats sälja för över 12msek kanske en bonus på 100k extra?
Utgångspris 5 000 000 SEK
Arvode alt. 1
Fast arvode 75 000 SEK
Arvode alt. 2
69 000 + provision enligt stege 10% köpeskilling för intervall 5 400 000 och över.
I alternativ 2 finns incitament för mäklaren att toppa resultatet.
Stickan
Å andra sidan så sa min mäklare att hans bästa marknadsföring är att sätta "all time high". Så därför var det en rak procentsats oavsett vad priset landade på.
Jag hade 4 mäklare som jag pratade med kring pris och deras försäljningsmodell och jag valde faktiskt den som kändes lugnast och lovade minst.
Men då är jag ju från norrbotten och valde en mäklare som var från norr om dalälven. Färre löften. Mer leverans
Jag hade 4 mäklare som jag pratade med kring pris och deras försäljningsmodell och jag valde faktiskt den som kändes lugnast och lovade minst.
Men då är jag ju från norrbotten och valde en mäklare som var från norr om dalälven. Färre löften. Mer leverans
Nyckeln är ju dialog, och säljer man 12-mill-hus får man väl också välja mäklare mer noggrant än första bästa som svarar i telefon från Swedbank fastighet. Men nyckeln är ju som jag skrev att ha en dialog. Det du säger kanske stämmer, men uppenbarligen går ju gränsen någonstans. Hus på Djurgården för 40m som tar ett tag att sälja, ska man publicera ett bud på 5kr? 500kr? 1m? 10m? Som jag skrev, säljer man för 10m och nån lägger ett bud på 3m under önskar jag, och TS, att man tar kontakt innan man slänger upp det på budlistan.C cpalm skrev:
Men allvarligt, finns det verkligen spekulanter som låter bli att bjuda bara för att det finns ett lagt "skambud" jämfört med om det inte finns några bud alls?
Möjligen kanske man betraktar det tidigare budet som golv istället för angivet utgångspris och går in på en lägre nivå med sitt första bud, men om marknadsvärdet är högre så lär ju högre bud följa.
Generellt så tror jag att det finns en övertro på budgivningstaktik, särskilt bland de som upplever att de blivit lurade och de som tycker sig varit smarta.
Möjligen kanske man betraktar det tidigare budet som golv istället för angivet utgångspris och går in på en lägre nivå med sitt första bud, men om marknadsvärdet är högre så lär ju högre bud följa.
Generellt så tror jag att det finns en övertro på budgivningstaktik, särskilt bland de som upplever att de blivit lurade och de som tycker sig varit smarta.