28 594 läst ·
143 svar
29k läst
143 svar
Skambud - mäklarens ansvar
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Intressant tanke!Herman Vera skrev:
Jag skulle tro att det är en viss grupp som letar hus i er prisklass. Skall ni blocka alla som står på spekulantlistan inför den nye mäklarens försöka till att hitta en köpare?
Det skulle innebära att den nya mäklaren måste hitta helt nya intressenter på samma marknad.
Är det realistiskt?
Nu finns en på hemnet i vår närhet för 12.5 milj. Något mindre yta, mycket sämre skick mm
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Jag kommer att lämna er eftersom de flesta är bara snackar utan mening.M Myckling skrev:
Innan dess vill jag bara berätta om att den mäklaren som la ett skambud tillhör ett mäklarföretag där hela hennes familj arbetar. pappan och brodern är också mäklare och de övriga familjemedlemmar assistenter, mm. Hennes bror var den ena bland dem som värderade vårt hus för 10-12 milj. Hon lägger dock ett bud på 7.5. Vad kallas det för något?
Ha det så skön sommar!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Startbud.Herman Vera skrev:
Jag kommer att lämna er eftersom de flesta är bara snackar utan mening.
Innan dess vill jag bara berätta om att den mäklaren som la ett skambud tillhör ett mäklarföretag där hela hennes familj arbetar. pappan och brodern är också mäklare och de övriga familjemedlemmar assistenter, mm. Hennes bror var den ena bland dem som värderade vårt hus för 10-12 milj. Hon lägger dock ett bud på 7.5. Vad kallas det för något?
Ha det så skön sommar!
Tydligen var hon inte så fel ute då det inte blev värsta budkriget.
Men vad är komplotten???Herman Vera skrev:
varför talar ni 12 milj. Utgångspriset varju 10.5 milj. Vi var berädda acceptera något under. Huset är 230 kvm + 140 biarea, 3 vånngar med hiss, stora ytor med stora fönster mot havet högt, fritt läge, 2 öppna spisar , stor garage mm. Insynskyddat trädgård, Vårt område kallas i staden "gräddhyllan". Husen säljs här för 18 milj inom sämre områden. Det luktar för mig komplott. Tyvärr går det aldrig att bevisa. Vid nästa annons blir vi försiktiga och inte ta emot bud under en viss nivå.
Det brukar sägas att låga ingångsbud lockar in köpare som tillsammans trissar upp priset.
10' ni accepterar lägre, får 7' bjudet .. är det ens skambud i dagens läge?
R Robert-san01 skrev:
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/intaget/provision/
"Om bostaden överlåts efter uppdragstiden?
Om överlåtelsen beror på mäklarens förmedling har mäklaren rätt till ersättning."
Riktigt så enkelt som du menar är det alltså inte.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Så är det. Men jag gissar att de är rätt sugna på att få del av provision om det är en 10M affär.L larka742 skrev:
Synd att det tog slut redan, mina popcorn var ju inte ens klara.... 
