Staffans2000
F fsn skrev:
Jag tror TS skrev för att få medhåll och när de flesta inte tyckte det var nåt direkt anmärkningsvärt så lackade TS,
Här är vi iallafall, helt överens.

Staffan

F
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Foliehatt.

Att köpa fastigheter är ingen öppen/fri marknad, det är reglerat av en uppsjö av lagar och regler.
Jo det är det. Bara för att det finns regler och lagar så gör det inte det till en reglerad marknad.

C
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej.
Orginalmäklaren "jobbar" vidare eftersom ingen annan vill ta uppdraget.
Originalmäklaren = Mäklare C alltså.

Nej, det finns ingen logik i de tankebanorna. Vad skulle mäklare A vinna på det? Då är det väl snarare mer sannolikt att mäklare B tackar ja till uppdraget och i hemlig konspiration med mäklare A försöker styra affären så att mäklare A får köpa fastigheten till ett bra pris. Precis som TS misstänker att nuvarande mäklare försökt göra.

Nej, om man vill undvika den lokala mäklarklubbens konspirationer får nog TS anlita en utomsocknes mäklare. Torde inte vara något problem med ett sådant högprofil-objekt.

Aldrig sett att ett objekt jag varit intresserad av har redovisat ett så uppenbart skambud.
Hur skulle en eventuell budgivning se ut? Fyra A4-sidor senare....
Jag tror det var ett försök av mäklaren att köpa/tjäna pengar via en bulvan.
Senast jag köpte ett hus så la inte mäklaren upp mitt första bud. Det budet var 15% under utgångspriset.

Om man anser att ett pris 15% under annonserat pris är ett skambud så har man uppenbarligen satt ut ett rent lockpris.

• Gilla
  • Haha
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Ja. Jag pratade med ägaren innan jag la mitt bud. Han ville sälja till utgångspris +20%.

Vi enades till slut på utgångspris -10%.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Inte alls suspekt tycker jag, mäklare har antagligen hyfsat bra koll på marknaden och tänkte kanske att det fanns möjlighet att göra ett klipp eftersom intresset var så svalt. Och vad har det egentligen för betydelse om spekulanten jobbar som mäklare, pilot eller bonde?
Absolut, men jag vet att de köper objekt, renoverar med billig arbetskraft, (man ser ju hur de jobbar och röker dygnet runt där) säljer och bor självklart aldrig där.
Klart det är bra för det är en laglig födkrok.

F fsn skrev:
Mäklare har faktiskt rätt att köpa sig en bostad dom med. Men suspekt eller inte, på vilket sätt skulle det vara en komplott på en öppen marknad? Dags att droppa foliehjälmen.

Fritt för alla att göra så.
Köpa till bra pris, renovera billigt, sälja dyrare.

//AA

Inte alla brf som gillar köpare som inte flyttar in, iofs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.