43 331 läst ·
175 svar
43k läst
175 svar
Skall köpa en tomt på Kap Verde, Afrika. Hur undvika blåsningar?
Vad har man för avgifter vid köp av fastighet på Kap Verde?G gaidin skrev:Det verkar lösa sig men lite försenat.
För att skicka 150.000kr behöver jag logga in med kort och det är ju i sverige. Från appen kan jag skicka 50000kr per dag så jag får skicka några gånger och det verkar ta fyra dagar för pengarna att nå fram.
Handelsbanken är lite knepiga, jag kunde bara skicka us dollar. Så det skall handlas från sek till usd och sedan till cve. Hur som helst så har första laddningen kommit fram och växlingskursen var helt ok.
Killen jag köper av ville göra affär på måndag men sista laddningen pengar kommer efter jul så frugan får göra affären själv med en fullmakt från mig tillsammans med någon som har en fullmakt från ägaren. Tur att frugan känner en på myndigheten som hanterar fastigheter så vi kan se att hela historiken finns och att ägaren är legit.
Byråkrati, banker, affärer... Jag hatar skiten men det är skönt när det är över.
Lite som att slå sig i huvudet med en hammare, det är skönt när man slutar.
Jag har för mej att det ligger på 5% eller därom kring i Thailand
Jag får inte äga marken men äga huset det får jag, ett sätt att lösa det är att köpa mark åt någon och skriva ett Usu fruct- avtal(stavning?) på maximala 30 år.Alfredo skrev:
Önskar du kunde berätta mer om hur det är för våra politiker, demonstranter och röda tanter i Svea 😅🥰D Dilato skrev:Nja, valet var ju riggat (presidenten låter antingen fängsla eller ogiltigförklara alla stora (2) oppositionspartiers ledare innan valet, massor av andra ledare och inflytelserika personer *försvinner' mystiskt (kidnappas i sina hem och har till dags dato aldrig återsetts).
Valdagen protesterar massor av tanzanier mot det riggade valet, och möts med dödligt våld (allt från några hundra till flera tusen dödade enligt olika rapporter).
Internet stängs ner i 6 dagar, utegångsförbud efter 18, beväpnad militr/polis överallt och vägspärrar överallt.
Sittande president *vinner valet* med typ 98% !
Sedan mörkar man ooch skyller på utländska intressen som vill störta regeringen.
Till dags dato finns det inga siffror på hur många som dödats, de försvunna är fortfarande borta.
Självständighetsdagen i förrgår tisdag 9 ställdes in! och alla uppmanades att stanna hemma.
Så här dör en demokrati...
Själv påverkas jag intte nämnvärt, alla vet jag är harmlös politist men önskvärd ekonomiskt.
I tanzania är avgiften (lagfart och diverse annnat, stämpelavgif, mätning av tomten o.s.v) 0,25% av ett av staten påhittat värde (ingen vet vad beräkningsgrunden är).I Incinerator skrev:
Vi köpte marken för 275 miljoner tzs ( ungefär en miljon kronor) 2021, staten har nu satt ett "värde" på 2 miljarder tzs ( strax söder om 7,5 miljoner SEK).
Men vi sitter still i båten tills vi får "title deed", sen kan vi klaga och kanske få en ändring (värderingen styr ju även den årliga fastighetsavgiften).
I Thailand så ska de vara den faktiska köpesumman som man skattar på, åker kanske ner om någon månad igen om jobbet tillåter.D Dilato skrev:I tanzania är avgiften (lagfart och diverse annnat, stämpelavgif, mätning av tomten o.s.v) 0,25% av ett av staten påhittat värde (ingen vet vad beräkningsgrunden är).
Vi köpte marken för 275 miljoner tzs ( ungefär en miljon kronor) 2021, staten har nu satt ett "värde" på 2 miljarder tzs ( strax söder om 7,5 miljoner SEK).
Men vi sitter still i båten tills vi får "title deed", sen kan vi klaga och kanske få en ändring (värderingen styr ju även den årliga fastighetsavgiften).
Tanzanias demokrati kom nog aldrig ur sin vagga ordentligt.D Dilato skrev:
Jag skulle nog vara lite nervös ändå. Det gäller att stå på god fot med de rätta människorna, och hoppas att de fortsätter att vara de rätta framöver.D Dilato skrev:
Jag har inte räknat på det, men en varmvattenberedare med värmepump borde vara effektivare än vanlig VVB som har direktuppvärmning med doppvärmare.T Thomas_Blekinge skrev:
Om det nu spelar någon roll. Med tanke på vad @gaidin har berättat om klimatet så lär man nog inte behöva köra A/C jättemycket, så det kanske inte behövs en värmepumps-VVB.
Kuriosa: när vi letade bostad i Texas fick vi elkonsumtionssiffror för de lägenheter vi var intresserade av (via en slags mäklare). Det förbryllade mig i början att elkostnaden alltid var ganska mycket högre sommartid jämfört med vintertid.
Ovant för en svensk.
Som jämförelse kan jag berätta för alla som er som är superintresserade att igår (11/1) gjorde vi av med knappt tio gånger mer elenergi än så. Temperaturen var cirka -10 °C här i Mälardalen. Solsken hela dagen (inte så många timmar, förstås, så här års) men minst 30 cm snö på solpanelerna, så ingen egen elproduktion.D Dilato skrev:
Blev du lite avundsjuk nu? 😜
Ha, ha, det påminner mig om när jag fick en check från Tyskland och skulle lösa in den hos Handelsbanken (tror jag det var). Banktjänstemannen såg ut att titta noga på checken och sa att banken skulle lösa in checken, men att jag skulle vara beredd på att pengarna som sattes in på mitt konto kunde försvinna om checken inte clearade. Jag svarade att det var helt OK, och att jag inte var speciellt orolig för det. Jag bad också banktjänstemannen att läsa vem som hade ställt ut checken. Där stod "Bayerische Motoren Werke AG".T Thomas_Blekinge skrev:
😉
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden