RoTe
A aries skrev:
Bygg en maskkomposttoalett, den behöver du aldrig tömma. Det får inte bli varmare än 27 grader för då dör maskarna så det kanske funkar om du gräver ner den och isolerar lite. Den här är byggd i Portugal:

[länk]
Hur hjälper det TS att köpa en tomt i kap verde?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte min erfarenhet.

Hur är det relevant här?
det är nog erfarenhet för många utlands svenskar

låna till hus är det bästa köpa hus cash är inte smart

• Wow
Dilato
  • Laddar…
A aries skrev:
Bygg en maskkomposttoalett, den behöver du aldrig tömma. Det får inte bli varmare än 27 grader för då dör maskarna så det kanske funkar om du gräver ner den och isolerar lite. Den här är byggd i Portugal:

[länk]
Den ser ju bra ut faktiskt.
Här verkar de köra med stora stenkistor rakt ner i berget. Det är vulkanisk och porös basalt här så det verkar fungera som evighetslösning också så länge man inte spolar ner annat än riktigt toalettpapper som löser upp sig.
De flesta kör så och det får bli samma lösning för mig tror jag. Jag pratar med folk här och lär mig varje dag.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det är nog erfarenhet för många utlands svenskar

låna till hus är det bästa köpa hus cash är inte smart
Jag kommer inte att låna till något hus, jag gillar inte fasta utgifter, jag vill vara ekonomiskt fri.

Jag har inga lån idag och tänker inte ge mig in i ränteträsket med all osäkerhet som finns där.

• Gilla
  • Älska
pmd och 13 till
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av solfångare för varmvatten? Här är det ju sol alla dagar om året utom 30e februari så det känns som an bra lösning.

Bakterier? Hur funkar det med konvektion i systemt? Är det bra?

• Haha
7ender
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Någon som har erfarenhet av solfångare för varmvatten? Här är det ju sol alla dagar om året utom 30e februari så det känns som an bra lösning.

Generellt är termisk solfångare ingen jätte bra lösning om solceller är ett alternative. Solceller är så pass billiga idag att det är ett mindre komplicerat system. Sedan använder man en varmvattenberedare. Watt/kvm är lägre, så det kommer behöves fler kvadratmeter solceller än solfångare.

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
Lorenzo Von Matterhorn Lorenzo Von Matterhorn skrev:
Generellt är termisk solfångare ingen jätte bra lösning om solceller är ett alternative. Solceller är så pass billiga idag att det är ett mindre komplicerat system. Sedan använder man en varmvattenberedare. Watt/kvm är lägre, så det kommer behöves fler kvadratmeter solceller än solfångare.
Elektriska paneler har jag tänkt att ha och ja, en extra Kw räcker ju faktiskt för en vvb. Man duschar ju inte jättevarmt här i värmen och det ger bättre kontroll mot bakterier.

G gaidin skrev:

I många länder söderut finns färdiga anläggningar som man ställer på taket. Innehåller en solfångare på kanske 1-2 m2 och en tank under. Har inte haft en sådan men det verkar vara smdigt.

Lorenzo Von Matterhorn Lorenzo Von Matterhorn skrev:
Elektriska solceller för varmvatten är väldigt ineffektiva. Du behöver fem gånger så stor yta med elektriska solceller som med termiska solfångare.

• Gilla
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Man duschar ju inte jättevarmt här i värmen och det ger bättre kontroll mot bakterier.
Det är inte elektriska genomströmningsvärmare som är det brukliga hos dig? I exempelvis Thailand bruka dessa vara väldigt vanliga.

D Dilato skrev:
Alla säger att den är en "evighetstank" men jag har en lucka och en pump i fall att .
Pumpen behöver jag i alla fall till mitt andra hus i stan, där är det en tät tank som vi tömmer i trädgården nån gång om året.
90 % är vatten från spolningen.
Våra mangoträd växer som sjutton med bra gödning🤓
Det låter som att Sveriges kommuner borde göra ett studiebesök! De kommer inte överleva!!

• Haha
pmd
  • Laddar…
G gaidin skrev:
...Man duschar ju inte jättevarmt här i värmen och det ger bättre kontroll mot bakterier.
Tyvärr är det tvärtom.
Leginella t ex växer som snabbast i intervallet 35-45, alltså lite varmare än ljummet.
Sen finns det fler otäckingar som trivs i ljummet, eller t o m svalt vatten (bara att googla).
Därför är det en god idé att se till att vattnet i anläggningen omsätts regelbundet.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte elektriska genomströmningsvärmare som är det brukliga hos dig? I exempelvis Thailand bruka dessa vara väldigt vanliga.
Det vanliga här är att de inte har varmvatten alls men de som har ser jag inga solfångare för så det är inte vanligt. Jag antar att det en elektrisk vvb som i sverige.
Men med dagens priser på solceller för villor så är ju 1kw inte dyrt. Utrymme kommer att finnas på taket.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Tyvärr är det tvärtom.
Leginella t ex växer som snabbast i intervallet 35-45, alltså lite varmare än ljummet.
Sen finns det fler otäckingar som trivs i ljummet, eller t o m svalt vatten (bara att googla).
Därför är det en god idé att se till att vattnet i anläggningen omsätts regelbundet.
Det är det jag menar med elektrisk vvb, där har man ju typ 50l tank med 80 grader så det växer inget. I en soltank varierar ju tempen hela tiden.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.