Vi vill bygga hus. Problemet är tomter i det område vi vill bo i. Fann ett bolag som äger en bit mark där det finns tre tomter med lagfart. Problemet är att bolaget vill sälja alla tre tomterna i klump till en och samma person.
Om vi skulle köpa alla tre, behålla en själva och sälja två. Hur går man tillväga, vilka kostnader kan vi förvänta oss? Nån som vet och kan eller kan råda vem man ska prata med?

Du får betala tre ggr lagfartsavgift, en per fastighet.
Sen blir det väl mäklarkostnader på de du säljer, eller noll om du sköter det själv.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Ander79 skrev:
Vi vill bygga hus. Problemet är tomter i det område vi vill bo i. Fann ett bolag som äger en bit mark där det finns tre tomter med lagfart. Problemet är att bolaget vill sälja alla tre tomterna i klump till en och samma person.
Om vi skulle köpa alla tre, behålla en själva och sälja två. Hur går man tillväga, vilka kostnader kan vi förvänta oss? Nån som vet och kan eller kan råda vem man ska prata med?
Vad exakt är det du undrar? Det är exakt samma som om du köper eller säljer ett hus. Lagfart och om det ska belånas pantbrev om det inte finns. Du får köpa så många fastigheter du önskar så länge du har råd. Säljer du så är det ju upp till dig om du använder mäklare eller vill göra det själv.
Finns det kommunal anslutning? Servitut? Kanske något att kolla upp. Eftersom du skriver tre tomter så antar jag att dom är avstyckat och inte bara en bit mark. Då säljer du ju bara två ”fastigheter” (tomter).

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det ligger kanske en hel kennel begravd eftersom säljaren inte vill behålla dom andra fastigheterna.

Jag tänker att obebyggda tomter är belagda med statlig fastighetsskatt, själv skulle jag inte vilja sitta och betala fastighetsskatt på extra fastigheterna till jag fått dem sålda.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Man kan ju tänka dig att anledningen att dom vill sälja alla 3 i en klump är att dom är svåra att sälja.
Och att dom vill dumpa det problemet på dig

Annars har jag svårt att se att ett företag skulle klumpa iväg alla 3 när dom kan tjäna mer pengar att sälja en åt gången

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Skulle väl inte hänga hela min ekonomi på att få de övriga två tomterna sålda...

Hade de varit superattraktiva lär de ju redan blivit sålda.

Men har ni ekonomin så bygg som ni vill och eventuell tomtförsäljning blir en bonus.

/ATW

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Köp all tre tomterna, bygg tre hus med placering som passar dig och sälj de två extra husen eller hyr ut dom.

Eller som sagts. Behåll alla tre och få gott om plats.

Intet Intet skrev:
Eller som sagts. Behåll alla tre och få gott om plats.
Fast då kvarstår problemet med fastighetsskatt för två obebyggda fastigheter. Alternativt kostnad och besvär för att genomföra en fastighetsreglering där de tre slås ihop till en.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Fast då kvarstår problemet med fastighetsskatt för två obebyggda fastigheter. Alternativt kostnad och besvär för att genomföra en fastighetsreglering där de tre slås ihop till en.
Ja. Naturligtvis. Men det förutsätter att det är ett problem. Om det vet vi Intet.

• Gilla
nollettnoll
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att det finns klumpkostnader. Ex. att man tvingas anlägga reningsverk för alla 3 fastigheterna när den första skall bebyggas, vägkostnad?

Är det helt klarlagt att du får bygga någonting överhuvudtaget på tomterna?

Det låter som något är skumt om ägaren kräver att få sälja i klump.

H hempularen skrev:
Jag kan tänka mig att det finns klumpkostnader. Ex. att man tvingas anlägga reningsverk för alla 3 fastigheterna när den första skall bebyggas, vägkostnad?

Är det helt klarlagt att du får bygga någonting överhuvudtaget på tomterna?

Det låter som något är skumt om ägaren kräver att få sälja i klump.
Vet inte om det måste vara något skumt. Dom vill kanske bara bli av med allt. Inte många som köper tomter och bygger så det tar säkert lång tid och har redan gjort det.
Däremot vill man bli av med allt till en köpare så borde det vara ganska enkelt att sälja till någon hustillverkare. Dom vill ju gärna ha tomter för att då kan man bara bygga hus av deras fabrikat.
Men det borde såklart ifrågasättas varför allt ska säljas samtidigt.

Gör upp med säljaren att det ska vara endast en tomt istf 3 st. Du får en stor tomt där du vill ha den och du slipper grannar inpå fig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.