43 331 läst ·
175 svar
43k läst
175 svar
Skall köpa en tomt på Kap Verde, Afrika. Hur undvika blåsningar?
Sådana typ enligt nedan används i södra europa med dom soltimmar som finns och ger bra med VV, tror t.o.m. att det ska vara vara på alla nya byggnader i Spanien nu, enligt något regelverk.
I tanke på dom soltimmar som är på Kap Verde, ska en sådan typ fungera bra och inga stora pengar.
https://www.alibaba.com/product-det...&src=sem_ggl&field=UG&from=sem_ggl&cmpgn=2212
I tanke på dom soltimmar som är på Kap Verde, ska en sådan typ fungera bra och inga stora pengar.
https://www.alibaba.com/product-det...&src=sem_ggl&field=UG&from=sem_ggl&cmpgn=2212
Det är ju runt 3000kr, man får ju typ 3kw för samma pengar + vad vvb kostar, känns mer ekonomiskt med en elektrisk vvb och solpaneler.J jonaserik skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 316 inlägg
Det var bara för att visa principen. Det finns massvis med leverantörer. Många fungerar även utan el.G gaidin skrev:
En elektrisk solpanelanläggning kräver ju även en växelriktare. Ingen aning om du kan mata in överskottsel till nätet. Med dina förutsättningar skulle jag välja termiska solfångare alla dagar i veckan.
Jag kommer att ha en installation med solpaneler ändå så växelriktare o s v kommer jag ändå att behöva.T Thomas_Blekinge skrev:Det var bara för att visa principen. Det finns massvis med leverantörer. Många fungerar även utan el.
En elektrisk solpanelanläggning kräver ju även en växelriktare. Ingen aning om du kan mata in överskottsel till nätet. Med dina förutsättningar skulle jag välja termiska solfångare alla dagar i veckan.
Jag gillar konceptet med solenergi, värme eller el så jag vill bygga något med det. Det finns en del offgrid-hus här och man behöver ju ingen värme så det är ganska enkelt. Däremot vill man ju köra AC emellanåt.
Att sälja solel till nätet här blir nog komplicerat, min tanke är att ha en enkel anläggning med batteri på samma sätt som jag har i båten och bara en enkel brytare att slå om ifall batteriet tar slut. Nätavgifterna här är ganska låga men priset på förbrukning är högt. Den mesta elen är dieselelektrisk så det är inte särskilt miljövänligt heller.
För dom pengarna (3000 SEK) får jag typ 2200 kWh här i tanzania ( elen kostar inkl nät, 134 öre / kWh med moms, och alla avgifter).G gaidin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant nog betalar man fastighetsskatt via elbolaget (per abbonemang) så jag betalar 1500 TZS (5,7 SEK) / månad) via elräkningen, mina hyresgäster betalar samma via deras elmätare, den skatten är inte inräknad i mitt angivna kWh-pris ovan.
Jag har två VVB, en i badrummmet/toaletten/dusch och en i köket, båda 10 liters.
Det räcker gott och väl till att diska och att duscha 2 personer (men kallvattnet är definitivt inte kallt, jag har en svart 3000L tank som står i solen och så här på högsommaren är den säkert 40 grader varm och jag använder bara *kallvatten* i duschen just nu, men på *vintern* kan det bli så kallt som 27 grader 😆).
Jag tänkte mig kw, inte kwh. Elen här ligger på mellan 2-3 kronor per kWh så den är ganska dyr men det går ju inte åt mycket. Vvb blir den största förbrukaren skulle jag tro. AC körs bara sporadiskt, kyl och frys drar inte jättemycket. Sedan är det lyse och tv och med dagens teknik blir det inte mycket.
I båten har jag ca 300w och klarar mig på det med ett litet kylskåp, ingen frys. Det är mycket lättare att gå offgrid här än i sverige. Solpaneler är tullfria här men batterier är dyrt. Det finns gott om import från Kina.
Tanzania ser ut att ligga lite närmre ekvatorn än Kap Verde men värmen kommer ju från att solen värmer upp marken. Här är det en liten ö i ett stort hav och alltid blåsigt, mitt i passadvinden så det är i princip havstemperaturen som avgör temperaturen i luften. Men när solen är uppe är den stark. Hittar man skugga och vind är det alltid behagligt.
I båten har jag ca 300w och klarar mig på det med ett litet kylskåp, ingen frys. Det är mycket lättare att gå offgrid här än i sverige. Solpaneler är tullfria här men batterier är dyrt. Det finns gott om import från Kina.
Tanzania ser ut att ligga lite närmre ekvatorn än Kap Verde men värmen kommer ju från att solen värmer upp marken. Här är det en liten ö i ett stort hav och alltid blåsigt, mitt i passadvinden så det är i princip havstemperaturen som avgör temperaturen i luften. Men när solen är uppe är den stark. Hittar man skugga och vind är det alltid behagligt.
Jag kör AC varje natt nu på sommaren när dagstemperaturen är typ 36°C, det går inte att sova annars (just nu kl 20;30 är det 28,1 °C ute).G gaidin skrev:Jag tänkte mig kw, inte kwh. Elen här ligger på mellan 2-3 kronor per kWh så den är ganska dyr men det går ju inte åt mycket. Vvb blir den största förbrukaren skulle jag tro. AC körs bara sporadiskt, kyl och frys drar inte jättemycket. Sedan är det lyse och tv och med dagens teknik blir det inte mycket.
Min förbrukning med kyl/frys, AC, belysning, fläktar, , 2 st varmvattenberedare (som nästan inte används alls just nu) övervakningskameror, laddning av datorer och telefoner ligger runt 10 kWh/dygn i snitt vilket känns helt ok.
EDIT: kort video på tomten mot havet.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
bara börja bygga kollar man på huset till salu är det enkla hus byggda av betong block väldigt enkelt att bygga själv och du sa att det var biligt med betong så då är det bara börja byggaG gaidin skrev:
Inte för att jag vet nåt om Kap Verde och så men en liten anekdot kanske vi kan kalla det. En kollega i början av nittiotalet berättade att han hade en kompis som byggt ett "svenskt" hus i Australien och tydligen blivit idiotförklarad. Men det hade resulterat i att hans räkning för luftkonditioneringen bara var en bråkdel av vad hans grannar betalde.
Om du använder solfångare för varmvatten och vill undvika Legionella och vissa andra bakterier så sätt en liten VVB precis innan duschen som spetsar vattnet till mer än 55°.G gaidin skrev:
Antar att det är välisolerade hus som avses med "svenskt". Men håller med om att det bör vara lika viktigt åt andra hållet, dvs om man vill hålla svalare än omgivningen (med AC/kyla). Kan man däremot tänka sig att det är närmare utomhustemp, som ju alltid varit standard i varma klimat innan Acn, är det ju bortkastat med isolering.E EBMTJ skrev:Inte för att jag vet nåt om Kap Verde och så men en liten anekdot kanske vi kan kalla det. En kollega i början av nittiotalet berättade att han hade en kompis som byggt ett "svenskt" hus i Australien och tydligen blivit idiotförklarad. Men det hade resulterat i att hans räkning för luftkonditioneringen bara var en bråkdel av vad hans grannar betalde.
Medlem
· Blekinge
· 12 316 inlägg
Termiterna måste tycka att det är mums med svenska hus.E EBMTJ skrev:Inte för att jag vet nåt om Kap Verde och så men en liten anekdot kanske vi kan kalla det. En kollega i början av nittiotalet berättade att han hade en kompis som byggt ett "svenskt" hus i Australien och tydligen blivit idiotförklarad. Men det hade resulterat i att hans räkning för luftkonditioneringen bara var en bråkdel av vad hans grannar betalde.
Tror inte det finns termiter här. Djurlivet är ganska begränsat. Det finns flugor och myggor, centipeder (otäcka jäklar, stora som varmkorvar). De enda inhemska däggdjuren är fladdermöss på en av öarna.T Thomas_Blekinge skrev:
Diverse insekter som trollsländor och fjärilar, grodor på minst en av öarna. Väldigt små myror, inga hästmyror och ingen hussvamp.
Kackerlackor... Men jag tror inte det finns något som äter hus.