43 331 läst ·
175 svar
43k läst
175 svar
Skall köpa en tomt på Kap Verde, Afrika. Hur undvika blåsningar?
Jag har bott ett tag i båt i Kap Verde och har gift mig med en vacker kvinna härifrån.
Idag var vi och kollade på en tomt för att bygga ett hus, ligger på ett bra ställe och vi skulle verkligen vilja bo där.
1000kr/m2 är ett normalt pris här och det är det vi betalar.
Kap verde är en "stängd ekonomi" enligt min bank så jag kan inte överföra pengar till ett lokalt konto från min bank, Handelsbanken.
Så, ett konto hos Revolut, skicka pengar dit och sedan till min frus konto här. Det går ju inte betala kontant och hämta ut från bankomaten... Jag har nu skapat ett konto hos Revolut med bild på pass, körkort, mig... Men hur vet jag att jag inte blir blåst av någon scam-sida? Någon av er som har erfarenhet av Revolut?
Vad finns det för andra bränn jag kan åka på? Det är bara en tomt så det måste anslutas till vatten och el men avloppet får man läsa själv med en stor stenkista vilket är det vanliga här.
Erfarenheter kring det? Det är ju varmt här och bajset bli till vätska efter ett tag men det känns lite udda.
Tanken är att bygga ett hus på en våning och förbereda för tre våningar där vi kan hyra ut en för ett permanentboende och den andra för airbnb/korttid.
Jag söker idéer och bollplank. Jag vill ha någorlunda "svensk standard" men inget lyx. Arbetskraft är billigt här men en del material är dyrt. Vi skall bygga med sten.
Har ni goa byggjobbare och hobbyjurister lite input i detta?
Revolut? Är de ok?
Bygga hus i Afrika? Gör man det som svensk?
Hur bygger man ett stenhus utan att det rasar ihop efter en regnstorm?
Idag var vi och kollade på en tomt för att bygga ett hus, ligger på ett bra ställe och vi skulle verkligen vilja bo där.
Kap verde är en "stängd ekonomi" enligt min bank så jag kan inte överföra pengar till ett lokalt konto från min bank, Handelsbanken.
Så, ett konto hos Revolut, skicka pengar dit och sedan till min frus konto här. Det går ju inte betala kontant och hämta ut från bankomaten... Jag har nu skapat ett konto hos Revolut med bild på pass, körkort, mig... Men hur vet jag att jag inte blir blåst av någon scam-sida? Någon av er som har erfarenhet av Revolut?
Vad finns det för andra bränn jag kan åka på? Det är bara en tomt så det måste anslutas till vatten och el men avloppet får man läsa själv med en stor stenkista vilket är det vanliga här.
Erfarenheter kring det? Det är ju varmt här och bajset bli till vätska efter ett tag men det känns lite udda.
Tanken är att bygga ett hus på en våning och förbereda för tre våningar där vi kan hyra ut en för ett permanentboende och den andra för airbnb/korttid.
Jag söker idéer och bollplank. Jag vill ha någorlunda "svensk standard" men inget lyx. Arbetskraft är billigt här men en del material är dyrt. Vi skall bygga med sten.
Revolut? Är de ok?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Revolut skall vara seriösa såvitt jag vet. Sen kan dom förstås ha avgifter osv.G gaidin skrev:Jag har bott ett tag i båt i Kap Verde och har gift mig med en vacker kvinna härifrån.
Revolut? Är de ok?
Ett bra tips för byggande är om du hittar någon lokal person att lita på skulle jag säga. Det är ju väsensskilt annorlunda klimat, så svenska standarder för grundläggning, fuktkontroll, klimatanläggning, motsåndskraft mot stormar/orkaner,jordbävningar, avlopp/tank/stenkista osv kan nog vara väldigt annorlunda.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 581 inlägg
Ingen aning om Kap Verde, men sätt inte lagfarten på din fru. Hur trevlig och härlig hon än är, säg till henne att ni kan göra det om 10 år. I all välmening 👍
Vi är gifta så det blir 50/50 oavsett hur vi gör och det är det som är tanken också. Vi bygger tillsammans. Det jag äger innan har vi äktenskapsförord på.I InsidersUnited skrev:
Jo men kollade snabbt Handelsbanken och Kap Verde/Cabo Verde är ju listat som ett land man kan göra överföringar till men man måste då även fylla i kundkännedomsfrågorna när man lägger till landet för en överföring.G gaidin skrev:Kap verde är en "stängd ekonomi" enligt min bank så jag kan inte överföra pengar till ett lokalt konto från min bank, Handelsbanken.
Revolut är seriösa men ska du göra större överföringar så är det bättre att slippa mellanhänder.
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/vardagstjanster/konton-och-betalningar/utlandsbetalningar
Länder (Cabo Verde är med)
https://www.handelsbanken.se/tron/public/info/contents/v1/document/32-191611
Det var intressant, jag försökte för ett par år sedan men då var det stopp.P paralun skrev:Jo men kollade snabbt Handelsbanken och Kap Verde/Cabo Verde är ju listat som ett land man kan göra överföringar till men man måste då även fylla i kundkännedomsfrågorna när man lägger till landet för en överföring.
Revolut är seriösa men ska du göra större överföringar så är det bättre att slippa mellanhänder.
[länk]
Länder (Cabo Verde är med)
[länk]
Skall göra ett nytt försök, jag har lagt till Kap Verde nu så det skall gå efter 24 timmar.