43 331 läst ·
175 svar
43k läst
175 svar
Skall köpa en tomt på Kap Verde, Afrika. Hur undvika blåsningar?
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Utmärkt idé. Välj en plan "Premium" eller "Metal" så du slipper växlingsavgift. Växlingskursen är normalt VÄLDIGT mycket bättre hos Revolut än hos de svenska bankerna. Där kan man spara en rejäl slant på större belopp. Säkerheten är samma.G gaidin skrev:Så, ett konto hos Revolut, skicka pengar dit och sedan till min frus konto här. Det går ju inte betala kontant och hämta ut från bankomaten... Jag har nu skapat ett konto hos Revolut med bild på pass, körkort, mig... Men hur vet jag att jag inte blir blåst av någon scam-sida? Någon av er som har erfarenhet av Revolut?
Jämfört med Revolut som har 65miljoner kunder vad menar du med storbanker?Alfredo skrev:
Banker har olika specialiteter ingen är störst eller bäst på allt. Att använda en bank till allt går säkerligen om man så vill. För den som prioriterar en slags bekvämlighet framför ekonomi. Det blir dyrare. Vilket är en av anledningarna till att de största svenska populära bankena gör så stora vinster.
Detta gäller att överföra svenska kronor från Sverige till Cap Verde och även att växla till lokal valuta. Dvs det som är en av Revoluts specialiteter. Något de är mycket billiga på, ofta billigast.Alfredo skrev:
200kkr är inget konstigt belopp i sammanhanget.
Det får du nog fråga Revolut om. Jag har aldrigt brytt mig. Att de ger bästa växlingskursen räcker för mig när jag skall växla.Z Zodde skrev:
Kontinuerligt när valutahandeln är igång. Kursen kan ses som rörlig.Z Zodde skrev:
Naturligtvis finns det alltid en avgift någonstans i totalen. Om det är en växlingsavgift och/eller ligger i spreaden är varierar hos valutahandlare/växlare. Och ibland vilket kundförhållande man har. Typ premiumkund (och allt de kallar det).Z Zodde skrev:
Man får jämföra sina alternativ själv och ta det som passar bäst. För 200kkr och större belopp finns det mycket att vinna på att välja billigaste framför dyraste.
svenska banker ganska krångliga med att överföra pengar med tar en jävla tid inom eu med iblandAlfredo skrev:
En av storbankerna måste rimligen kunna hjälpa dig som kund att köpa en fastighet utomlands. Känns väldigt fel att behöva gå via Revolut eller någon liknande lösning när det handlar om denna typ av belopp. Sen kanske du måste ta dig förbi "första linjens saldoupplysare" och prata med någon med lite erfarenhet av denna typ av affärer.
och bara för dom har kontor i andra länder så är det inte till privat kunder mer till företag
svenska banker brukar inte låna ut till fastigheter utomlands
Revolut är riktigt stora i världen nu inget fel med dom svenska storbanker har halkat efter
Redigerat:
Min poäng e, hur VET du att det e bästa kursen du får om du inte vet vilken spread/marginal dom har..?O skrev:
Hur jmf du..?
Blir lite som att säga att mitt elbolag ger det bästa elpriset men jag vet inte vilket påslag på spot de har. 🤔
Sen är det trots allt lite jobb med att starta en helt ny bankrelation (med all KYC dok. Etc) bara för EN ENDA transaktion… Då e de bra å ha koll på hur mycket billigare det blir för mig jmf med den befintliga banken.
Jag förlitar mig på Riksbankens definition:O skrev:
https://www.riksbank.se/sv/finansiell-stabilitet/det-finansiella-systemet/banksystemet/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 316 inlägg
Att överföra pengar inom EU kostar ingenting med s k SEPA-betalning.
Kap Verde har historiska band till Portugal. Det kan vara en ide att prata med en portugisisk bank, att överföra först pengarna till dom och sedan till Kap Verde. Då slipper man svenska bankernas rädsla för utlandet.
Jag skulle ta emot pengar från en egyptisk kund men banken ryggade tillbaka.
Vid överföring från Australien fungerade en tysk bank som mellanhand vilket fungerade utmärkt.
Kap Verde har historiska band till Portugal. Det kan vara en ide att prata med en portugisisk bank, att överföra först pengarna till dom och sedan till Kap Verde. Då slipper man svenska bankernas rädsla för utlandet.
Jag skulle ta emot pengar från en egyptisk kund men banken ryggade tillbaka.
Vid överföring från Australien fungerade en tysk bank som mellanhand vilket fungerade utmärkt.
Bygg en maskkomposttoalett, den behöver du aldrig tömma. Det får inte bli varmare än 27 grader för då dör maskarna så det kanske funkar om du gräver ner den och isolerar lite. Den här är byggd i Portugal:
http://www.vermicompostingtoilets.net/quinta-do-vale/
http://www.vermicompostingtoilets.net/quinta-do-vale/