11 431 läst ·
51 svar
11k läst
51 svar
Skålad trall - krävs åtgärd?
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Vad menas med " Ett annat perspektiv är att lägga märgsidan nedåt för att undvika att vatten samlas i kupningen". Det är ju helt tvärtom mot första stycket i texten.G Gajonen skrev:Nej! Så funkar inte virke.
Virke vill altid sträva mot att räta ut årsringarna , det är därör man säger kärnsida upp på trall och golv eller kärnsidan ut på panel.
Till och med AI kunde sammanfatta det korrekt ...
Praktiska tips:
- Krympning: Trä krymper olika mycket i olika riktningar när det torkar. Krympningen är störst längs med årsringarna (tangentiell krympning), vilket gör att de böjda ringarna vill sträva mot en rakare linje.
- Kärnsida vs. yttersida: En bräda kommer att kupa sig med kärnsidan (den sida som var vänd mot trädets märg) utåt, eftersom årsringarna på den sidan rätar ut sig mest.
- Stående vs. liggande årsringar: Virke med liggande årsringar (årsringar parallella med bredsidan) kupar sig betydligt mer än virke med stående årsringar (årsringar vinkelräta mot bredsidan). Stående årsringar är mer stabila och används ofta för att minimera formförändringar i exempelvis bordsskivor och fönster.
[bild]Gysinge +5
- Kärnsidan upp: Vid trallbygge eller när man lägger golv brukar man ofta vända kärnsidan uppåt för att brädans kanter inte ska resa sig, även om brädan då kupar sig uppåt i mitten. Ett annat perspektiv är att lägga märgsidan nedåt för att undvika att vatten samlas i kupningen.
TS har rilade plankor. De är bara rilade på ena sidan.G Gajonen skrev:Nej! Så funkar inte virke.
Virke vill altid sträva mot att räta ut årsringarna , det är därör man säger kärnsida upp på trall och golv eller kärnsidan ut på panel.
Till och med AI kunde sammanfatta det korrekt ...
Praktiska tips:
- Krympning: Trä krymper olika mycket i olika riktningar när det torkar. Krympningen är störst längs med årsringarna (tangentiell krympning), vilket gör att de böjda ringarna vill sträva mot en rakare linje.
- Kärnsida vs. yttersida: En bräda kommer att kupa sig med kärnsidan (den sida som var vänd mot trädets märg) utåt, eftersom årsringarna på den sidan rätar ut sig mest.
- Stående vs. liggande årsringar: Virke med liggande årsringar (årsringar parallella med bredsidan) kupar sig betydligt mer än virke med stående årsringar (årsringar vinkelräta mot bredsidan). Stående årsringar är mer stabila och används ofta för att minimera formförändringar i exempelvis bordsskivor och fönster.
[bild]Gysinge +5
- Kärnsidan upp: Vid trallbygge eller när man lägger golv brukar man ofta vända kärnsidan uppåt för att brädans kanter inte ska resa sig, även om brädan då kupar sig uppåt i mitten. Ett annat perspektiv är att lägga märgsidan nedåt för att undvika att vatten samlas i kupningen.
Borde din Ai hjälpa sågverken att sätta rilorna på rätt sida då? 🫣😁
Eller föreslår din AI att TS ska vända varannan planka med rilorna nedåt för ett extra fint homogent mönster?
Rätt sätt att lägga trall är att lägga brädorna så att årsringarna bildar formen av läpparna på en glad gubbe. Detta ser man tydligt eftersom alla brädor ska renkapas minst en dm före läggning. Om man väljer bästa sidan upp får man en vågig trall. Om en bräda har synlig märg ( en 2-3mm brun rand i mitten) den väljer man bort, den lossnar med tiden och kan även ge en märgspricka rakt igenom brädan.
Det stämmer inte. Jag har lagt "bästa sidan upp" vilket har gett en blandning av glad och sur gubbe om man tittar på årsringarna. Men lika förbaskat så samlar nästan varje trallbräda vatten, dvs kanterna böjer sig uppåt.N Nissegandhi skrev:
Håller med. Och detta är utrett i andra trådar på forumet. Slutsatsen blev just att man lägger trallen med den bästa sidan upp, det har ingen som helst betydelse om det är sur eller glad gubbe. 😊R roli skrev:
Du skulle nog testa att tänka själv istället. Om du provar det då ser du att din fina AI text motsäger sig själv… och den har övergripande fel dessutom. Du hittar svaret i andra trådar på forumet…G Gajonen skrev:Nej! Så funkar inte virke.
Virke vill altid sträva mot att räta ut årsringarna , det är därör man säger kärnsida upp på trall och golv eller kärnsidan ut på panel.
Till och med AI kunde sammanfatta det korrekt ...
Praktiska tips:
- Krympning: Trä krymper olika mycket i olika riktningar när det torkar. Krympningen är störst längs med årsringarna (tangentiell krympning), vilket gör att de böjda ringarna vill sträva mot en rakare linje.
- Kärnsida vs. yttersida: En bräda kommer att kupa sig med kärnsidan (den sida som var vänd mot trädets märg) utåt, eftersom årsringarna på den sidan rätar ut sig mest.
- Stående vs. liggande årsringar: Virke med liggande årsringar (årsringar parallella med bredsidan) kupar sig betydligt mer än virke med stående årsringar (årsringar vinkelräta mot bredsidan). Stående årsringar är mer stabila och används ofta för att minimera formförändringar i exempelvis bordsskivor och fönster.
[bild]Gysinge +5
- Kärnsidan upp: Vid trallbygge eller när man lägger golv brukar man ofta vända kärnsidan uppåt för att brädans kanter inte ska resa sig, även om brädan då kupar sig uppåt i mitten. Ett annat perspektiv är att lägga märgsidan nedåt för att undvika att vatten samlas i kupningen.
Klicka här för att svara