Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är orolig för det. Det är ju toppen om det inte är så.
Min fråga kvarstår.. var den otydlig tycker du?

Nissens Nissens skrev:
Min fråga kvarstår.. var den otydlig tycker du?
Som så många gånger förr har jag svårt att förstå vart du vill komma...

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Som så många gånger förr har jag svårt att förstå vart du vill komma...
Ja, det måste vara en svaghet hos dig…

Du säger att tryckimpregnering inte är densamma nu som för 20 år sedan.

Jag försöker få dig att berätta vad du fått det i från, för jag ser inte att det är så.

Det är ju bara du som kan svara på vad det är du menar…

Så det är väl du som inte förstår dig själv då… som vanligt…

Nissens Nissens skrev:
Var skriver jag det?

Nissens Nissens skrev:
Sedan när ruttnar tryckimpregnerad trall???
Sen man slutade med gift i impregneringen och övergick till nästan uteslutande snabbvuxet skitvirke

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Sen man slutade med gift i impregneringen och övergick till nästan uteslutande snabbvuxet skitvirke
Nej, det hade man slutat med för 20+ år sedan. Och tryckimpregnerat virke från 20+ år tillbaka ruttnar inte…

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Var skriver jag det?
Det tog 0,7 sekunder att hitta mess #27 där du säger ”jag är osäker på om den är lika bra idag som för 20 år sedan.”

Och jag försöker få ur dig vad du grundar det på.

Hittills har det inte gått speciellt bra…

Min erfarenhet är att kärnan ska vara nedåt. Är den vänd uppåt, så blir det som på bilden

• Gilla
madde heino
  • Laddar…
TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Det tog 0,7 sekunder att hitta mess #27 där du säger ”jag är osäker på om den är lika bra idag som för 20 år sedan.”

Och jag försöker få ur dig vad du grundar det på.

Hittills har det inte gått speciellt bra…
Dags att lägga av?

Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Dags att lägga av?
Jag är uppriktigt intresserad av om man ändrat specen på tryckimpregnerat virke på senare år eftersom jag missat det i så fall.

Edit:
Jag kollade upp detta med andra källor än @Alfredo , och det ändrades i kraven runt 2004. Jag byggde min altan 2006, så jag har använt den nyare varianten. Alltså utan arsenik etc. Vad gäller röta i trallvirke försämrades enligt uppgift ingenting gentemot tidigare.

Jag ser inga tecken på röta någonstans på 20 år gammalt 50+ kvadratmeter trädäck, men det börjar bli slitet så det är dags att byta åtminstone trallvirke ändå.

Så, jag kan köpa nytt trallvirke utan att vara orolig för att det skulle hålla sämre än det jag har idag. För mig är detta intressant, att det inte är det för dig är en helt annan sak…

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Javisst, jag skrev att jag är osäker. Det är något helt annat än att påstå:
Nissens Nissens skrev:
Förstår du verkligen inte det?

TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Jag är uppriktigt intresserad av om man ändrat specen på tryckimpregnerat virke på senare år eftersom jag missat det i så fall.

Edit:
Jag kollade upp detta med andra källor än @Alfredo , och det ändrades i kraven runt 2004. Jag byggde min altan 2006, så jag har använt den nyare varianten. Alltså utan arsenik etc. Vad gäller röta i trallvirke försämrades enligt uppgift ingenting gentemot tidigare.

Jag ser inga tecken på röta någonstans på 20 år gammalt 50+ kvadratmeter trädäck, men det börjar bli slitet så det är dags att byta åtminstone trallvirke ändå.

Så, jag kan köpa nytt trallvirke utan att vara orolig för att det skulle hålla sämre än det jag har idag. För mig är detta intressant, att det inte är det för dig är en helt annan sak…
Det lät mera som att du ville "gräla" med Alfredo och för något som:

"Jag är osäker på XXX..."
Som kan tänkas syfta på YYY...

Tycker det är alltför lättviktigt underlag att "gräla" om.
Sakfrågan om tryckimpregnerat behöver inte involvera Alfredo alls, han har ju inte givigt intryck av en specifik/bestämd åsikt.
Och det blev ju flera vändor...

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad är det som sliter så på ditt trädäck att du nu funderar på att byta ut icke ruttet trävirke som inte ens är ett kvartssekel gammalt?

K Keld skrev:
Problemet har inget med kärnsidan upp eller ner att göra. Anledningen till att brädorna kupar sig, är att det är fuktigare på undersidan, så lösningen är att försöka få till ventilation undertill.
Nej! Så funkar inte virke.

Virke vill altid sträva mot att räta ut årsringarna , det är därör man säger kärnsida upp på trall och golv eller kärnsidan ut på panel.

Till och med AI kunde sammanfatta det korrekt ...

• Krympning: Trä krymper olika mycket i olika riktningar när det torkar. Krympningen är störst längs med årsringarna (tangentiell krympning), vilket gör att de böjda ringarna vill sträva mot en rakare linje.
  • Kärnsida vs. yttersida: En bräda kommer att kupa sig med kärnsidan (den sida som var vänd mot trädets märg) utåt, eftersom årsringarna på den sidan rätar ut sig mest.
  • Stående vs. liggande årsringar: Virke med liggande årsringar (årsringar parallella med bredsidan) kupar sig betydligt mer än virke med stående årsringar (årsringar vinkelräta mot bredsidan). Stående årsringar är mer stabila och används ofta för att minimera formförändringar i exempelvis bordsskivor och fönster.
    1776611618733.jpeg Gysinge +5
Praktiska tips:
  • Kärnsidan upp: Vid trallbygge eller när man lägger golv brukar man ofta vända kärnsidan uppåt för att brädans kanter inte ska resa sig, även om brädan då kupar sig uppåt i mitten. Ett annat perspektiv är att lägga märgsidan nedåt för att undvika att vatten samlas i kupningen.

Hur mycket trall lägger AI?
Jag vet att årsringarna strävar efter att räta ut sig, men om det är fuktigare på någon sida sväller den sidan och blir konvex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.