Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kommer att ruttna bort snart ändå pga all fukt/skit som brukar samlas i rillorna. Sedan kan du lägga riktig (ospårad) trall.
Sedan när ruttnar tryckimpregnerad trall???
 
Nissens Nissens skrev:
Sedan när ruttnar tryckimpregnerad trall???
Enligt denna artikel, som är skriven utifrån åsikten att poängtera den långa livslängden hos tryckimpregnerat virke, så efter bara kanske 30 år i ogynnsamma fall:

Screenshot_2026-04-17_15-46-21.png
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R roli skrev:
Svårt om de har gått av. Vilket bilderna tyder på att de har gjort. Ingen "normal" skruv kommer att sticka upp så mycket från trall om den inte har gått av.
Om de bara snurrar och inte åker neråt när man skruvar borde det vara en smal sak att lyfta bort med hand eller kofot. Eftersom de var av höll de inte ner brädan ändå så man kan ta en gt till innan man letar efter en ny skruv att dra i :)

Skämt åsido, klart man kan göra massa åtgärder men brukar finnas nog att fixa med i ett hus så ingen brådska med något sånär fungerande trall i min mening. Kanske läge att fundera på om man vill utforma den annorlunda när man känt efter några år, och då passa på att göra det från grunden.
 
1776444988158.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1776444988158.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Enligt denna artikel, som är skriven utifrån åsikten att poängtera den långa livslängden hos tryckimpregnerat virke, så efter bara kanske 30 år i ogynnsamma fall:

[bild]
Absolut. Jag råkar själv ha ett trädäck med tryckimpregnerat virke som jag själv byggde för ca 20 år sedan. Det är på ca 50 kvm och har inte ruttnat någonstans. Däremot är det nu så slitet av nyttjande och av väder och vind att det är dags att byta det.

Så, min bild är att det blir utslitet långt innan något ruttnar…
 
Nissens Nissens skrev:
min bild är att det blir utslitet långt innan något ruttnar
Ja pratar vi normalt "placerad" trall utan markkontakt har du förhoppningsvis rätt. En osäkerhet är dock om dagens trall håller lika bra som den som trycktes för 30 år sedan.
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Ja pratar vi normalt "placerad" trall utan markkontakt har du förhoppningsvis rätt. En osäkerhet är dock om dagens trall håller lika bra som den som trycktes för 30 år sedan.
Självklart snackar vi korrekt placerat virke.

Min trall lär ju inte vara tryckt för 30 år sedan. Snarare 20…
 
Helt OT men grävde i dagarna upp en trall där golvreglarna vägdes av med sand, alltså varit sand ända upp till golvtrallen sedan 1996. Det fanns 2 ruttna reglar i allt bråte, så om impregnerat idag är lika bra så håller det lääääänge.
Vägde dock satan och lite till, genomblött
Sorry för total OT
 
  • Messenger_creation_B5447C8D-95EE-42F3-B250-1BFDC8790C81.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Messenger_creation_A1C06881-6569-4A16-B1EC-E2BE5D31CD17.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Min trall lär ju inte vara tryckt för 30 år sedan. Snarare 20…
Jag läste fel. Men det påverkar inget i min frågeställning.
 
Nog var impregneringsvätskan vassare förr om inte annat giftigare. Största problemet i dag är att virket är så mycket sämre. Mera snabbväxande och glesare mellan årsringarna och sämre rötmotstånd i sig.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Jag läste fel. Men det påverkar inget i min frågeställning.
Du menar att specen för tryckimpregnerat virke klass A och A/B ändrats de senaste 20 åren? Har du någon referens på det? Det har gått mig helt förbi i så fall…
 
Nissens Nissens skrev:
Du menar att specen för tryckimpregnerat virke klass A och A/B ändrats de senaste 20 åren?
Nej jag menar ingenting. Vad får du det ifrån? Jag säger däremot att jag är osäker på om den är lika bra idag som för 20 år sedan. Att jag sedan felaktigt skrev 30 år påverkar inget i min osäkerhet. Jag är precis lika osäker oavsett om vi jämför 20 eller 30 år bakåt i tiden.
 
Klass A=i kontakt med Mark. Klass AB=ovan Mark. Klass A är ju motståndskraftiga och görs oftast på reglar från 145mm bredd och uppåt ingen gör trall i A-klass osäker om det ens är ok. Som med allt annat handlar det om miljön, förr kunde man ju använda vad som helst till imp.
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag menar ingenting. Vad får du det ifrån? Jag säger däremot att jag är osäker på om den är lika bra idag som för 20 år sedan. Att jag sedan felaktigt skrev 30 år påverkar inget i min osäkerhet. Jag är precis lika osäker oavsett om vi jämför 20 eller 30 år bakåt i tiden.
Om det är sämre idag än för 20 år sedan måste ju soecen/kraven ändrats.

Jag tror att de är oförändrade, och då är ju kvaliteten oförändrad.

Du ger sken av att det har ändrats. Varifrån har du fått det?
 
Nissens Nissens skrev:
Du ger sken av att det har ändrats. Varifrån har du fått det?
Jag är orolig för det. Det är ju toppen om det inte är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.