11 416 läst ·
51 svar
11k läst
51 svar
Skålad trall - krävs åtgärd?
Om de bara snurrar och inte åker neråt när man skruvar borde det vara en smal sak att lyfta bort med hand eller kofot. Eftersom de var av höll de inte ner brädan ändå så man kan ta en gt till innan man letar efter en ny skruv att dra iR roli skrev:
Skämt åsido, klart man kan göra massa åtgärder men brukar finnas nog att fixa med i ett hus så ingen brådska med något sånär fungerande trall i min mening. Kanske läge att fundera på om man vill utforma den annorlunda när man känt efter några år, och då passa på att göra det från grunden.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Absolut. Jag råkar själv ha ett trädäck med tryckimpregnerat virke som jag själv byggde för ca 20 år sedan. Det är på ca 50 kvm och har inte ruttnat någonstans. Däremot är det nu så slitet av nyttjande och av väder och vind att det är dags att byta det.Alfredo skrev:
Så, min bild är att det blir utslitet långt innan något ruttnar…
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Helt OT men grävde i dagarna upp en trall där golvreglarna vägdes av med sand, alltså varit sand ända upp till golvtrallen sedan 1996. Det fanns 2 ruttna reglar i allt bråte, så om impregnerat idag är lika bra så håller det lääääänge.
Vägde dock satan och lite till, genomblött
Sorry för total OT
Vägde dock satan och lite till, genomblött
Sorry för total OT
Nog var impregneringsvätskan vassare förr om inte annat giftigare. Största problemet i dag är att virket är så mycket sämre. Mera snabbväxande och glesare mellan årsringarna och sämre rötmotstånd i sig.
Nej jag menar ingenting. Vad får du det ifrån? Jag säger däremot att jag är osäker på om den är lika bra idag som för 20 år sedan. Att jag sedan felaktigt skrev 30 år påverkar inget i min osäkerhet. Jag är precis lika osäker oavsett om vi jämför 20 eller 30 år bakåt i tiden.Nissens skrev:
Klass A=i kontakt med Mark. Klass AB=ovan Mark. Klass A är ju motståndskraftiga och görs oftast på reglar från 145mm bredd och uppåt ingen gör trall i A-klass osäker om det ens är ok. Som med allt annat handlar det om miljön, förr kunde man ju använda vad som helst till imp.
Om det är sämre idag än för 20 år sedan måste ju soecen/kraven ändrats.Alfredo skrev:
Jag tror att de är oförändrade, och då är ju kvaliteten oförändrad.
Du ger sken av att det har ändrats. Varifrån har du fått det?