RoTe
O Oxymoron skrev:
Joda .. allt är betalat. Hälften innan de började arbetet och resten innan leverans, totalt 50379 + 2800kr för frakt. Skrev tidigare att grindbladen kostade 10200kr styck och det stämmer men det var utan moms, så tillkom 25%. Totalt för grindbladen blev det 25500kr ink moms.
Grannungen hade lyckats bättre med MIGsprutan på Alu herre gud
 
  • Gilla
Shaft1
  • Laddar…
J
Alltså det är en grind. Vitmålad och absolut ingen kommer att vända om och åka hem för att svetsfogar syns. Slappna av och gnäll på något som är nödvändigt att gnälla på.

Varannan tråd här inne, är bara gnäll över inget.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Detblevskit och 6 till
  • Laddar…
Alltså….

Trådskaparen frågade om huruvida läsarna här tycker svetsjobbet ser okej ut och merparten förutom skribenten Jorel03 tycker det inte ser något vidare ut.

Han / hon har betalt en inte alldeles oansenlig summa pengar för ett grindsystem där svetsfogarna ser ut som ”hej kom och hjälp mig”…

Kan TS få ersättning för bristerna? Kanske, kanske inte - vem vet, men är man inte nöjd med utförandet ska man verkligen ta ett snack med leverantören och lyfta sina frågor.
 
  • Gilla
  • Wow
Jorel03 och 7 till
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Alltså det är en grind. Vitmålad och absolut ingen kommer att vända om och åka hem för att svetsfogar syns. Slappna av och gnäll på något som är nödvändigt att gnälla på.

Varannan tråd här inne, är bara gnäll över inget.
Godmorgon, du har rätt, de flesta ser inte ens svetsarna när de ser grindarna, men jag är miljöskadad av att ha jobbat med svetsning både praktiskt och teoretiskt i över 40 år, även som pensionär så granskar jag svetsningar när jag ser dem, vi pensionärer har som sagt olika tidsfördriv.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
H Hattmutt skrev:
Det är inte aluminium, man varmgalvaniserar inte aluminium, däremot järn.
Hade det där varit varmförzinkat stål så hade profilerna haft avluftningshål/fasningar i båda ändor för man vill inte ha luftinneslutningar eller ”zinkfällor” när man doppar produkten i zinkbadet.
 
O Oxymoron skrev:
Joda .. allt är betalat. Hälften innan de började arbetet och resten innan leverans, totalt 50379 + 2800kr för frakt. Skrev tidigare att grindbladen kostade 10200kr styck och det stämmer men det var utan moms, så tillkom 25%. Totalt för grindbladen blev det 25500kr ink moms.
Jag får inte ihop hur 10200 ex moms per styck blir 50379 ink moms för 2st.

Hur fick du priset på offert och/eller faktura? Företag ska alltid ge priser ink moms till privatpersoner om jag inte har fel.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Spopas skrev:
Jag får inte ihop hur 10200 ex moms per styck blir 50379 ink moms för 2st.

Hur fick du priset på offert och/eller faktura? Företag ska alltid ge priser ink moms till privatpersoner om jag inte har fel.
Stolpar mm, har TS skrivit
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Stolpar mm, har TS skrivit
Ah, ser nu också att han skrev grindblad 25500.. Måndagsmorgon 😅
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
S Spopas skrev:
Jag får inte ihop hur 10200 ex moms per styck blir 50379 ink moms för 2st.

Hur fick du priset på offert och/eller faktura? Företag ska alltid ge priser ink moms till privatpersoner om jag inte har fel.
Jag fick offert. Resten är för 2 stolpar, fundament för stolparna samt grindsystemet. Allt är i sin ordning där.
 
O Oxymoron skrev:
Hej

Idag kom vår nya grind, måste säga att jag blev otroligt besviken på svetsningen. Är det rimligt att det ska se ut så här?
Ser ut att vara svetsat med svets pinne ojämnt och dåligt bättre att köra med trådmatare
 
johnsilver johnsilver skrev:
Ser ut att vara svetsat med svets pinne ojämnt och dåligt bättre att köra med trådmatare
Svetsa tunna aluminiumrör med pinne låter inte görbart...
 
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Hej

Idag kom vår nya grind, måste säga att jag blev otroligt besviken på svetsningen. Är det rimligt att det ska se ut så här?
Det ser ut som en skol elev hade svetsat detta som inte är färdigutbildad under all kritik så ska det inte se ut
 
Det ÄR svetsat med MIG.......Utseendemässigt är det som det är. Allt kan säkert göras snyggare men då hade nog arbetskostnaden skenat iväg. Särskilt om de nu är gjorda i sverige. Att svetsa klena saker med alutråd blir i sig inte jättesnyggt. Går inte att jämföra med grövre grejer där det fungerar riktigt bra att svetsa med mig.
Vill man ha utseendemässigt perfekta svetsa på dylika komponenter så får man nog poängtera det direkt vid beställningen.
 
  • Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det ÄR svetsat med MIG.......Utseendemässigt är det som det är. Allt kan säkert göras snyggare men då hade nog arbetskostnaden skenat iväg. Särskilt om de nu är gjorda i sverige. Att svetsa klena saker med alutråd blir i sig inte jättesnyggt. Går inte att jämföra med grövre grejer där det fungerar riktigt bra att svetsa med mig.
Vill man ha utseendemässigt perfekta svetsa på dylika komponenter så får man nog poängtera det direkt vid beställningen.
Men skärp dig... Som redan sagt så har de inte ens träffat vinkeln i bild tre utan lagt svetsen bredvid. Och då slipade de inte bort den lite snabbt, utan försökte igen.

I andra fall så har de två svetsar med gap i mitten.

Det har ingenting med svetsmetod att göra. Det är bara ren inkompetens.
 
  • Gilla
linneac och 11 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det ÄR svetsat med MIG.......Utseendemässigt är det som det är. Allt kan säkert göras snyggare men då hade nog arbetskostnaden skenat iväg. Särskilt om de nu är gjorda i sverige. Att svetsa klena saker med alutråd blir i sig inte jättesnyggt. Går inte att jämföra med grövre grejer där det fungerar riktigt bra att svetsa med mig.
Vill man ha utseendemässigt perfekta svetsa på dylika komponenter så får man nog poängtera det direkt vid beställningen.
Håller med.Migsvetsat med metolittråd tycker jag det ser ut som.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.