Bad09 Bad09 skrev:
Jag önskar att jag kunde det.
Självklart kan du dra fram tvättmaskinen. Öppna luckan, stoppa in armarna och dra rakt ut. Den sitter inte fast.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Och "legaliteten" kring detta har varit uppe till diskussion ett flertal gånger.
Och slutsatsen torde vara att styrelsen kan ställa dessa krav om den vill med gott lagstöd. Nu verkar ju TS ha haft tur med en styrelse som inte ställer dessa krav för att ge tillstånd. En ytterst rimlig styrelse tycker jag.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag ser inga problem alls med att TS byter ut den uttjänta maskinen.
Problemet är väl att företaget inte vill utföra tjänsten om jag förstår TS rätt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är nog inte helt ovanligt att BRFers styrelser väljer att följa Säkert vattens regelverk och att det därmed får en större betydelse för bostadsrättshavaren än för den som äger sitt eget småhus.
Nästa steg för BRF:er blir väl att enbart tillåta Foodora som snabbmatsleverantör i stället för Uber Eats eller Wolt, bara för att...🙄

• Haha
  • Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Peter787 skrev:
Nästa steg för BRF:er blir väl att enbart tillåta Foodora som snabbmatsleverantör i stället för Uber Eats eller Wolt, bara för att...🙄
Det finns det ingen lagstöd för.

P
Det finns det ingen lagstöd för.
Då borde det inte heller finnas lagstöd för att enbart acceptera ett företags certifikat & auktoriseringar, när det finns fler företag/föreningar med delvis liknande produkter, t.ex. GVK, BKR och MVK.
Sen borde EU kunna lägga sig i och kräva att regler, certifieringar och auktorisationer från andra medlemsländer ska vara giltiga i Sverige.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bad09 Bad09 skrev:
Det finns ingen glipa så jag kan se under. Jag har försökt.
Eftersom avloppet går in i väggen så har du ingen golvbrunn.
Vattenlåset hade dunstat bort för länge sen och du hade känt avloppslukten.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Peter787 skrev:
Då borde det inte heller finnas lagstöd för att enbart acceptera ett företags certifikat & auktoriseringar, när det finns fler företag/föreningar med delvis liknande produkter, t.ex. GVK, BKR och MVK.
Sen borde EU kunna lägga sig i och kräva att regler, certifieringar och auktorisationer från andra medlemsländer ska vara giltiga i Sverige.
Jag kan dela dina känslor av orättvisa men i vårt korporativistiska samhälle så tänker de styrande och rättsapparatens folk på ett helt annat sätt.

• Ledsen
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och slutsatsen torde vara att styrelsen kan ställa dessa krav om den vill med gott lagstöd.
Det är möjligen din slutsats. Jag vet inte om det prövats och är personligen inte säker på hur utfallet då skulle bli.

Problemet är väl att företaget inte vill utföra tjänsten om jag förstår TS rätt.
Problemet, som jag uppfattar det, är att TS oroar sig för att det möjligen skulle kunna vara så.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Jag kan dela dina känslor av orättvisa men i vårt korporativistiska samhälle så tänker de styrande och rättsapparatens folk på ett helt annat sätt.
Krydda detta med en inkompetent styrelse i BRF:en, så...

ClasseClas
Bad09 Bad09 skrev:
I väggen tror jag?
Precis. Du har ett så kallat tvättmaskinsavlopp där och anledningen är att man ska kunna installera en tvättmaskin där.

Vit plastkomponent för tvättmaskinsavlopp med böjd anslutning, används för att installera tvätt- och torkmaskiner.
https://faluplast.se/produkt/8082371/

Min yngste grabb har i sin lgh från 2017 ett likadant tvättmaskinsavlopp för en tvätt/tumlarmaskin som var ansluten som en del av nyproduktionen.

Du måste inte köpa maskiner från Elgiganten med installation. Du kan välja att köpa från annat ställe och sen ta hjälp av "Kenneths All-Service" eller ta hjälp av vaktmästaren i föreningen eller motsvarande föreningsansluten firma.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
C craig_karr skrev:
Har du golvbrunn i sovrummet så kan den stå där men inte annars . Enda undantaget är att den kan stå i kök utan golvbrunn men då ska den stå på ett vattentätt underlag med uppvikta kanter och det finns krav på läckagebrytare
Och här har du beviset på att Säker vatten är till för att gynna företagen med tanke på den enorma tankevurpan i detta stycke. Det är inte direkt ovanligt att bostäder nu för tiden byggs med ett o samma golv i hela bostaden utom i våtrum så om maskinen står i köket eller sovrummet har noll betydelse ur vattensäkerhet så länge det finns droppskydd och läckagebrytare. Ta ex en etta med sovalkov och öppen planlösning där det enligt Säker vatten är okej att ställa tvättmaskinen vid de tre bänkskåpen i köksdelen men det är inte okej att flytta den en ynka meter så att den hamnar i delen som är till för hall, sovalkov eller vardagsrum. Det är helt orimligt och antingen en kvarleva från långt tillbaka när det vanligaste var plastmatta i separat kök eller någon som helt missat att tänka. Oavsett anledning så är det en skrivelse som verkligen behöver skrivas om

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
bobas bobas skrev:
Lite off-topic kanske, men då jag precis lagat min första tvättmaskin insåg jag hur enkelt och billigt det är att laga en tvättmaskin. I mitt fall var det ett kullager för 150kr på classe och en packbox för 400kr som behövde bytas. Funderar även på att byta dämparna för ca 1500kr.

Maskinen är en Asko på 7år som kostade 8000kr då och har ett riktpris på ca 20 idag.

Har ingen större erfarenhet av att meka annars, men hade heller ingen lust att punga ut med de där pengarna för något som i princip bör hålla en livstid med lite underhåll.
Kul att läsa detta inlägg. Precis i min stil. Ingen är barnfödd mekaniker, men dummare människor är du har blivit det. Hemmamaskiner är enkla och okomplicerade i mekaniken. Det är bara att skruva och ev. Fotografera hur det satt.
I dag är tyvärr mopeder o bilar så pass bra att man sällan behöver skruva. Men folk försöker inte ens laga punktering på en cykel. På sin höjd kan man skruva bort batteriluckan på ungens leksak.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Hur löste detta sig?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Hur löste detta sig?
Pratade med min HSB förvaltare om hur jag bäst löser det här utan att skapa eventuella framtida problem. Hon var osäker och skulle återkomma. Hon sa "Allt ska vara godkänt och det ska inte vara några problem. Men jag ska dubbelkolla för att vara säker.", efter att jag beskriv vad Elgiganten sa och eftersom de antagligen kommer vägra installera. Men nu är det röda dagar och de är lediga. Så vet ej där.

Det finns ingen golvbrunn men tvättmaskinsavlopp. Enligt försäkringen är det okej så länge BKR och GVK följdes när lägenheten byggdes. Snubben från försäkringen sa att det låter osannolikt att en sådan ny lägenhet inte följde BKR och GVK. Han rekommenderade att jag pratade med min styrelse. Jag ska göra det när HSB återkommer. Vem vet? Kanske är det något fel som måste lösas?

Elgiganten kommer nog inte installera utan golvbrunn. Säljarna säger att det är chill men när man läser recensioner så verkar det vara vanligt säljarna lovar saker som installatörerna sedan inte gör.

Pratade med Elon igår, där säljarna är mer lokala, äldre och verkade mer seriösa. (40-50 års folk som visste precis vad mina bilder visade mot Elgiganten där det var en 25ish åring som knappt visste att det fanns rum utan golvbrunn). Elon sa att det nog ska kunna lösas.

Jag valde att avboka Elgiganten då jag inte pallar med strul. Men Elon är stängd tills fredag.

Så jag inväntar vad HSB säger och sedan köper jag antagligen från Elon istället.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Bad09 Bad09 skrev:
Kanske är det något fel som måste lösas?
Eller så är det bara en gammal sten som låg stadigt och oproblematiskt tills du började vända på den...

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.