22 594 läst ·
148 svar
23k läst
148 svar
Ska köpa ny tvättmaskin - men krav på golvbrunn?
Be din flickvän hjälpa dig att flytta den om du är klen.Bad09 skrev:
Jag har nu försökt flytta på dem själv ett tag. Jag har inte kraften att göra det själv. 😬 Jag flyttade tvättmaskinen en bit men sen får jag inte tag i torktumlaren, för den kan ju vara där under med.
Jag var inne på Elon och visade en lite mer kunnig säljare (upplevde jag det som) och han sa att eftersom avloppet gick in i väggen så trodde han inte det fanns en golvbrunn.
Jag plockade även fram boken från byggarna och det står att lägenheterna är utrustade med tvätt. Rummet står det WC/T på.
För er som undrar varför. Dels för jag inte känner mig säker att göra sånt här. Dels för försäkringarna men även dels för att jag hellre betalar 5-1000 kr extra och vet att det är korrekt gjort än oroar mig. Speciellt i en BRF.
Innebär det här i praktiken att jag egentligen inte får ha en tvättmaskin i rummet eller typ Elgiganten inte kommer göra installationen åt mig?
Du har ingen skapligt händig vän som du litar på? Jag skulle mycket hellre välja den lösningen än Elgigantens tjänst. Fast jag skulle (givetvis) göra det själv. Är inte mycket till installation som ska göras.Bad09 skrev:
Ja styrelsen har knappast några åsikter om vem som ställer dit en tvättmaskin.Bad09 skrev:
Jag tror att du oroar dig alldeles för mycket kring försäkringar och bostadsrättsföreningen.
Om bostadsrätten är byggd med avloppet direkt in i väggen så lär det vara så i alla lägenheter. Och då avloppet ägs av föreningen så skulle de ha ändrats om det orsakat vattenskador eftersom dessa kostar massor för föreningen att åtgärda.
Tvättmaskinen får du ha i sovrummet om du vill det. Jämför med akvarier, som kan rymma flera hundra liter, som finns i alla sorters bostäder. Även där det saknas golvbrunn och tätskikt överhuvudtaget.
Angående det så kallade inkopplingstjänsten från Elgiganten så finns väl en risk att de bär upp maskinen och lämnar den utan att koppla in den om de slaviskt följer sina egna regler. Eller så är det en praktiskt lagd person som kopplar in den på samma sätt som det är nu.
Om bostadsrätten är byggd med avloppet direkt in i väggen så lär det vara så i alla lägenheter. Och då avloppet ägs av föreningen så skulle de ha ändrats om det orsakat vattenskador eftersom dessa kostar massor för föreningen att åtgärda.
Tvättmaskinen får du ha i sovrummet om du vill det. Jämför med akvarier, som kan rymma flera hundra liter, som finns i alla sorters bostäder. Även där det saknas golvbrunn och tätskikt överhuvudtaget.
Angående det så kallade inkopplingstjänsten från Elgiganten så finns väl en risk att de bär upp maskinen och lämnar den utan att koppla in den om de slaviskt följer sina egna regler. Eller så är det en praktiskt lagd person som kopplar in den på samma sätt som det är nu.
Fast byte 1:1 borde vem som helst klara av. Lika avancerat som att byta vattenkokare eller kaffefilter.Bad09 skrev:
Bökigt kanske, och många köper säkert till installation för att slippa köra och kånka själva, samt få gamla bortforslad.
Men svårt är det inte. Du har redan en godkänd lösning (om lägenheten är från 2016) så där är det lungt, däremot tycker jag personligen att det är en lite märklig lösning sett till att du inte kan göra rent röret. Efter flera års användning är det fullt med äckliga rester och fett i avloppet. Vart tar det vägen, har du köket på andra sidan väggen?
100% att jag oroar mig för mycket.Pjosk75 skrev:
Jag tror att du oroar dig alldeles för mycket kring försäkringar och bostadsrättsföreningen.
Grejen är att i våra 80 lägenheter så finns det 6st 4 rok. Dessa har inte tvättmaskin och torktumlare i samma badrum som duschen. Det är bara 4 rok som har två badrum.
Alla andra lägenheter har det i samma rum som duschen, där det finns golvbrunn. Det är alltså fullt möjligt att min 4 rok är den första som byter ut sin tvättmaskin, eftersom de nu är 10 år gamla.
Jag kommer ringa vår fastighetsförvaltare på måndag (om de jobbar) så jag får prata med någon.
Nej, köket är inte på andra sidan. Typ på andra sidan lägenheten.lsoderlund skrev:
Fast byte 1:1 borde vem som helst klara av. Lika avancerat som att byta vattenkokare eller kaffefilter.
Bökigt kanske, och många köper säkert till installation för att slippa köra och kånka själva, samt få gamla bortforslad.
Men svårt är det inte. Du har redan en godkänd lösning (om lägenheten är från 2016) så där är det lungt, däremot tycker jag personligen att det är en lite märklig lösning sett till att du inte kan göra rent röret. Efter flera års användning är det fullt med äckliga rester och fett i avloppet. Vart tar det vägen, har du köket på andra sidan väggen?
Att köra och få bort den gamla är också en del av varför jag vill betala. Jag har inget släp, ingen bil som har det heller. Pallar inte heller krångla med en 70-90 kg maskin.
Inte skrattretande fråga alls, fick samma fråga på Elgiganten vid köp av tvättmaskin ett par år sedan. Kan tänka mig att det är branschregler som nu kräver golvbrunn?? Vi har det, men jag undrade hur de utan golvbrunn ska göra. Börja tvätta i handfatet? Fick inget bra svar på det…Bad09 skrev:
Hej!
Vår tvättmaskin har börjat låta som satan vid centrifugeringen. Den är cirka 10 år gammal så det är dags att uppgradera.
Vi köpte en ny från Elgiganten idag med deras installationtjänst så det blir korrekt gjort.
Men i avtalet står det att den måste installeras i ett rum med golvbrunn. Men jag vettefan om vi har det? Jag ser ingen.
I dagsläget står vår tvättmaskin och torktumlare i vår tvättstuga / extra WC med klinkers. Och det har varit där sedan byggnaden av lägenheten (2016). Vi har även en sån dära avstängningskran på bordet
I planlösningen står det bara "TT och TM" där de står nu. Jag frågade vår styrelse om godkännade och det var lugnt. Men min lgh är en av få som har två badrum.
Jag visade säljaren bilderna som sa att det inte kommer vara några konstigheter men alla vet att säljarna säger nästan vad som helst för att få sålt. Han försökte sälja en garanti som skulle ge tvättmaskinen 5 år garanti, men electrolux ger redan 5 år och när jag påpekade det sa han att det är ju sant och det är ingen direkt skillnad....
1. Ni som vet mycket mer än mig, kommer vi stöta på problem när den ska installeras av Elgiganten?
2. Behöver man köpa ett sådant droppskydd i vårt rum? Eller ska man köpa det bara för att?
3. Är vibrationsdämpande fötter något att ha?
Fattar att det här kanske är en skrattretande tråd men sånt här är inte mitt område och vatten vill jag vara 200 % säker på när jag gör något då det gör mig nervös.
[bild]
[bild]
[bild]
lgh
Spar dig själv en slant och beställ ingen "installationstjänst" av Elgiganten. Vemsomhelst (nästan) kan koppla in en tvättmaskin. Ta bilder hur allt var kopplat innan och gör på samma sätt så är det busenkelt.
Om tvättmaskinen var placerad i det utrymmet 2016 när lägenheten byggdes är det givetvis ok att ha den där.
Om tvättmaskinen var placerad i det utrymmet 2016 när lägenheten byggdes är det givetvis ok att ha den där.
Jag tror inte att det är Elgigantens personal som åker ut och gör installationerna av tvättmaskiner, sannolikt är leverans och installation utlagd på nån underentreprenör.SågspånPappspikEternit skrev:
Men varför ska du ens betala för att Elgigantens personal ska komma hem till dig och " installera" den nya tvättmaskinen? Det är inte som om personen Elgiganten skickar ut är varken elektriker eller rörmokare. Det behövs dessutom varken elektriker eller rörmokare för att dra ur sladden till gamla maskinen, stänga av vattnet, skruva bort vattenslangen och dra ut avloppsslangen. Och sen göra tvärtom med den nya maskinen.
Är väl bra för pensionärer, handikappade mm tänker jag. Sen är det ju ganska besvärligt att flytta ut gamla och bära in nya ensam helt klart. Själva installationen är ju inga konstigheter dock. Skulle någon skada ske är jag tveksam till att man kan skylla på Elgiganten..Alfredo skrev:
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det är mycket möjligt. Jag har inte känt behov av att köpa "installation" från varken Elgiganten för att byta ut en tvättmaskin, så där saknar jag erfarenhet. Däremot har jag erfarenhet av att byta en och annan tvättmaskin själv. Ett tämligen enkelt hempuleri, men kanske en inkörsport till tyngre grejer...F fribygg skrev:
OT: Tänker man hemmapula med installation av tyngre grejer än tvättmaskiner eller bara behöver en säckkärra som håller för mer än en tvättmaskin vill jag varmt rekommendera Hörby bruks magasinskärra, det är en pirra som klarar även amerikanska kylskåp.SågspånPappspikEternit skrev: