Alfredo Alfredo skrev:
En besiktningsman för att se om ett rum har golvbrunn? Jag skulle bara byta ut den trasiga tvättmaskinen mot en ny och inte överanalysera det hela...
Jag önskar att jag kunde det. Det dränerar att överanalysera bokstavligen allt som har med min bostad och ekonomi att göra. Fan, jag dubbelkollar minst 10 ggr innan jag ens sätter upp en tavla och skulle aldrig göra det med spik. Bara såna 3M claws för att absolut inte ha en risk att råka göra fel.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Alti och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det bäst och säkraste är förstås att anlita en besiktningsman för att kontrollera utrymmet för tvättmaskinen.

Hade det varit en toa med plastmatta och golvlister i trä hade jag inte gett samma råd.

Jag tycker fortfarande det är en bra ide att ta reda på om vattnet skulle rinna in under maskinerna eller om vatten på golvet rinner mot dörren (alltså även om det finns golvbrunn).

Du kan även läsa inlägg #15

En annan bra grej att kolla är om det ligger en silikonsträng mellan klinker och tröskel för att stoppa ev vatten på golvet från att lämna toan, samt tröskelns höjd.

En 12mm hög tröskel kan ligga 20mm över ev golvbrunn och golvet kan vara "godkänt" fast golvet det delvis lutar åt fel håll.
Det finns silikon mellan träskeln och golvet 😂

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Bad09 Bad09 skrev:
Det dränerar att överanalysera bokstavligen allt som har med min bostad och ekonomi att göra.
Du har som jag förstår det använt den gamla maskinen i rummet där den står. På vilket sätt kan det vara ett större problem att ställa dit en ny maskin?

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Bad09 Bad09 skrev:
Jag önskar att jag kunde det. Det dränerar att överanalysera bokstavligen allt som har med min bostad och ekonomi att göra. Fan, jag dubbelkollar minst 10 ggr innan jag ens sätter upp en tavla och skulle aldrig göra det med spik. Bara såna 3M claws för att absolut inte ha en risk att råka göra fel.
Har du provat dra ut maskinen mot dig

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har som jag förstår det använt den gamla maskinen i rummet där den står. På vilket sätt kan det vara ett större problem att ställa dit en ny maskin?
Den fanns vid nybyggnation och fanns kvar när jag köpte lägenheten för något år sedan. Jag har använt den.

Jag har ingen aning. Det enda är att i Elgigantens avtal stod det att det måste finnas en golvbrunn och jag ser ingen. Men det är fullt möjligt att det finns en under TM och TT. Eller att något annat räknas som golvbrunn på något sätt, typ det som går mot väggen.

Jag har ingen att ringa för att kolla typ fastighetsförvaltaren från HSB. Så ville kolla här med er som kan ofantligt mycket mer än mig och brukar lugna mina nerver.

• Gilla
ericla
  • Laddar…
Foliehatten3
Bad09 Bad09 skrev:
Den fanns vid nybyggnation och fanns kvar när jag köpte lägenheten för något år sedan. Jag har använt den.

Jag har ingen aning. Det enda är att i Elgigantens avtal stod det att det måste finnas en golvbrunn och jag ser ingen. Men det är fullt möjligt att det finns en under TM och TT. Eller att något annat räknas som golvbrunn på något sätt, typ det som går mot väggen.

Jag har ingen att ringa för att kolla typ fastighetsförvaltaren från HSB. Så ville kolla här med er som kan ofantligt mycket mer än mig och brukar lugna mina nerver.
Då frågar jag fig igen. Har du dragit ut maskinen och kollat. Gör det annars

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om du tex läser Elgigantens vilkor för att installera en tvättmaskin så står det tydligt att du inte får pengarna tillbaka om de inte kan utföra installationen.

Och därmed är vi väl tillbaka på ruta ett (inlägg #1)...

Jag har själv utför besiktning av badrum före elgigantisk installation.
Dvs kontrollera att eluttag, Jfb och anslutning för vatten och avlopp finns. (Dock missade jag att maskinen inte fick plats mellan sidovägg och vattenkran. Inte lätt att tänka på allt. Byggår 2022).

• Gilla
returen
  • Laddar…
Foliehatten3
Om du tex läser Elgigantens vilkor för att installera en tvättmaskin så står det tydligt att du inte får pengarna tillbaka om de inte kan utföra installationen.

Och därmed är vi väl tillbaka på ruta ett (inlägg #1)...

Jag har själv utför besiktning av badrum före elgigantisk installation.
Dvs kontrollera att eluttag, Jfb och anslutning för vatten och avlopp finns. (Dock missade jag att maskinen inte fick plats mellan sidovägg och vattenkran. Inte lätt att tänka på allt. Byggår 2022).
Men om det står en tvättmaskin där sedan nybyggnad och Elgiganten inte kan installera då är det Elgiganten det är fel på

• Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Men om det står en tvättmaskin där sedan nybyggnad och Elgiganten inte kan installera då är det Elgiganten det är fel på
det är alltid fel på felgiganten

• Gilla
  • Älska
TypRätt och 6 till
  • Laddar…
Men vad finns det egentligen att installera? Bära ut den gamla, bära in den nya, stoppa avloppsslangen i tratten, koppla in vattnet och stoppa i stickproppen.

• Gilla
Skymag och 16 till
  • Laddar…
En annan bekant behövde hjälp. Installatören vägrade installera i dosan där den tidigare maskinen fungerat. Tror det var 2 st gulgröna eller nåt olösbart vidrigt dumt.

• Haha
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad finns det egentligen att installera? Bära ut den gamla, bära in den nya, stoppa avloppsslangen i tratten, koppla in vattnet och stoppa i stickproppen.
Japp, sånt kan man fakturera multum för numera...

• Arg
  • Ledsen
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
En annan bekant behövde hjälp. Installatören vägrade installera i dosan där den tidigare maskinen fungerat. Tror det var 2 st gulgröna eller nåt olösbart vidrigt dumt.
installatören saknade behörighet

Då frågar jag fig igen. Har du dragit ut maskinen och kollat. Gör det annars
Nej, kom precis hem. Men ska göra det imorgon.

Vår WC / dusch är ganska liten och får inte plats med en TT / TM där. Men vårt andra WC är större. Vår brf har 80 lägenheter men bara 6 st med två badrum som jag har, där ena bara har dusch. Alla andra har dusch och tvättmaskin i samma rum.

Känns helt orimligt att en lägenhet från 2015 med två badrum inte ska kunna ha en tvättmaskin! Så finns väl antagligen en brunn under maskinerna.

N
Oavsett så blir det varken mindre eller mer fel med ny maskin på samma plats som den gamla. Samma med risken för en vattenläcka.

Som någon länkade till i tråden så säger säkert vatten att det ska finnas en golvbrunn, men samtidigt så har stora delar av Europa tvättmaskinen installerad i köket.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.