22 594 läst ·
148 svar
23k läst
148 svar
Ska köpa ny tvättmaskin - men krav på golvbrunn?
Står ju dock att det finns undantag för kök. Hela grejen med tråden är att jag vill undvika att Elgiganten kommer hit och sen säger nej och jag får betala avgiften i onödan.N newbee skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Men varför ska du ens betala för att Elgigantens personal ska komma hem till dig och " installera" den nya tvättmaskinen? Det är inte som om personen Elgiganten skickar ut är varken elektriker eller rörmokare. Det behövs dessutom varken elektriker eller rörmokare för att dra ur sladden till gamla maskinen, stänga av vattnet, skruva bort vattenslangen och dra ut avloppsslangen. Och sen göra tvärtom med den nya maskinen.
Många har inte gjort mycket praktiskt och är rädda att det ska bli fel.SågspånPappspikEternit skrev:
Men varför ska du ens betala för att Elgigantens personal ska komma hem till dig och " installera" den nya tvättmaskinen? Det är inte som om personen Elgiganten skickar ut är varken elektriker eller rörmokare. Det behövs dessutom varken elektriker eller rörmokare för att dra ur sladden till gamla maskinen, stänga av vattnet, skruva bort vattenslangen och dra ut avloppsslangen. Och sen göra tvärtom med den nya maskinen.
Jag själv hade gjort väldigt lite praktiskt innan jag köpte hus men är ju rätt orädd utan skruvar och drar i saker. Det är ju så man lär sig.
Men många vänner gör inget, dels lägger dom hellre tid på annat och sen vill dom inte ställa till med något ....
Och dom har ju rätt , jag har helt klart haft sönder både det ena och det andra .
Vibrationsdämande fötter är definitivt något man ska ha. Golvbrunnen behövs egentligen inte så vidare maskinen inte går sönder och det läcker vattenBad09 skrev:
Hej!
Vår tvättmaskin har börjat låta som satan vid centrifugeringen. Den är cirka 10 år gammal så det är dags att uppgradera.
Vi köpte en ny från Elgiganten idag med deras installationtjänst så det blir korrekt gjort.
Men i avtalet står det att den måste installeras i ett rum med golvbrunn. Men jag vettefan om vi har det? Jag ser ingen.
I dagsläget står vår tvättmaskin och torktumlare i vår tvättstuga / extra WC med klinkers. Och det har varit där sedan byggnaden av lägenheten (2016). Vi har även en sån dära avstängningskran på bordet
I planlösningen står det bara "TT och TM" där de står nu. Jag frågade vår styrelse om godkännade och det var lugnt. Men min lgh är en av få som har två badrum.
Jag visade säljaren bilderna som sa att det inte kommer vara några konstigheter men alla vet att säljarna säger nästan vad som helst för att få sålt. Han försökte sälja en garanti som skulle ge tvättmaskinen 5 år garanti, men electrolux ger redan 5 år och när jag påpekade det sa han att det är ju sant och det är ingen direkt skillnad....
1. Ni som vet mycket mer än mig, kommer vi stöta på problem när den ska installeras av Elgiganten?
2. Behöver man köpa ett sådant droppskydd i vårt rum? Eller ska man köpa det bara för att?
3. Är vibrationsdämpande fötter något att ha?
Fattar att det här kanske är en skrattretande tråd men sånt här är inte mitt område och vatten vill jag vara 200 % säker på när jag gör något då det gör mig nervös.
[bild]
[bild]
[bild]
lgh
Kravet finns nog för att Elgiganten vet att deras ”installatörer” har 0 utbildning och ofta lika lite erfarenhet och därför planlöst bara kommer att dra loss slangar och befintligt vatten i slangen kommer rinna ut på golvet.
Håller med övriga, betala bara för inbärning och bortforsling av din gamla. Det är inte mycket installation att tala om här.
Håller med övriga, betala bara för inbärning och bortforsling av din gamla. Det är inte mycket installation att tala om här.
Lite off-topic kanske, men då jag precis lagat min första tvättmaskin insåg jag hur enkelt och billigt det är att laga en tvättmaskin. I mitt fall var det ett kullager för 150kr på classe och en packbox för 400kr som behövde bytas. Funderar även på att byta dämparna för ca 1500kr.Bad09 skrev:
Hej!
Vår tvättmaskin har börjat låta som satan vid centrifugeringen. Den är cirka 10 år gammal så det är dags att uppgradera.
Vi köpte en ny från Elgiganten idag med deras installationtjänst så det blir korrekt gjort.
Men i avtalet står det att den måste installeras i ett rum med golvbrunn. Men jag vettefan om vi har det? Jag ser ingen.
I dagsläget står vår tvättmaskin och torktumlare i vår tvättstuga / extra WC med klinkers. Och det har varit där sedan byggnaden av lägenheten (2016). Vi har även en sån dära avstängningskran på bordet
I planlösningen står det bara "TT och TM" där de står nu. Jag frågade vår styrelse om godkännade och det var lugnt. Men min lgh är en av få som har två badrum.
Jag visade säljaren bilderna som sa att det inte kommer vara några konstigheter men alla vet att säljarna säger nästan vad som helst för att få sålt. Han försökte sälja en garanti som skulle ge tvättmaskinen 5 år garanti, men electrolux ger redan 5 år och när jag påpekade det sa han att det är ju sant och det är ingen direkt skillnad....
1. Ni som vet mycket mer än mig, kommer vi stöta på problem när den ska installeras av Elgiganten?
2. Behöver man köpa ett sådant droppskydd i vårt rum? Eller ska man köpa det bara för att?
3. Är vibrationsdämpande fötter något att ha?
Fattar att det här kanske är en skrattretande tråd men sånt här är inte mitt område och vatten vill jag vara 200 % säker på när jag gör något då det gör mig nervös.
[bild]
[bild]
[bild]
lgh
Maskinen är en Asko på 7år som kostade 8000kr då och har ett riktpris på ca 20 idag.
Har ingen större erfarenhet av att meka annars, men hade heller ingen lust att punga ut med de där pengarna för något som i princip bör hålla en livstid med lite underhåll.
Låter som satan säger egentligen inget om maskinens hälsa. Det kan vara så motorn är slut men kan också vara så att maskinen är i obalans eller har ändrat läge genom åren, eller fötterna har skruvat ut sig... Jag hade nog undersökt den först innan jag köper en ny. Min numera 22 år gammal maskin gav upp efter typ 10-12 år, men den lät illa även när den snurrade långsamt. Jag bytte motor och sen dess var den som ny tills nyligen, den har börjat gnissla igen.Bad09 skrev:
Visade filmer i olika grupper som alla var överens om att det är lagerfel och att den sitter ihop med trumman. Inte värt kostnaden på att dra dit någon.A A_Camera skrev:Låter som satan säger egentligen inget om maskinens hälsa. Det kan vara så motorn är slut men kan också vara så att maskinen är i obalans eller har ändrat läge genom åren, eller fötterna har skruvat ut sig... Jag hade nog undersökt den först innan jag köper en ny. Min numera 22 år gammal maskin gav upp efter typ 10-12 år, men den lät illa även när den snurrade långsamt. Jag bytte motor och sen dess var den som ny tills nyligen, den har börjat gnissla igen.
Redigerat:
Jag har nu försökt flytta på dem själv ett tag. Jag har inte kraften att göra det själv. 😬 Jag flyttade tvättmaskinen en bit men sen får jag inte tag i torktumlaren, för den kan ju vara där under med.Solhemsgatan skrev:
Jag var inne på Elon och visade en lite mer kunnig säljare (upplevde jag det som) och han sa att eftersom avloppet gick in i väggen så trodde han inte det fanns en golvbrunn.
Jag plockade även fram boken från byggarna och det står att lägenheterna är utrustade med tvätt. Rummet står det WC/T på.
För er som undrar varför. Dels för jag inte känner mig säker att göra sånt här. Dels för försäkringarna men även dels för att jag hellre betalar 5-1000 kr extra och vet att det är korrekt gjort än oroar mig. Speciellt i en BRF.
Innebär det här i praktiken att jag egentligen inte får ha en tvättmaskin i rummet eller typ Elgiganten inte kommer göra installationen åt mig?