22 594 läst ·
148 svar
23k läst
148 svar
Ska köpa ny tvättmaskin - men krav på golvbrunn?
Som alltid, får alltid grym hjälp här. Enklast är att flytta maskinerna, ska försöka se om det är möjligt.
Hittade bilderna jag tog från Mäklarens annons och på rummet står det WC / tvätt. Lägenheten är från 2015. Hjälper det något i antagandena?😂
Hittade bilderna jag tog från Mäklarens annons och på rummet står det WC / tvätt. Lägenheten är från 2015. Hjälper det något i antagandena?😂
Nej, det är ser ut som bilderna jag lagt upp. Det är i planritningen det står det, från mäklaren.useless skrev:
Men till min förståelse ställdes TT och TM in när lägenheten byggdes. Om det inte fanns andra regler 2015?
Jag vet inte om det gällde andra regler 2015. Men om det gjorde det så börjar de inte gälla retroaktivt. De nya reglerna gäller möjligen om du skall renovera utrymmet. Så länge du bara byter ut en maskin så är det reglerna från när det byggdes som gäller.Bad09 skrev:
Då bör det ju inte vara några som helst hinder.A Avemo skrev:
100% att det är jag. Jag betalar hellre en tusenlapp extra för Peace of mind när det gäller BRF. Jag är sån som har alla försäkringar som går 😂returen skrev:
Jag tog dock inte Elgigantens extra garanti grej.
Några liter? Vet du hur stor golvyta "några liter" vatten fyller om man inte haren golvbrunn. Otroligt dumt råd!blackarrow skrev:
Hälla vatten I en hink och inte på golvet alltså? Hur hittar man en golvbrunn igenom att hälla vatten i en hink? Jag läser det som att hälla några liter vatten FRÅN en hink ut på golvet för att se om det försvinner under tvättmaskinen. Risken är extremt stor att ett sådant förfarande lever till vatten på golvet i hallen om man tar mer än någon deciliter.returen skrev:
det är det som är det fina här på BH det finns alltid utrymme för tolkningar hur j-vla dumma de än ärAnna_H skrev:
Hälla vatten I en hink och inte på golvet alltså? Hur hittar man en golvbrunn igenom att hälla vatten i en hink? Jag läser det som att hälla några liter vatten FRÅN en hink ut på golvet för att se om det försvinner under tvättmaskinen. Risken är extremt stor att ett sådant förfarande lever till vatten på golvet i hallen om man tar mer än någon deciliter.
Man kanske tummade på reglerna då? Det är inte förbjudet att ställa tvättmaskinen i vilket rum som helst. Dock kommer försäkringsbolaget ha synpunkter vid en eventuell skada om man frångått branschreglerna.Bad09 skrev:
Det bäst och säkraste är förstås att anlita en besiktningsman för att kontrollera utrymmet för tvättmaskinen.Anna_H skrev:
Hade det varit en toa med plastmatta och golvlister i trä hade jag inte gett samma råd.
Jag tycker fortfarande det är en bra ide att ta reda på om vattnet skulle rinna in under maskinerna eller om vatten på golvet rinner mot dörren (alltså även om det finns golvbrunn).
Du kan även läsa inlägg #15
En annan bra grej att kolla är om det ligger en silikonsträng mellan klinker och tröskel för att stoppa ev vatten på golvet från att lämna toan, samt tröskelns höjd.
En 12mm hög tröskel kan ligga 20mm över ev golvbrunn och golvet kan vara "godkänt" fast golvet det delvis lutar åt fel håll.