Som alltid, får alltid grym hjälp här. Enklast är att flytta maskinerna, ska försöka se om det är möjligt.

Hittade bilderna jag tog från Mäklarens annons och på rummet står det WC / tvätt. Lägenheten är från 2015. Hjälper det något i antagandena?😂

Bad09 Bad09 skrev:
Hittade bilderna jag tog från Mäklarens annons och på rummet står det WC / tvätt. Lägenheten är från 2015. Hjälper det något i antagandena?😂
Syns det någon golvbrunn i bilderna? Att mäklaren skrivit "WC / tvätt" säger i princip ingenting.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
useless useless skrev:
Syns det någon golvbrunn i bilderna? Att mäklaren skrivit "WC / tvätt" säger i princip ingenting.
Nej, det är ser ut som bilderna jag lagt upp. Det är i planritningen det står det, från mäklaren.

Men till min förståelse ställdes TT och TM in när lägenheten byggdes. Om det inte fanns andra regler 2015?

Bad09 Bad09 skrev:
Men till min förståelse ställdes TT och TM in när lägenheten byggdes. Om det inte fanns andra regler 2015?
Jag vet inte om det gällde andra regler 2015. Men om det gjorde det så börjar de inte gälla retroaktivt. De nya reglerna gäller möjligen om du skall renovera utrymmet. Så länge du bara byter ut en maskin så är det reglerna från när det byggdes som gäller.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
I bland får man intrycket att felgigantens säljare säger
-kolla här kommer en svenne som vill bli lurad skall du eller jag ta provisionen denna gång?-

• Gilla
  • Haha
Pen och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag vet inte om det gällde andra regler 2015. Men om det gjorde det så börjar de inte gälla retroaktivt. De nya reglerna gäller möjligen om du skall renovera utrymmet. Så länge du bara byter ut en maskin så är det reglerna från när det byggdes som gäller.
Då bör det ju inte vara några som helst hinder.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
returen returen skrev:
I bland får man intrycket att felgigantens säljare säger
-kolla här kommer en svenne som vill bli lurad skall du eller jag ta provisionen denna gång?-
100% att det är jag. Jag betalar hellre en tusenlapp extra för Peace of mind när det gäller BRF. Jag är sån som har alla försäkringar som går 😂

Jag tog dock inte Elgigantens extra garanti grej.

• Gilla
returen
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Prova att hälla ut några liter vatten på golvet framför tvättmaskinen och se om det rinner in under maskinen och försvinner.

Hur går det att rensa silen till pumpen?
Då brukar det ju rinna ut lite vatten på golvet.
Några liter? Vet du hur stor golvyta "några liter" vatten fyller om man inte haren golvbrunn. Otroligt dumt råd!

• Gilla
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Några liter? Vet du hur stor golvyta "några liter" vatten fyller om man inte haren golvbrunn. Otroligt dumt råd!
han menade en hink...

returen returen skrev:
han menade en hink...
Hälla vatten I en hink och inte på golvet alltså? Hur hittar man en golvbrunn igenom att hälla vatten i en hink? Jag läser det som att hälla några liter vatten FRÅN en hink ut på golvet för att se om det försvinner under tvättmaskinen. Risken är extremt stor att ett sådant förfarande lever till vatten på golvet i hallen om man tar mer än någon deciliter.

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hälla vatten I en hink och inte på golvet alltså? Hur hittar man en golvbrunn igenom att hälla vatten i en hink? Jag läser det som att hälla några liter vatten FRÅN en hink ut på golvet för att se om det försvinner under tvättmaskinen. Risken är extremt stor att ett sådant förfarande lever till vatten på golvet i hallen om man tar mer än någon deciliter.
det är det som är det fina här på BH det finns alltid utrymme för tolkningar hur j-vla dumma de än är

• Gilla
Per Per och 2 till
  • Laddar…
Bad09 Bad09 skrev:
Man kanske tummade på reglerna då? Det är inte förbjudet att ställa tvättmaskinen i vilket rum som helst. Dock kommer försäkringsbolaget ha synpunkter vid en eventuell skada om man frångått branschreglerna.

• Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det bäst och säkraste är förstås att anlita en besiktningsman för att kontrollera utrymmet för tvättmaskinen.

Hade det varit en toa med plastmatta och golvlister i trä hade jag inte gett samma råd.

Jag tycker fortfarande det är en bra ide att ta reda på om vattnet skulle rinna in under maskinerna eller om vatten på golvet rinner mot dörren (alltså även om det finns golvbrunn).

Du kan även läsa inlägg #15

En annan bra grej att kolla är om det ligger en silikonsträng mellan klinker och tröskel för att stoppa ev vatten på golvet från att lämna toan, samt tröskelns höjd.

En 12mm hög tröskel kan ligga 20mm över ev golvbrunn och golvet kan vara "godkänt" fast golvet det delvis lutar åt fel håll.

• Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det bäst och säkraste är förstås att anlita en besiktningsman för att kontrollera utrymmet för tvättmaskinen.
En besiktningsman för att se om ett rum har golvbrunn? Jag skulle bara byta ut den trasiga tvättmaskinen mot en ny och inte överanalysera det hela...

• Gilla
  • Älska
hundbiten och 24 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Alfredo Alfredo skrev:
En besiktningsman för att se om ett rum har golvbrunn? Jag skulle bara byta ut den trasiga tvättmaskinen mot en ny och inte överanalysera det hela...
Ja, hur jäkla svårt är det att dra ut befintlig maskin och öppna ögonen.

• Gilla
Alti och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.