Kanske ett udda svar på Dina problem, men ändå:
För en del år sedan hade jag en granne litet längre bort, som bröt upp ett gemensamt elskåp och kopplade in sig på sin grannes elanslutning. Denne granne märkte givetvis efter ett tag att elförbrukningen plötsligt ökat oroväckande. Via diverse åtgärder från elbolag, myndigheter, kronofogde m.m redde det hela upp sig och ordningen återställdes, inte minst beroende på att eltjuven avled. Har Du någon möjlighet att kolla i elskåp etc. om någon obehörig har varit framme och "pillat".

M mendelsohn skrev:
Jag har ett mindre hyreshus, fjärrvärme är tillsammans med en kamin och en kakelugn är värmekällorna.
Har börjat kolla i detalj på husets el-förbrukning. Den går UPP på vintern, december till februari. Men ingen el-värme.
PANIK
Jag följer den dag från dag nu, och förbrukningen ligger mellan 20 och 50 KWH /dygnet.
Detta är ruggigt skumt, hur är det ens möjligt att dra 50kwh på ett dygn, borde vara teoretiskt omöjligt.
Någon som har en tanke om vad detta kan vara, det kan alltså skilja 30 kwh från en dag till nästa och detta i ett hus utan el-värme.

Tacksam för råd

B bolang skrev:
Kanske ett udda svar på Dina problem, men ändå:
För en del år sedan hade jag en granne litet längre bort, som bröt upp ett gemensamt elskåp och kopplade in sig på sin grannes elanslutning. Denne granne märkte givetvis efter ett tag att elförbrukningen plötsligt ökat oroväckande. Via diverse åtgärder från elbolag, myndigheter, kronofogde m.m redde det hela upp sig och ordningen återställdes, inte minst beroende på att eltjuven avled. Har Du någon möjlighet att kolla i elskåp etc. om någon obehörig har varit framme och "pillat".
El-relaterad olycka? :thinking:

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
L lordi skrev:
El-relaterad olycka? :thinking:
Nej. Medvetet bedrägeri. Kronofogden kallade det så. Den eltjuvande grannen hade mer på sitt samvete, bland annat ett butiksrån. På hans tomt stod en husvagn där en ung flicka knarkade ihjäl sig. Osv. Osv.

Ni ger fortfarande rådet att läsa av elmätaren med flera timmars eller dygns intervall.
Varför? Förklara gärna hur ni tänker.
Om man kan med papper ,penna och klocka läsa av elförbrukningen innom 10sekunder så hinner man ju avverka varenda säkring innom några minuter.
TS kan samma dag lägga upp en lista:
Säkring 1 Belysning ute 80w.
Säkring 2 Okänd 0w
Säkring 3 Grannes Hönshus 1250w
osv osv.

Men ni är ganska många som inte vill förstå...
Intressant!

• Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
Det beror ju på vilken upplösning man kan få ut av elmätaren, det måste man också förstå.

C
B bolang skrev:
Nej. Medvetet bedrägeri.
Dog han av medvetet bedrägeri? :thinking:

• Gilla
xxsenx och 2 till
  • Laddar…
R
B Bjober skrev:
Ni ger fortfarande rådet att läsa av elmätaren med flera timmars eller dygns intervall.
Om man kan med papper ,penna och klocka läsa av elförbrukningen innom 10sekunder så hinner man ju avverka varenda säkring innom några minuter.
TS kan samma dag lägga upp en lista:
Säkring 1 Belysning ute 80w.
Säkring 2 Okänd 0w
Säkring 3 Grannes Hönshus 1250w
osv osv.

Men ni är ganska många som inte vill förstå...
Intressant!
TS får göra hur han vill...
Har själv två oljeelement, de värms upp till en viss nivå, och sedan får de kallna en stund osv. det kallas hysteres beroende på delta så får man vänta en bra stund innan elementet går på igen. Likadant med min varmvattenberedare.

Redigerat:
B Bjober skrev:
Mätaren visar bara hela kWh, dvs med en 10A last (2,3 kW) så tar det lite knappt en timme att slå om från en siffra till nästa. Om man vill ha någon form av noggrannhet måste man vänta ett bra tag under dessa förhållanden. Och då kan andra laster som man inte vet om hinna ändra sig också (med termostater eller liknande).

Men om man kan mäta tiden mellan blinken på lysdioden (med en upplösning på millisekunder förstås) så kan man få bättre mätvärden fortare. Det är vad min svärson har gjort som jag nämnde i mitt tidigare inlägg.

Förslag på åtgärd om du menar DIN förbrukning för de ytor som du hyr:

- börja med att slå av huvudbrytaren och konstatera att mätaren inte rör sig. (Kan tyckas vara väldigt konstig test men man vet aldrig om någon har gjort "fulingar" om huset är gammalt. Man kan tycka att "så illa kan det väl inte vara" men det är ju en väldigt enkel test att utföra.)
- Slå på huvudbrytaren och skruva ur alla proppar eller slå av automatsäkringarna. Står mätaren still? (Kan också tyckas som en korkad åtgärd men åter igen, man konstaterar om det finns några kopplingar som inte borde finnas)
- Slå på en i taget och kolla om någon "propp" belastas extra hårt. (Det är dock ju inte säkert att förbrukningen sker just då)
- Låt alla proppar som förser förbrukare som du inte hela tiden använder vara avslagna under ett dygn eller två.
(kolla om det förändra förbrukningen)

Du förbrukar alltså i medelförbrukning över 2000W dygnet runt.

Förbrukare såsom lampor*, fläktar, TV, stereo, laddare, kyl/frys osv är ju normalt småförbrukare. Det är nästan bara VÄRMEKÄLLOR som har stora effekter. Exempel:
Strykjärn, spis, element, motorvärmare, ugn, mm.
Värmekablar (som inte är ingjutna) drar egentligen inte så mycket om dom inte är VÄLDIGT långa. Det brukar inte vara mer än 10-20W/meter

Jag antar att du tycker förbrukningen är åtminstone dubbelt så hög som du förväntar dej. Det skulle betyda att du har motsvarande en liten spisplatta (nästan) som avger värme dygnet runt... Det borde inte vara svårt att "hitta" en sådan förbrukare.

Dock, följ strecksatserna ovan och konstatera om det är DIN förbrukning till att börja med!

* Gamla hederliga glödlampor kan ju dra relativt mycket då de är mer värmekällor än ljuskällor. T.ex 5st a' 100W. Men det har du ju kolla på.

B Bo Berglund skrev:
Mätaren visar bara hela kWh, dvs med en 10A last (2,3 kW) så tar det lite knappt en timme att slå om från en siffra till nästa. Om man vill ha någon form av noggrannhet måste man vänta ett bra tag under dessa förhållanden. Och då kan andra laster som man inte vet om hinna ändra sig också (med termostater eller liknande).

Men om man kan mäta tiden mellan blinken på lysdioden (med en upplösning på millisekunder förstås) så kan man få bättre mätvärden fortare. Det är vad min svärson har gjort som jag nämnde i mitt tidigare inlägg.

Landis + Gyr ZME 120
Dioden blinkar med osynligt (infrarött) ljus. Pulsdioden sitter mitt i den runda metallringen till vänster om displayen. Pulstalet är 1000 imp/kWh.

Det är ca1,5 sekunder mellan blinkningarna vid 2300w om TS har ovan nämnda mätare som någon gissade tidigare.
Räknar man 10blinkningar med klockstart på 0,1,2,3 osv får man med en vingelmarginal på 1sekund en felmarginal bättre än +-7%.
Det bör väl räcka för att hitta hönshuset.
3600 delas med tiden mellan 2blink.
Svaret blir i watt.
Har man ett element som slår av och på i intervaller så ser man exakt om det drar ström eller inte.
Självklart kan det vara bra att även se hur mycket elementet drar i snitt över flera timmar. Det ena behöver inte utesluta det andra.

• Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Man brukar kunna se ljuset från ir-dioder genom mobilkameran. Då kan man ganska snabbt avgöra om frekvensen ändras när man skruvar ur en specifik säkring.

Enligt manualen finns det även en blinkande blob i displayen, men om den blinkar med en frekvens relaterad till förbrukningen vet jag inte.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Dog han av medvetet bedrägeri? :thinking:
Givetvis inte! Hela hans bekantskapskrets var missbrukare. Till slut orkade inte kroppen längre. Men just hans dödsorsak är ju i sammanhanget ointressant, Det intressanta är om den ursprungliga skribenten har en strömtjuv någonstans.

JanneJanne123
Lordi försökte skämta och indikera att vederbörandes fantasifullhet med el kunde ha varit orsaken till hans bortgång.

• Gilla
lordi och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
J Jansch49 skrev:
...
Jag antar att du tycker förbrukningen är åtminstone dubbelt så hög som du förväntar dej. Det skulle betyda att du har motsvarande en liten spisplatta (nästan) som avger värme dygnet runt... Det borde inte vara svårt att "hitta" en sådan förbrukare.
...
Helt klart det "hetaste" spåret att kolla upp.
Kan vara en hyresgäst som tycker att det snålas på värmen, och därför "stödvärmer" med spisen. Seriöst, det inte alls orimligt att det är svaret, speciellt som den här toppen enligt dig ALLTID inträffar på vintermånaderna.

Finns många exempel på att det går till så när hyresvärden snålar med värmen, har personligen hör flera på jobbet som berättat att det är deras överlevnadsstrategi på vintern :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej.
Jag är enig med Melvin. Du måste be din fjärrvärmeleverantör att kontrollera din fjärrvärme undercentral. Min gissning är att du har uselt "delta T".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.