En tydligare bild på ZME 120
Elmätare av märket Landis+Gyr, modell ZME 120, med nollställd kWh-räknare och indikatorlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En prisvärd elmätare med basfunktionalitet...

Jag tycker TS ska kolla sin elmätares och elleverantörens kWh-räknare så att de räknar lika på ett dygn. Mest för att bekanta sig med mätaren.
Och sen fortsätta leta med egen utrustning.., räkna blink och klocka tid enl inlägg ovan, för att se förbrukning mer momentant.

En tångamperemeter, från tex Jula, skulle spara mycket tid, men då måste man lyfta på locket till centralen och mäta.

Förbrukningsökningen motsvarar flera hundra LEDlampor eller stormkokande kastruller med pasta, 24h om dygnet.

CeeJay CeeJay skrev:
Hej.
Jag är enig med Melvin. Du måste be din fjärrvärmeleverantör att kontrollera din fjärrvärme undercentral. Min gissning är att du har uselt "delta T".
Hur tänker du? Motivera.

Hejsan,
Med tanke på förbrukningskurvan (det kan vara en bra sak att se om de "dippar" som finns i förbrukningen sammanfaller med lite högre utetemperatur).
Jo, så här tänker jag:
Helt uppenbart är det under vintermånaderna som elförbrukningen stiger kraftfullt i bostaden samt för fastighetselen.
Detta tyder på att basvärmen (som ju är fjärrvärme) inte levererar önskad nivå någonstans så att el element går in och "täcker upp" för utebliven värmeproduktion. Detta kan bero på att det finns elelement någonstans i bostaden eller allmänna utrymmen som går igång när temperaturen blir för låg. Skulle det vara så att husets fjärrvärmeundercentral inte kan leverera så borde detta i och för sig egentligen resultera i en högre fjärrvärmefaktura. Mitt i tidigare inlägg angivna "delta T" är skillnaden mellan inmatad fjärrvärme och det som går ut. Om denna är liten så betyder det att fastigheten inte har kunnat tillgodogöra sig inmatat varmvatten - typ inmatad värme = 80 grader, utgående 75 grader, då har inte huset kunnat "göra av med" det som är inmatat på ett bra sätt och då är det troligt att det är något fel i själva värmeväxlaren.
I sådana fall ett ganska enkelt fel att avhjälpa. Dock kan sägas att ett dåligt Delta T normalt innebär ett större flöde i växlaren som i sin tur gör att fjärrvärmefakturan går upp. Hursomhelst tycker jag att man skall kontrollera fjärrvärmecentralen och dess funktion. Tidigare angivna fantasifulla idéer om hembränning eller eventuell tvättinrättning kopplad till fastighetselen tror jag inte så mycket på. Det är, i Sverige, påfallande ovanligt med "tjyvkoppling" av elen och hade det funnits sådan borde den inte ha peakat under vintern. Min analys är att det någonstans finns en "värmebov" och den borde kunna härledas till mindre väl fungerande fjärrvärme.

M
Tack för alla svar. Jag har inte hittat nått logiskt ännu, tyvärr!

Till er som tror jag trollar för att NI inte läst mina tidigare inlägg. Skriv inte mer i tråden.

Det är sannolikt någon som kör elvärme i smyg och det jacket är sannolikt kopplat till min mätare.

...och nej. Mitt hyreshus är inte 130kvm som någon berusad skrev. Det är 350

Eftersom det är så många som missförstår så ser jag bara två alternativ: Antingen är väldigt många dumma i huvudet eller så har du kanske förklarat lite för otydligt (eftersom för dig är allting solklart så du ser inte detaljerna som förvirrar andra).

Om jag har förstått rätt har du en fastighet med flera bostäder, och varje bostad har en egen elmätare? Och det är elmätaren till din bostad detta handlar om, elmätarna i de övriga bostäderna vet du inget om eftersom dessa har egna elabonnemang?

Du har dessutom fjärrvärme. Har du tittat på den totala förbrukningen över året, d.v.s. fjärrvärme plus el? Det kan ju vara så att när det blir spikar i elförbrukningen så sjunker fjärrvärmeförbrukningen (vilket som orsakar vad går kanske inte att se, men det ger en indikation på om det är nåt inomhus som drar el eller inte, är det nåt utomhus borde det inte påverka fjärrvärmeförbrukningen).

M
Korrekt beskrivning ovan.
#
Tyvärr stiger fjärrvärmen samtidigt som Elen, i regel i alla fall.

H Husqvarna220Ac skrev:
En fas ”bromsar”, och då pratar vi gammal snurrskiva, nya elmätarna borde vara smartare, samt indikera fasfel
Du måste mena att man har bytt in & utgång på en av faserna till mätaren, då snurrar den långsammare.
Det finns (mig veterligt) ingen elmätare som indikerar fasföljdsfel.

• Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Om elmätaren var beroende av fasföljden skulle väl omkastning av två faser innebära att den gick baklänges? (Precis som en 3-fasmotor gör om man kastar om två faser.)

Moderna elmätare visar fasföljden, men den måste inte vara rätt för att mätningen ska vara rätt. Om mätaren ska visa en lägre förbrukning så måste man kasta om in och ut på (minst) en fas.

Man kan koppla om två eller tre faser också, men då är det stor risk att den går baklänges eller inte mäter någon förbrukning och då dröjer det inte längre innan elbolaget reagerar...

useless useless skrev:
Man brukar kunna se ljuset från ir-dioder genom mobilkameran. Då kan man ganska snabbt avgöra om frekvensen ändras när man skruvar ur en specifik säkring.

Enligt manualen finns det även en blinkande blob i displayen, men om den blinkar med en frekvens relaterad till förbrukningen vet jag inte.
Enklare att ladda ner en gratisapp till mobilen, tex. "Powermeter"
Då ser man förbrukningen i realtid och slipper räkna själv.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Om elmätaren var beroende av fasföljden skulle väl omkastning av två faser innebära att den gick baklänges? (Precis som en 3-fasmotor gör om man kastar om två faser.)
Gamla elmätarna är en ”trefas” motor, ja precis en fas bromsar, så den visar 33% för lite.

Moderna elmätare visar oftast förbrukning, den vi har i allafall, då ser man om man säljer eller köper el, samt hur mycket, och kan läsa av bägge räkneverken

M mendelsohn skrev:
Jag har ett mindre hyreshus, fjärrvärme är tillsammans med en kamin och en kakelugn är värmekällorna.
Har börjat kolla i detalj på husets el-förbrukning. Den går UPP på vintern, december till februari. Men ingen el-värme.
PANIK
Jag följer den dag från dag nu, och förbrukningen ligger mellan 20 och 50 KWH /dygnet.
Detta är ruggigt skumt, hur är det ens möjligt att dra 50kwh på ett dygn, borde vara teoretiskt omöjligt.
Någon som har en tanke om vad detta kan vara, det kan alltså skilja 30 kwh från en dag till nästa och detta i ett hus utan el-värme.

Tacksam för råd
Dold golvvärme eller annat som drar ström som är kopplat till klocka eller annan givare

• Gilla
buicken
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ni ger fortfarande rådet att läsa av elmätaren med flera timmars eller dygns intervall.
Varför? Förklara gärna hur ni tänker.
Om man kan med papper ,penna och klocka läsa av elförbrukningen innom 10sekunder så hinner man ju avverka varenda säkring innom några minuter.
TS kan samma dag lägga upp en lista:
Säkring 1 Belysning ute 80w.
Säkring 2 Okänd 0w
Säkring 3 Grannes Hönshus 1250w
osv osv.

Men ni är ganska många som inte vill förstå...
Intressant!
Det är ju olika saker. Syftet med att läsa av elmätaren per dygn är ju för att kontrollera att man får samma siffra som elbolaget säger. Om de säger olika finns problemet utanför fastigheten.

Syftet med det du föreslår är att hitta lokala elförbrukare, men det förutsätter ju att elmätaren och elbolagets siffror är rätt. Man ska alltså göra BÅDA, men kolla siffrorna per dygn FÖRST.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Y
Ifall du inte har testat att bryta strömmen på din elmätare så gör det,
ibland byter hela kvarter alla mätare på samma gång och även fast det inte får bli fel, så händer det att några mätare kopplas till fel lägenheter. Bryt strömmen och se om din lägenhet blir svart.
(Har inte läst tråden och ni har säkert redan nämnt eller gjort detta men ändå..)

M
Y Yrrol skrev:
Ifall du inte har testat att bryta strömmen på din elmätare så gör det,
ibland byter hela kvarter alla mätare på samma gång och även fast det inte får bli fel, så händer det att några mätare kopplas till fel lägenheter. Bryt strömmen och se om din lägenhet blir svart.
(Har inte läst tråden och ni har säkert redan nämnt eller gjort detta men ändå..)

Mycket klokt svar, testat det och väntar på svaret faktiskt.
El-bolaget ligger två dagar efter med tt uppdatera

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.