Skaffa elabbonemang med timmätning där du kan följa timvis förbrukning på bolagets hemsida, då kan du ju se när på dygnet det verkar vara, det kan ju ge ledtrådar.

C Centermonterad_tumme skrev:
Skaffa elabbonemang med timmätning där du kan följa timvis förbrukning på bolagets hemsida
Lätt gjort hos vår nätägare:
Ikoner som representerar onlinekontotjänster: fakturor, anläggningar, statistik och kundservice.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C Centermonterad_tumme skrev:
Skaffa elabbonemang med timmätning där du kan följa timvis förbrukning på bolagets hemsida, då kan du ju se när på dygnet det verkar vara, det kan ju ge ledtrådar.
Ska man byta till timdebitering ska man göra en kalkyl först för att se om man tjänar eller förlorar på att priset är högre när man vanligtvis förbrukar mer ström.

Hur mycket pengar tjänar man om kostnaden för en tvätt på natten tex blir 50öre billigare?

Jag tror en tångamperemeter för 299kr på Jula är en bra investering för (fel)sökning.

blackarrow blackarrow skrev:
Jag tror en tångamperemeter för 299kr på Jula är en bra investering för (fel)sökning
Var någonstans föreslår du att TS ska mäta?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ska man byta till timdebitering ska man göra en kalkyl först för att se om man tjänar eller förlorar på att priset är högre när man vanligtvis förbrukar mer ström.

Hur mycket pengar tjänar man om kostnaden för en tvätt på natten tex blir 50öre billigare?

Jag tror en tångamperemeter för 299kr på Jula är en bra investering för (fel)sökning.
Timavläsning kan man ha, utan att ha timdebitering.
Det vore väl vettigt för TS

Du behöver ej timmätning för att kunna se timvärden på hemsidan, om din elmätare stödjer detta förstås

M
LÖST:

En hyresgäst hade ett enda litet jack i det som för var entre, då var lampan utanför/över entren dragen i fasden.
När entren flyttades, passade de på att dra ner ett jack från den bortplockade entrelampan.

Jag testade säkring för säkring tills jag kom till en av säkringarna för fastighets-elen (en av tre-omärkt). Mätaren for Fastighets-elen fortsatte dock snurra.
Gick upp till alla hyresgäster i syfte att snoka, ljög mig in i syfte att kontrollera spänningen. (vad det nu betyder, haha).
När strömmen bröts i LGH 2 fortsatte dock en värmefläkt hos dem, liksom ett element med liten fläkt.
Säkringen gick inte till något annat så nu är den urkopplad.
Jag tror de vet att de fuskat, men inte säker. De bodde i huset när det byggdes om.

• Gilla
Husqvarna220Ac och 9 till
  • Laddar…
Det visste vi ju allihopa. :cool:

• Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
M
Jag var snabbt övertygad om denna förklaring.

Ockhams rakkniv. Enklaste svaret är oftast rätt.
Borde vara kölhalning på eltjuvar

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Det skall bli spännande att få höra vilken skillnad det kommer att bli förbrukningsmässigt. Undrar hur hyresgästerna med värmefläkt etc tänkte tidigare egentligen. Något finurligt straff bör väl kunna hittas på.

CeeJay CeeJay skrev:
Det skall bli spännande att få höra vilken skillnad det kommer att bli förbrukningsmässigt. Undrar hur hyresgästerna med värmefläkt etc tänkte tidigare egentligen. Något finurligt straff bör väl kunna hittas på.
De flesta har noll koll på elektrisk effekt så jag tror inte de tänkte något speciellt.
I stort sett ingen jag pratar med om effekt förstår koncepten, man har helt enkelt inte grepp om att ett värmeelement drar mer el än en tandborstladdare.

I grund och botten tror jag det har att göra med att el "syns" inte och det är svårt att kvantifiera. Flytande bränsle till bilen och vedklabbar i kaminen är betydligt mer lättbegripligt.

Vet inte riktigt hur man skulle kunna utbilda folk i detta. Kanske någon smart dosa som är inkopplad på mätaren som skickar ett meddelande när effekten överstiger en viss uppmätt normalnivå. På så sätt kunde man kanske lättare förstå att "nu kopplade jag in något som drar mycket ström".

Fast det hjälper ju inte om man kopplar in saker på andras mätare..

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tänkte först att det var ett misstag, men läste igen, och ser att de medvetet dragit den.
De måste ju då ta tänkt att "vi ska då inte betala för vår värme".

(förresten, jack är till telefon, inte el...)

H Husqvarna220Ac skrev:
Du behöver ej timmätning för att kunna se timvärden på hemsidan, om din elmätare stödjer detta förstås
Jo, det är klart man behöver. Läs vad du skrev en gång till.

Timmätning behöver man, men kanske inte timdebitering...

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Spelar ingen roll om de fuskat medvetet eller ej, du ska inte behöva betala deras el.
Är det din hyresgäst, lägg på extra på fakturan. Räkna lågt, som en kompensation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.