68 211 läst ·
161 svar
68k läst
161 svar
Sjuk elförbrukning, nått måste vara knas
Du har rätt, men i detta fall verkar historiken lägga en del skuld på hyresgästen. TS skriver ju att "När entren flyttades, passade de på att dra ner ett jack från den bortplockade entrelampan."E elmont skrev:
Betyder detta alltså att hyresegästen "passat på" att ändra i fastigheten (systemet) för att i framtiden kunna ha gratis el? Utstuderat i så fall.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Klarar din elmätare av timmätning, så ser du på ”mina sidor”, trots att du ej blir debiterad/tim
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det låter för mig mer som att när entrén flyttades, så skulle det blivit en alltför stor yta utan eluttag. Och så ordnade man ett uttag, utan att fundera så mycket över vilket abonnemang det hörde till.JustDoIt skrev:
Du har rätt, men i detta fall verkar historiken lägga en del skuld på hyresgästen. TS skriver ju att "När entren flyttades, passade de på att dra ner ett jack från den bortplockade entrelampan."
Betyder detta alltså att hyresegästen "passat på" att ändra i fastigheten (systemet) för att i framtiden kunna ha gratis el? Utstuderat i så fall.
Att hyresgästen sedan kopplat sitt element där kan ju bero på att hyresgästen upptäckt att uttaget inte går på hans räkning, men det kan ju lika gärna bero på att det är kallt vid entrén, eller att det är minst störande att ha fläkten där.
Låter som hall/entrén saknar radiator för vattenburet fjärrvärme som annars skulle ingått i hyran? Kanske borde isoleras mera?
Oavsett vad man tänker om hyresgästens intentioner, så har väl inte hyresgästen ha satt ett el-element i ett rum som redan var tillräckligt uppvärmt - så snygga är de ju inte...
(Därmed förstås inte heller sagt att hyresgästen agerat korrekt...)
Om elelementet är kopplat till trefas så är det vanligt att det inte går på lägenhetens mätare.kashieda skrev:
Likaså kan det finnas lägenheter som har enfas-elmätare för lägenhetens ström, men där elspis går på fastighetens trefasmätare.
Det finns en fördel med att läsa tråden innan man svarar....
M mendelsohn skrev:LÖST:
En hyresgäst hade ett enda litet jack i det som för var entre, då var lampan utanför/över entren dragen i fasden.
När entren flyttades, passade de på att dra ner ett jack från den bortplockade entrelampan.
Jag testade säkring för säkring tills jag kom till en av säkringarna för fastighets-elen (en av tre-omärkt). Mätaren for Fastighets-elen fortsatte dock snurra.
Gick upp till alla hyresgäster i syfte att snoka, ljög mig in i syfte att kontrollera spänningen. (vad det nu betyder, haha).
När strömmen bröts i LGH 2 fortsatte dock en värmefläkt hos dem, liksom ett element med liten fläkt.
Säkringen gick inte till något annat så nu är den urkopplad.
Jag tror de vet att de fuskat, men inte säker. De bodde i huset när det byggdes om.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Vi kan nog vara ganska säkra på att hyresgästen visste hur det låg till, men att leda det i bevis...
Det går inte att bevisa. Samtidigt är ju konsumtionen delvis till gagn för fastighetsägaren, eftersom den minskat annan uppvärmning. Det lämpligaste är nog att åtgärda installationen utan att bråka om vad som varit.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden