Det blir så här när hyresvärden snålar med värmen som ingår i hyran :D

• Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
Har fastighetsägaren fel i husets "system" får naturligtvis fastighetsägaren stå för kostnaden, det kan ju aldrig ligga på hyresgästen att hålla koll på ett hyreshus.

• Gilla
Kallebo och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har fastighetsägaren fel i husets "system" får naturligtvis fastighetsägaren stå för kostnaden, det kan ju aldrig ligga på hyresgästen att hålla koll på ett hyreshus.
Du har rätt, men i detta fall verkar historiken lägga en del skuld på hyresgästen. TS skriver ju att "När entren flyttades, passade de på att dra ner ett jack från den bortplockade entrelampan."

Betyder detta alltså att hyresegästen "passat på" att ändra i fastigheten (systemet) för att i framtiden kunna ha gratis el? Utstuderat i så fall.

Klarar din elmätare av timmätning, så ser du på ”mina sidor”, trots att du ej blir debiterad/tim

JustDoIt JustDoIt skrev:
Du har rätt, men i detta fall verkar historiken lägga en del skuld på hyresgästen. TS skriver ju att "När entren flyttades, passade de på att dra ner ett jack från den bortplockade entrelampan."

Betyder detta alltså att hyresegästen "passat på" att ändra i fastigheten (systemet) för att i framtiden kunna ha gratis el? Utstuderat i så fall.
Det låter för mig mer som att när entrén flyttades, så skulle det blivit en alltför stor yta utan eluttag. Och så ordnade man ett uttag, utan att fundera så mycket över vilket abonnemang det hörde till.

Att hyresgästen sedan kopplat sitt element där kan ju bero på att hyresgästen upptäckt att uttaget inte går på hans räkning, men det kan ju lika gärna bero på att det är kallt vid entrén, eller att det är minst störande att ha fläkten där.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Låter som hall/entrén saknar radiator för vattenburet fjärrvärme som annars skulle ingått i hyran? Kanske borde isoleras mera?

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Oavsett vad man tänker om hyresgästens intentioner, så har väl inte hyresgästen ha satt ett el-element i ett rum som redan var tillräckligt uppvärmt - så snygga är de ju inte... ;) (Därmed förstås inte heller sagt att hyresgästen agerat korrekt...)

kashieda kashieda skrev:
Kan det vara så att elementen går på husets el och inte på lägenhetens? Det är ju inte en ok inkoppling, men i ett äldre hus kan det finnas underligheter.
Om elelementet är kopplat till trefas så är det vanligt att det inte går på lägenhetens mätare.

Likaså kan det finnas lägenheter som har enfas-elmätare för lägenhetens ström, men där elspis går på fastighetens trefasmätare.

Det finns en fördel med att läsa tråden innan man svarar....

M mendelsohn skrev:
LÖST:

En hyresgäst hade ett enda litet jack i det som för var entre, då var lampan utanför/över entren dragen i fasden.
När entren flyttades, passade de på att dra ner ett jack från den bortplockade entrelampan.

Jag testade säkring för säkring tills jag kom till en av säkringarna för fastighets-elen (en av tre-omärkt). Mätaren for Fastighets-elen fortsatte dock snurra.
Gick upp till alla hyresgäster i syfte att snoka, ljög mig in i syfte att kontrollera spänningen. (vad det nu betyder, haha).
När strömmen bröts i LGH 2 fortsatte dock en värmefläkt hos dem, liksom ett element med liten fläkt.
Säkringen gick inte till något annat så nu är den urkopplad.
Jag tror de vet att de fuskat, men inte säker. De bodde i huset när det byggdes om.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns en fördel med att läsa tråden innan man svarar....
Ännu större fördel om TS ändrar rubriken på tråden och lägger till "löst"...

Vi kan nog vara ganska säkra på att hyresgästen visste hur det låg till, men att leda det i bevis...

Det går inte att bevisa. Samtidigt är ju konsumtionen delvis till gagn för fastighetsägaren, eftersom den minskat annan uppvärmning. Det lämpligaste är nog att åtgärda installationen utan att bråka om vad som varit.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.