68 211 läst ·
161 svar
68k läst
161 svar
Sjuk elförbrukning, nått måste vara knas
Du borde ju kunna stänga av alla förbrukare du har, antingen genom att skruva ur proppar på din
elcentral eller stänga av på brytaren på centralen. Sedan kolla på mätaren att den inte blinkar
eller att räkneverket ökar. Visserligen kan någon ledning vara dragen från din central till en annan
lägenhet, men det behövs ju en grundligare undersökning för detta. Jag har jobbat som utredare
på ett elverk och det var inte helt ovanligt att det i flerfamiljshus var felkopplat.
elcentral eller stänga av på brytaren på centralen. Sedan kolla på mätaren att den inte blinkar
eller att räkneverket ökar. Visserligen kan någon ledning vara dragen från din central till en annan
lägenhet, men det behövs ju en grundligare undersökning för detta. Jag har jobbat som utredare
på ett elverk och det var inte helt ovanligt att det i flerfamiljshus var felkopplat.
Går tvättmaskinen i källaren på ditt abbonemang?M mendelsohn skrev:
Hur är det med din egen användning av tvätt och torktumlare? Tvättar du lika mycket varje dag? Har du varmvattenberedare?
Har du haft mer lampor tända de dagarna det går upp? Använt tv eller dator mer? Jag hade en granne som drog mycket mer el än mig i lägenhet med centralvärme. Jag hade disk och tvättmaskin, det hade inte grannen men de hade flera datorer som användes flitigt.
Jag märker stora skillnader på sådana saker.
Vilken typ av ventilation har du i lgh? Har du tilluft så sitter det ofta en elvärmare på intagsluften och i värmeväxlaren. Dessa startar vid en viss temperatur ute och förvärmer luften som blåses in i lgh.M mendelsohn skrev:Det sjukaste är att det under flera år varit just december, januari och februari som skenar iväg.
Resten av året är helt rimligt.
Det får mig att tänka på värme, men det finns ingen känd elvärme, jag har haft huset i 4 år och det enda jag har åt det hållet är en värmekabel i stuprännan, men det är bara några dagar om året.
En del har ex sk. Minimaster ett slags fläktpaket sittandes i köksfläkten med till och frånluft i aggregatet. Det skulle ev. kunna förklara en stigande förbrukning vintermånanderna.
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Värmeväxlare bakom köksfläkt ?
Om jag hade haft detta problem skulle jag
Efter några dagar med detta förfarande så har man en mycket god bild av vad som händer vid elmätare. Först i detta läget skulle jag börja jaga annat som tex felaktig mätare, felkopplad el etc.
Ett enkelt test som kan ge något är att läsa av elmätaren och slå av alla faserna på centralen någon timme och och läsa av innan man slår till centralen.
Hoppas du hittar felet!
- Läst av elmätaren frekvent (1-2 ggr/timme) när jag är vaken och hemma
- Noterat när jag använder större förbrukare, spis, plattor, dusch etc
- Lagt in avläningarna i Excel och räknat om det till kWh/h eller liknande
- Plottat kurvan
- Ev se någon form av korrelation mellan förbrukare och energitoppar
- Jämfört mina avläsningar med elbolagets
Efter några dagar med detta förfarande så har man en mycket god bild av vad som händer vid elmätare. Först i detta läget skulle jag börja jaga annat som tex felaktig mätare, felkopplad el etc.
Ett enkelt test som kan ge något är att läsa av elmätaren och slå av alla faserna på centralen någon timme och och läsa av innan man slår till centralen.
Hoppas du hittar felet!
H Husqvarna220Ac skrev:Jobbar i branschen, ja det är mycket ovanligt, men många som önskar kolla upp det, och får betala för det om den går rätt..
Vet många gamla elmätare i områden, där de gamla mätarna var felkopplade, var kopplade L1 L3 L2, då den sista fasen bromsade, så 33% mindre förbrukning över måånga år, sen när de nya mätarna kom, än mer precis än det gamla ”skivorna” samt att dessa 33% återkom, liten chock vart det, och många hörde av sig.
Hur kan en elmätare visa mindre när den är kopplad med fel fasföljd ?
Det är ju ingen enorm skillnad det handlar om, en tanke kan ju vara att man vintertid lagar mer varm mat och därmed använder spisen och ugnen mer? Som nån påpekade är det också mörkare så man har mer belysning (den borde ju dock inte variera så mycket från dag till dag, men det är ju inget som säger att det är en sak som påverkar skillnaden).
Har du jämfört elförbrukningen på mätaren (läs av minst varje dag) med det som rapporteras av elleverantören?
Det borde vara den allra första åtgärden i stället för att lita på deras dag-för-dag rapportering.
Om detta stämmer efter säg 2 veckor (14 avläsningar) och mätaren visar samma som rapporteras av elbolaget då går du vidare med att sätta dit extra last.
Problemet här är att feedbacken från mätaren är för grov om den bara visar hela kWh utan decimaler. Då måste alla mätningar göras lång tid för att få användbara värden.
Bättre om man kan se momentan effekt med hyfsad noggrannhet.
Tidigare i tråden nämndes en apparat "sparsnäs" från IKEA som man skulle kunna koppla på mätarens "blinklampa", men denna verkar inte längre finnas hos IKEA....
Hittade dock manualen hos IKEA (bifogat) samt en Tradera-auktion där det säljs en sådan.
Själva idén är OK, min svärson har byggt en sådan själv och kan se momentan-effekten i sitt hus med denna. Består av en fotodetektor som känner av blinket (blinkar fortare vid hög förbrukning) kopplat till en liten Arduino-enhet där beräkningarna görs.
Går säkert att hitta fler på nätet.
Det borde vara den allra första åtgärden i stället för att lita på deras dag-för-dag rapportering.
Om detta stämmer efter säg 2 veckor (14 avläsningar) och mätaren visar samma som rapporteras av elbolaget då går du vidare med att sätta dit extra last.
Problemet här är att feedbacken från mätaren är för grov om den bara visar hela kWh utan decimaler. Då måste alla mätningar göras lång tid för att få användbara värden.
Bättre om man kan se momentan effekt med hyfsad noggrannhet.
Tidigare i tråden nämndes en apparat "sparsnäs" från IKEA som man skulle kunna koppla på mätarens "blinklampa", men denna verkar inte längre finnas hos IKEA....
Hittade dock manualen hos IKEA (bifogat) samt en Tradera-auktion där det säljs en sådan.
Själva idén är OK, min svärson har byggt en sådan själv och kan se momentan-effekten i sitt hus med denna. Består av en fotodetektor som känner av blinket (blinkar fortare vid hög förbrukning) kopplat till en liten Arduino-enhet där beräkningarna görs.
Går säkert att hitta fler på nätet.
Både jag och flera andra har påpekat att i ett snart 100-årigt hus med flera bostäder kan man inte alls förutsätta att elen är rätt kopplad. Det är inte alls omöjligt att en hyresgäst råkar ha ett uttag som går på fel mätare, i detta fall trådstartarens. Förbrukningen för ett dygn stämmer ganska bra överens med ifall man fläskar på med ett 1-2 kW element.H Holmspel skrev:
Men TS har vägrat kommentera eller komma med mer information.
Misstänker som flera andra nu att detta är bara en trollning.