68 211 läst ·
161 svar
68k läst
161 svar
Sjuk elförbrukning, nått måste vara knas
Det enklaste är ju att läsa av räkneverket vid midnatt och sedan 06:00.
Då bör det ju bara vara lampor och kanske 30-40 stanbyförbrukningar som ska vara igång dvs gå åt runt 2-5kWh.
Är det så så kanske det helt enkelt är normal förbrukning vintertid, dygnsvariationer på 10-20kWH är också helt normalt.
Jag satsar återigen på att det finns radiator i friggeboden annars.
Två stora plasma-tv kan också dra 10-15 kWh per dag om de används flitigt.
Min 64” drog runt 550W.
Stora TV överhuvudtaget drar rätt mycket även om det är LCD,LED-LCD eller OLED eller QLED...
Då bör det ju bara vara lampor och kanske 30-40 stanbyförbrukningar som ska vara igång dvs gå åt runt 2-5kWh.
Är det så så kanske det helt enkelt är normal förbrukning vintertid, dygnsvariationer på 10-20kWH är också helt normalt.
Jag satsar återigen på att det finns radiator i friggeboden annars.
Två stora plasma-tv kan också dra 10-15 kWh per dag om de används flitigt.
Min 64” drog runt 550W.
Stora TV överhuvudtaget drar rätt mycket även om det är LCD,LED-LCD eller OLED eller QLED...
En fråga:
Hur kan det få plats med 4 "lägenheter" i ett hus på 130 kvadratmeter? Det blir ju bara 32 kvadrat per lägenhet...
Eller är det 130 kvm per lägenhet?
Förbrukningsjämförelse:
Mitt hus är på 122 kvm och har direktverkande elvärme och ligger i Stockholmstrakten. Vi har en luftvärmepump som sattes in för 4 år sedan. Förbrukningen före var 22.000 kWh/år och det sjönk till 18.000 kWh/år med luftvärmepumpen. Huset byggdes 1977 (miljonprogrammet).
Hur kan det få plats med 4 "lägenheter" i ett hus på 130 kvadratmeter? Det blir ju bara 32 kvadrat per lägenhet...
Eller är det 130 kvm per lägenhet?
Förbrukningsjämförelse:
Mitt hus är på 122 kvm och har direktverkande elvärme och ligger i Stockholmstrakten. Vi har en luftvärmepump som sattes in för 4 år sedan. Förbrukningen före var 22.000 kWh/år och det sjönk till 18.000 kWh/år med luftvärmepumpen. Huset byggdes 1977 (miljonprogrammet).
Vi får väldigt lite feedback på förslagen?
Jag sållar mig till högen som tror på feldragen el eller att någon kopplat in sig på ett sätt som belastar ts abonnemang.
Men jag föreslår andra test:
* Fråga varje hyresgäst om hon kör något energikrävande! Kanske får du ett ärligt svar och hittar feldragen el, eller så försvinner belastningen mystiskt (vad du nu tycker om det).
* Släck alla dina brytare. Se vad som händer med mätaren och hyresgästerna. Slå på en i taget. Mät.
Jag sållar mig till högen som tror på feldragen el eller att någon kopplat in sig på ett sätt som belastar ts abonnemang.
Men jag föreslår andra test:
* Fråga varje hyresgäst om hon kör något energikrävande! Kanske får du ett ärligt svar och hittar feldragen el, eller så försvinner belastningen mystiskt (vad du nu tycker om det).
* Släck alla dina brytare. Se vad som händer med mätaren och hyresgästerna. Slå på en i taget. Mät.
En tanke: Du nämnde friggebod. Kan det inte vara så att där är en radiator inställd på t.ex. 20 grader och eftersom den inte är isolerad, försvinner värmen och systemet bara pumpar på w på w? Är snön smält runt friggebon?
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Skaffa en sån här https://m.clasohlson.com/se/Trådlös...VSKqaCh2xgAn-EAAYASAAEgJwXvD_BwE&gclsrc=aw.ds och mät på inkommande.
Så kan du tanka ur den sen och se när på dygnet förbrukningen sticker. Därefter kan du gå vidare å kolla vilka grupper det är.
Installationen inbegriper att du öppnar centralen, om du inte kommer åt faserna vid tex mätartavlan.
Så kan du tanka ur den sen och se när på dygnet förbrukningen sticker. Därefter kan du gå vidare å kolla vilka grupper det är.
Installationen inbegriper att du öppnar centralen, om du inte kommer åt faserna vid tex mätartavlan.
Jag har råkat ut för en annan anledning till oväntad elförbrukning.
Min bror hyr ett hus och när han flyttade in för ett par år sedan så gick jag runt, elnörd som man är, och småinspekterade lite på det elektriska. Kände på huvarna i centralen och noterade att en var varm. Varmvattenberedaren hade tre andra säkringar och något annat med kräm i var inte igång. Mitt i sommaren, vad drar ström? Drar säkringen och en liten stolplykta slocknar, tillsammans med lyset i vardagsrummet. Stolplampan drog tvåsiffrigt med ampere, trots en led på ett par watt. Trolig orsak skadad kabel i marken, bortkopplad med inte vidare undersökt. (Inga hönshus.)
Min bror hyr ett hus och när han flyttade in för ett par år sedan så gick jag runt, elnörd som man är, och småinspekterade lite på det elektriska. Kände på huvarna i centralen och noterade att en var varm. Varmvattenberedaren hade tre andra säkringar och något annat med kräm i var inte igång. Mitt i sommaren, vad drar ström? Drar säkringen och en liten stolplykta slocknar, tillsammans med lyset i vardagsrummet. Stolplampan drog tvåsiffrigt med ampere, trots en led på ett par watt. Trolig orsak skadad kabel i marken, bortkopplad med inte vidare undersökt. (Inga hönshus.)
En fjärrvärmeväxlare drar inget men pumparna för att pytsa runt vattnet till radiatoerna drar en del.
Sedan kan det finnas en acktank för VV som kan ha spets med el för legionellaavdödning eller reserveffekt.
Som sagt möt förbrukningen nattetid.
Sedan kan det finnas en acktank för VV som kan ha spets med el för legionellaavdödning eller reserveffekt.
Som sagt möt förbrukningen nattetid.
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 87 inlägg
? Fjärrvärme har ju tillkommit just för att det inte ska dra el, fjärr-värmen värmer tapp-vattnet inte el.M melvin_se skrev:
TS verkar ju dock inte läsa alla inlägg som görs där flertal medlemmar påpekar att det kanske sitter ett uttag i nån annans lgh som hör till hans central där nån kör något konstant som drar mycket el.
Om man nu äger ett hyreshus så kan jag tycka att man ringer en elektriker istället för att ställa frågan här då dom hade konstaterat vad som drar så mycket el på 1-2 timmar, rätt kunskap rätt verktyg.
Man kan inte då heller säga att ingen har elvärme för det vet man ju inte om om man inte varit i allas lgher, har man varit det kan man ju skriva det och bör leta på andra ställen då något kanske är jävligt felkopplat nånstans.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Precis,,,att bara fara omkring slumpmässigt till alla tänkbara ”fel” är bara tur om man hittar nåttFotografen skrev:
Jag har råkat ut för en annan anledning till oväntad elförbrukning.
Att mäta är att veta,,,
och är man osäker så finns det duktiga tjejer och killar som jobbar med det,,,