68 211 läst ·
161 svar
68k läst
161 svar
Sjuk elförbrukning, nått måste vara knas
Alla elmätare går att läsa av momentant.
På snurrskiva räknar man varv.
På nån räknar man blink.
Är blinket osynligt ser man det i mobilkameran. Med app kan man få siffran i watt direkt. Med mera med mera...
Men det känns som diskussionen går i cirklar och intresset att faktiskt lära sig något är minimal.
Googla.
Ha en trevlig helg.
På snurrskiva räknar man varv.
På nån räknar man blink.
Är blinket osynligt ser man det i mobilkameran. Med app kan man få siffran i watt direkt. Med mera med mera...
Men det känns som diskussionen går i cirklar och intresset att faktiskt lära sig något är minimal.
Googla.
Ha en trevlig helg.
Gammalt hus med flera lägenheter?
Kanske någon felkoppling så en annan lägenhet har ett uttag som går på din central/mätare. Nu är det kallt så folk vrider upp elelement 2 kW element ger den förbrukningen du har på din mätare.
Kanske någon felkoppling så en annan lägenhet har ett uttag som går på din central/mätare. Nu är det kallt så folk vrider upp elelement 2 kW element ger den förbrukningen du har på din mätare.
Gammalt hus från 1929, fyra lägenheter säger du.... alla har egna abonnemang så det dom driver ska inte påverka ditt.
Är du säker på att alla eluttag som går på ditt abonnemang, verkligen bara sitter i din lägenhet? Är ju inte orimligt att det är något som kanske går till hyresgästerna.... och att denna hyresgäst just vintertid när det blir varm använder ett extra element. Framförallt när dom märker att det inge kostar dom något!
Eller hur ser det ut med förrådsutrymmen? Har dom egna förrådsutrymmen där dom kan tänkas använda något som går till ditt abonnemang?
Om du är borta någon dag, dra alla proppar förutom till kyl och frys. Och se så det verkligen inte drar någon ström denna dagen!
Haha, tompah hann precis före mig...
Är du säker på att alla eluttag som går på ditt abonnemang, verkligen bara sitter i din lägenhet? Är ju inte orimligt att det är något som kanske går till hyresgästerna.... och att denna hyresgäst just vintertid när det blir varm använder ett extra element. Framförallt när dom märker att det inge kostar dom något!
Eller hur ser det ut med förrådsutrymmen? Har dom egna förrådsutrymmen där dom kan tänkas använda något som går till ditt abonnemang?
Om du är borta någon dag, dra alla proppar förutom till kyl och frys. Och se så det verkligen inte drar någon ström denna dagen!
Haha, tompah hann precis före mig...
Redan i de tio första svaren har flera spekulerat i om det är någon hyresgäst som har ett felkopplat extra element eller liknande...
Även tipset att skruva ur ett antal säkringar för att se om/när förbrukningen minskar har framförts ett flertal gånger.
Även tipset att skruva ur ett antal säkringar för att se om/när förbrukningen minskar har framförts ett flertal gånger.
Hobbysnickare
· Stockholm (Stuga i Hofors)
· 279 inlägg
Själv fick jag gå en match mot Hofors energi när lin elförbrukning helt plötsligt femdubblades per dag. Av någon anledning så slogs min och grannens förbrukning ihop hos dem. I mätaren var det rätt och de blev riktigt förvånande när jag visade bilder från mätaren och filmade när jag slog av värmepump och annat. Inte ens när pumpen försökte värma till 30 grader på full effekt så kom jag upp i vad de tyckte jag skulle ha.
Kan säga att helt plötsligt så hade de ändrat en massa data retroaktivt och de tyckte inte ens det var värt att skicka ett svar på vad de hade gjort.
Kan säga att helt plötsligt så hade de ändrat en massa data retroaktivt och de tyckte inte ens det var värt att skicka ett svar på vad de hade gjort.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Skumt med ett digitalt fel...
Hobbysnickare
· Stockholm (Stuga i Hofors)
· 279 inlägg
Minst sagt. Det som var intressant var att vi såg det så tydligt när grannen var där och inte. Förbrukningen gick upp mångfaldt de helgerna han var där och inte vi var det. De har bara elradiatorer osv så var svårt att miss när de drog på. Hoforsenergi menade först att det var omöjligt men med film på när jag experimenterade så började de gräva i det och helt plötsligt så ändrade de retroaktivt. Borde göra av mig igen till dem så att de går igenom allt bakåt men den lär de nog göra allt för att undvika.H Husqvarna220Ac skrev:
Om jag får gissa... Någon av hyresgästerna tycker det är kallt, fjärrvärmen styrs gemensamt för hela huset, och hyresgästen har ett eget 2kW elelement.. Men eluttaget råkar sitta vägg i vägg med hyresvärden.
Hyresgästen är nöjd med att det inte är så dyrt med ett extra element och bryr sig inte om att prata med hyresvärden...

Hyresgästen är nöjd med att det inte är så dyrt med ett extra element och bryr sig inte om att prata med hyresvärden...
Det räcker ju för övrigt med tre fyra tvättomgångar för att få en sådan diff. Det är ju ingen enorm förbrukning direkt.
Om man på sommaren ligger på 15-30 kWh per dygn så är det knappast orimligt att på vintern hamna på 30-55kWh på de relativt stora ytor du har.
Om man på sommaren ligger på 15-30 kWh per dygn så är det knappast orimligt att på vintern hamna på 30-55kWh på de relativt stora ytor du har.
J junkan skrev:
Men det finns ingen värme på detta el-abbonemng
Det är otroligt likt min förbrukning, men då har jag ca75% av förbrukningen som går åt till uppvärmning medelst frånluftsvärmepump. Vi är tre i hushållet. 145kvm boyta + 35kvm varmgarage. Bara som jämförelse.M mendelsohn skrev:
Du har inte nån julbelysning extra ute eller så. Billiga såna är ofta ineffektiva.
Ingen sådan belysning.J Jari Marikainen skrev:
Ingen sådan värme