Har du skruvat ur några säkringar och tittat på elmätaren än?

• Gilla
  • Arg
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
M
Ja. Har börjat kolla förbrukning timme. Sen börja plocka

Börja i elcentralen, och se vart elmätarna till Lägenheterna ligger, dessa ska ligga före din elmätare, din lgh mäts på fastighetens el.

M mendelsohn skrev:
Ja. Har börjat kolla förbrukning timme. Sen börja plocka
Timme?
Du läser inte momentant, dvs sekund för sekund ?
Det måste du.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Kolla direkt på mätaren istället för att vänta på att leverantören har uppdaterat på hemsidan. Annars kommer det ta väldigt lång tid att med säkerhet avgöra vilken säkring strömtjuven ligger på.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
M
B Bjober skrev:
Timme?
Du läser inte momentant, dvs sekund för sekund ?
Det måste du.
Just nu står det 84,166 på min elmätare.
Säger mig tyvärr i genting

Finns det ingen knapp där du kan stega fram andra mätvärden? Momentan effekt t ex?

M
Ska kolla på det.

K
Säger inte mätaren att du förbrukat så många kwh? Då är det ju bara att notera de tre senaste för att se hur de förändrar sig.

M
Elmätare med LCD-display visar 084166 kWh förbrukning i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det för modell på mätaren? En bild där man ser hela kanske?

K
Det är ju räkneverket. Det måste ju ändra sig med 40 varje dygn du gjort av med 40 kwh.

Notera värdet efter en timme

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Om det är en ZMF120 så är den nog lite onödigt primitiv. Då får du helt enkelt läsa av räkneverket, eller kanske kolla hur snabbt den stora pricken i displayen blinkar?

K
Jag har en manick från Ikea; Sparsnäs tror jag den heter. En sändare tejpas på lampan och sen kan jag följa energiförbrukningen i realtid..

Den loggar även all förbrukning i en graf dag för dag, vecka och månad så man kan följa och analysera förbrukningen.

Från 200 kwh juli har min förbrukning ökat med drygt 50% per månad och kommer närma sig 1500 kwh i januari. Värmer med el så jag är ändå rätt nöjd.

• Gilla
duell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.