T Thomas_Blekinge skrev:
Fel. Visst får man ha EKK i vägg utan rör/slang. Eller imurat.
Enligt SS 436 40 00 ska ledningar vara lämpliga för förläggningssättet och skyddade mot yttre påverkan (kap. 52).
I en isolerad regelvägg (gips + mineralull) gäller särskilda krav eftersom konstruktionen innebär:
risk för mekanisk åverkan (spik/skruv),
värmeisolerande omgivning.
EKK utan rör uppfyller inte dessa krav:
saknar mekaniskt skydd (522, 522.6),
är inte avsedd för förläggning i värmeisolerande material (52.10),
utgör inte ett giltigt förläggningssätt enligt tabell 52A.3.
I SEK Handbok 444 visas EKK utan rör endast i massiva, oisolerade väggar (förläggningssätt B2/C). Dessa exempel kan inte tillämpas på isolerade regelväggar.
Sammanfattning
EKK får inte förläggas utan rör i isolerad vägg eftersom installationen saknar mekaniskt skydd och inte uppfyller kraven i SS 436 40 00 kapitel 52. Tabell 52A.3 i SEK Handbok 444 avser massiva väggar, inte isolerade konstruktioner.

M Mrstenake skrev:
Enligt SS 436 40 00 ska ledningar vara lämpliga för förläggningssättet och skyddade mot yttre påverkan (kap. 52).
I en isolerad regelvägg (gips + mineralull) gäller särskilda krav eftersom konstruktionen innebär:
I SEK Handbok 444 visas EKK utan rör endast i massiva, oisolerade väggar (förläggningssätt B2/C). Dessa exempel kan inte tillämpas på isolerade regelväggar.
Sammanfattning
EKK får inte förläggas utan rör i isolerad vägg eftersom installationen saknar mekaniskt skydd och inte uppfyller kraven i SS 436 40 00 kapitel 52. Tabell 52A.3 i SEK Handbok 444 avser massiva väggar, inte isolerade konstruktioner.
Gillar dina inlägg i övrigt, men kan detta avsluta allas förvåning?

MultiMan MultiMan skrev:
Puh, tack! All kulo i mitt hus är övertapetserad, riktigt fint också. Var på gång att riva sönder alla tapeter.
Kuloledning är avsedd för utanpåliggande, synlig förläggning.
Att tapetsera över kulo innebär att ledningen blir dold, vilket strider mot grundkraven i SS 436 40 00.
Enligt kapitel 52 ska ledningar:
vara lämpliga för sitt förläggningssätt,
vara åtkomliga för kontroll och underhåll,
inte byggas in så att mekaniska skador, fukt eller värmeproblem kan uppstå.
När kulo täcks med tapet:
förloras inspektionsbarhet,
ökar risken för skador på isoleringen (lim, fukt, rörelser),
uppfylls inte längre kravet på korrekt förläggningssätt.

M Mrstenake skrev:
ökar risken för skador på isoleringen (lim, fukt, rörelser),
Nu gör du dig till åtlöje. Kulokabelns isolering ligger välskyddad under en PVC-mantel och en aluminiummantel. Jag skulle vilja se det tapetlimmet som äter sig igenom båda dessa innan isoleringen nås. Fukt? Lägg av. Varför ska det finnas mer fukt under en tapet än i rummet?
Enligt din åsikt, får man måla en kuloledning? Hur inspekterar man en kuloledning bakom klammern?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
M Mrstenake skrev:
Sammanfattning
Detta har inte att göra med vad jag frågade?

Jag håller med Stenmark 😀
En skidåkare i blå overall med skidor på axeln, med citatet "Hä löns int förklar för den som int begrip" skrivet över bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Mrstenake
  • Laddar…
tommib
M Mrstenake skrev:
Hur dumma är ni? Hur skall ni enligt svensk standard få en ekk förlagd på rätt sätt i en isolerad vägg? Den har otillräckligt skydd mot mekanisk påverkan, den måste dragavlastas å genomföras på rätt sätt i varje dosa/genomföring. Värmeavledning vid belastning etc... Du kan ALDRIG byta ut den efter en spik skadat den. VA FAN ÄR DE FÖR JÄVLA ELEKTRIKER WANNABE SOM UTALAR SIG??? Helt seriöst ge upp eller lär er! Bara utländsk standard är lika dum som ni.
Enligt exemplet i SEK HB 444, den bilden som jag postade igår. Den innehåller just de saker du tar upp.
Att kunna byta ut spikskadade kablar är inte ett krav, även om det förstås är trevligt. Risken för kabelskada av spik är troligen mycket större om du förlägger kabeln i rör, vilket vi verkar vara överens om är godkänt.

Jag är inte särskilt imponerad av din argumentation, men jag är inte heller förvånad. Det brukar låta såhär. Sammanblandning av vad som är praxis och vad dom faktiskt är tillåtet. Ingen här tycker det är en särskilt bra idé att lägga kablar löst i vägg men det är de facto tillåtet.

M Mrstenake skrev:
Var står det EKK???? DET STÅR FLERLEDAD KABEL!
Är inte EKK en flerledad kabel?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad bra. Men min fråga, vill du svara på den?
Nä, kommer inte lägga energi på det, då din fråga inte ens var relevant för det jag skrev.

Farstatjej90
K karkka skrev:
Nä, kommer inte lägga energi på det, då din fråga inte ens var relevant för det jag skrev.
Ingen fara, att inte vilja svara är också ett svar..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.