7 251 läst ·
98 svar
7k läst
98 svar
Seriekoppla ojordade vägguttag med ojordade vägguttag.
Jag har flyttat till ett hus där nästan all el är ojordat. Det finns alldeles för få uttag i ena sovrummet. Så det jag undrar om man kan seriekoppla ojordade vägguttag med ojordade vägguttag såklart. Vill byta uttag från ett enkelt till ett dubbelt och där med dra kabel till två nya uttag så att det finns tillräckligt.
Bild 1 gamla uttaget
Bild 2 och 3 de nya som jag vill installera och byta till.
Bild 1 gamla uttaget
Bild 2 och 3 de nya som jag vill installera och byta till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bara att byta, inget problem elektriskt.M Macaki80 skrev:Jag har flyttat till ett hus där nästan all el är ojordat. Det finns alldeles för få uttag i ena sovrummet. Så det jag undrar om man kan seriekoppla ojordade vägguttag med ojordade vägguttag såklart. Vill byta uttag från ett enkelt till ett dubbelt och där med dra kabel till två nya uttag så att det finns tillräckligt.
Bild 1 gamla uttaget
Bild 2 och 3 de nya som jag vill installera och byta till. [bild][bild][bild]
Att du inte får göra det är en annan sak.
Lagliga lösningen är ett grenuttag med flera uttag.
Men vi bryr oss inte..
Redigerat:
Det ser ut som att det redan är vidarekopplat från det uttaget. Skall du vidare med en kabel till får du tre trådar per klämma i uttaget vilket inte är optimalt. Sedan är det parallellkoppla och inget annat du skall göra. Men det kanske bara var begreppsförvirring.
Nej det är draget från en kopplingsdosa i en annan del av rummet. Så byte av det uttaget och sen dra vidare till ett till bara.A Avemo skrev:
Är det bara jag som är fundersam på vad för slags uttag som sitter där nu? Det ser ut att vara ett med grund brunn och det bör absolut bytas. Därutöver kan man fundera på skicket på ledningarna. Det är omöjligt att se vad det är för ledningar eftersom de är övertapetserade men med tanke på hur uttaget ser ut finns ju risken att de är äldre modell med gummiisolering. Då blir det snabbt ett mycket större jobb än man tror om man börjar peta.
Det du måste tänka på är vill du verkligen ha uttaget så högt upp vid fönstret?
Kabeln är skitfult dragen, övermålad och kanske tom tapetserad.
De behöver göras om för att bli snyggt. Bäst resultat får du av en riktig elektriker.
Skall du göra det själv, så skaffa en kulotång, lettiklammer.
Kabeln är skitfult dragen, övermålad och kanske tom tapetserad.
De behöver göras om för att bli snyggt. Bäst resultat får du av en riktig elektriker.
Skall du göra det själv, så skaffa en kulotång, lettiklammer.
Jag har aldrig begripit varför folk tapetserar eller målar över ledningarna.tommib skrev:
Är det bara jag som är fundersam på vad för slags uttag som sitter där nu? Det ser ut att vara ett med grund brunn och det bör absolut bytas. Därutöver kan man fundera på skicket på ledningarna. Det är omöjligt att se vad det är för ledningar eftersom de är övertapetserade men med tanke på hur uttaget ser ut finns ju risken att de är äldre modell med gummiisolering. Då blir det snabbt ett mycket större jobb än man tror om man börjar peta.
Ser direkt en annan sak också. Får TS dit en elektriker kan han plocka bort elementet tillfälligt så det går att måla bakom.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Nu ser vi ju inte vad det är för kablar under tapeten, men med tanke på uttagets utseende/ålder, så kan det vara risk att det är gammal "dödskulo". I så fall stoir risk att den har passerat bäst före datum med råge.
En målare jag anlitade för några år sedan berättade att när han höll på och rollade en vägg i en äldre lägenhet, så började plötsligt telefonerna ringa kontinuerligt (på den tiden man hade telefoner med kopparledningar). Visade sig att telefonkabeln, sådan där med två trådar man kan spika mellan. Gick 10cm från en kulokabel han just hade målat över. Spiken i telefoneldningen gick lite snett, så den var i kontakt med en av trådarna. Kuloledningen var gammal med strömförande metallmantel. Strömmen gick i den blöta färgen från kabeln till telefonledningen.
En målare jag anlitade för några år sedan berättade att när han höll på och rollade en vägg i en äldre lägenhet, så började plötsligt telefonerna ringa kontinuerligt (på den tiden man hade telefoner med kopparledningar). Visade sig att telefonkabeln, sådan där med två trådar man kan spika mellan. Gick 10cm från en kulokabel han just hade målat över. Spiken i telefoneldningen gick lite snett, så den var i kontakt med en av trådarna. Kuloledningen var gammal med strömförande metallmantel. Strömmen gick i den blöta färgen från kabeln till telefonledningen.