7 343 läst ·
98 svar
7k läst
98 svar
Seriekoppla ojordade vägguttag med ojordade vägguttag.
Nej, löst förlagd kabel i vägg ser jag väldigt liten vits med men det är inte otillåtet. Det finns exempel i elinstallationsreglerna på hur man utför det och exempel på hur man räknar belastningsförmåga.
Att påstå att något inte är tillåtet för att beräkningsverktyg inte innehåller just den varianten är svagt, men tyvärr typiskt. Även om det inte skulle finnas med i elinstallationsreglerna så skulle det vara möjligt att göra en viss typ av installation men då får man visa själv varför det är säkert. Därmed inte sagt att man bör, men man kan.
Att påstå att något inte är tillåtet för att beräkningsverktyg inte innehåller just den varianten är svagt, men tyvärr typiskt. Även om det inte skulle finnas med i elinstallationsreglerna så skulle det vara möjligt att göra en viss typ av installation men då får man visa själv varför det är säkert. Därmed inte sagt att man bör, men man kan.
nä den är inte godkänd för det. Det betyder då att man inte kan lita på elvis isåfall.tommib skrev:
Jag vet troligtvis att vissa när dom kommer ut och ska kabeldimensionera kommer gå efter elvis, för det är enklare och det vad de lärt sig. Dom kommer säkerligen få lite backjobb om man blint litar på elvis.
Låter ju hemskt farligt. Hur många privatpersoner dör per år i Sverige på grund av det du hittills sett hos TS?🤔G gww skrev:
Det ligger normalt INTE på elektrikern att dimensionera ledningarna, det ät ett jobb för konsulter eller arbetsledning. Undantaget då enmansfirmor där arbetsledning och elektriker är en och samma person.K karkka skrev:
Jag läser nu till elkraftingenjör på YH. Och vi har de i klassen som ej har elektriker erfarenhet som inte vet hur var när varför. utan då går man troligtvis på vad som står.E elmont skrev:
Har en kopplingsdosa som sitter som uppe vid taket där kabeln kommer ifrån. Ska ta och öppna den dosan för att se vad det är som går ner till uttaget. Har aldrig sett såna här uttag förut då jag har lite kunskap om el och satt några uttag och dragit lite kabel förut.tommib skrev:
Är det bara jag som är fundersam på vad för slags uttag som sitter där nu? Det ser ut att vara ett med grund brunn och det bör absolut bytas. Därutöver kan man fundera på skicket på ledningarna. Det är omöjligt att se vad det är för ledningar eftersom de är övertapetserade men med tanke på hur uttaget ser ut finns ju risken att de är äldre modell med gummiisolering. Då blir det snabbt ett mycket större jobb än man tror om man börjar peta.
Det är lite det jag tänker också. Men som jag skrev så är det inte i alla rum det är ojordat. Har jordade uttag i hallen, köket och indraget jordad kabel i vardagsrummet men två uttag i vardagsrummet som är ojordade och ett uttag i ena sovrummet som är ojordat. Och det är det första jag tänkte byta.G gww skrev:
Står var? I ElVis? I så fall är det ju ett fel i sig att tro att ElVis är normerande (även om den i praktiken nog är det).K karkka skrev:
Hur dumma är ni? Hur skall ni enligt svensk standard få en ekk förlagd på rätt sätt i en isolerad vägg? Den har otillräckligt skydd mot mekanisk påverkan, den måste dragavlastas å genomföras på rätt sätt i varje dosa/genomföring. Värmeavledning vid belastning etc... Du kan ALDRIG byta ut den efter en spik skadat den. VA FAN ÄR DE FÖR JÄVLA ELEKTRIKER WANNABE SOM UTALAR SIG??? Helt seriöst ge upp eller lär er! Bara utländsk standard är lika dum som ni.tommib skrev: