7 312 läst ·
98 svar
7k läst
98 svar
Seriekoppla ojordade vägguttag med ojordade vägguttag.
Jag som inte är elektriker, men väl van att förhålla mig till lagar och regler, får intrycket att du blandar ihop frågan om vad som är tillåtet eller ej med frågan om vad som är lämpligt eller till och med praktiskt genomförbart.M Mrstenake skrev:Hur dumma är ni? Hur skall ni enligt svensk standard få en ekk förlagd på rätt sätt i en isolerad vägg? Den har otillräckligt skydd mot mekanisk påverkan, den måste dragavlastas å genomföras på rätt sätt i varje dosa/genomföring. Värmeavledning vid belastning etc... Du kan ALDRIG byta ut den efter en spik skadat den. VA FAN ÄR DE FÖR JÄVLA ELEKTRIKER WANNABE SOM UTALAR SIG??? Helt seriöst ge upp eller lär er! Bara utländsk standard är lika dum som ni.
I en situation när den/de du diskuterar med framstår som mer pålästa än du, och dessutom lägger fram "bevis" för sin/sina slutsatser, hjälper det inte att gapa och skrika eller att jämföra dina meningsmotståndare med utländsk standard (lite märklig jämförelse). Det är inte särskilt klädsamt.
Läs hela tråden då förstår du utan att ta illa upp. Jag ledsnar på alla som strider för att motbevisa min tolknig. Men jag har INTE gjort fel bedömning i detta fallet. Saken är att man måste fatta hur vår standard å beskrivning av den fungerar. Det har inte alla gjort....Jag är auktoriserad elektriker just för att jag klarat alla tester som elsäkerhetsverket kräver för Auktorisation. Detta är inte lätt och tar i princip minst 7 år utbildning å praktik. Detta för att människor dör när man gör fel. Det finns otroligt mycket som blir farligt i ett hem om nan inte följer regler!Alfredo skrev:
Lär dem tolka standarden, och sluta lyssna på dem som inte kan. Det är alvarligt att vara dum elektriker. Å du är inte ens påläst.K Kardan79 skrev:Jag som inte är elektriker, men väl van att förhålla mig till lagar och regler, får intrycket att du blandar ihop frågan om vad som är tillåtet eller ej med frågan om vad som är lämpligt eller till och med praktiskt genomförbart.
I en situation när den/de du diskuterar med framstår som mer pålästa än du, och dessutom lägger fram "bevis" för sin/sina slutsatser, hjälper det inte att gapa och skrika eller att jämföra dina meningsmotståndare med utländsk standard (lite märklig jämförelse). Det är inte särskilt klädsamt.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Jag har gjort otaliga tentor angående elsäkerhetsverkets regler o standarder, detta var en av de enklaste uppgifterna. Att inte förlägga fel typ av kabel oskyddad i en isolerad vägg. Jag blir förbannad för folk inte inser vad som kan hända om det görs fel. Jag är en helt vanlig auktoriserad elektriker som följer regel efterlevnad.M Mrstenake skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Nu får du allt lugna dig! Det här är inte flashback! Du med dina ynkliga 27 inlägg ska visa lite mer respekt för dom här på BH som har varit med länge. Och kanske har hundra gånger mer insikt än du.M Mrstenake skrev:Hur dumma är ni? Hur skall ni enligt svensk standard få en ekk förlagd på rätt sätt i en isolerad vägg? Den har otillräckligt skydd mot mekanisk påverkan, den måste dragavlastas å genomföras på rätt sätt i varje dosa/genomföring. Värmeavledning vid belastning etc... Du kan ALDRIG byta ut den efter en spik skadat den. VA FAN ÄR DE FÖR JÄVLA ELEKTRIKER WANNABE SOM UTALAR SIG??? Helt seriöst ge upp eller lär er! Bara utländsk standard är lika dum som ni.
Enligt SS 436 40 00 ska ledningar vara lämpliga för förläggningssättet och skyddade mot yttre påverkan (kap. 52).Farstatjej90 skrev:
I en isolerad regelvägg (gips + mineralull) gäller särskilda krav eftersom konstruktionen innebär:
risk för mekanisk åverkan (spik/skruv),
värmeisolerande omgivning.
EKK utan rör uppfyller inte dessa krav:
saknar mekaniskt skydd (522, 522.6),
är inte avsedd för förläggning i värmeisolerande material (52.10),
utgör inte ett giltigt förläggningssätt enligt tabell 52A.3.
I SEK Handbok 444 visas EKK utan rör endast i massiva, oisolerade väggar (förläggningssätt B2/C). Dessa exempel kan inte tillämpas på isolerade regelväggar.
Sammanfattning
EKK får inte förläggas utan rör i isolerad vägg eftersom installationen saknar mekaniskt skydd och inte uppfyller kraven i SS 436 40 00 kapitel 52. Tabell 52A.3 i SEK Handbok 444 avser massiva väggar, inte isolerade konstruktioner.
Enligt SS 436 40 00 ska ledningar vara lämpliga för förläggningssättet och skyddade mot yttre påverkan (kap. 52).M Mrstenake skrev:
I en isolerad regelvägg (gips + mineralull) gäller särskilda krav eftersom konstruktionen innebär:
risk för mekanisk åverkan (spik/skruv),
värmeisolerande omgivning.
EKK utan rör uppfyller inte dessa krav:
saknar mekaniskt skydd (522, 522.6),
är inte avsedd för förläggning i värmeisolerande material (52.10),
utgör inte ett giltigt förläggningssätt enligt tabell 52A.3.
I SEK Handbok 444 visas EKK utan rör endast i massiva, oisolerade väggar (förläggningssätt B2/C). Dessa exempel kan inte tillämpas på isolerade regelväggar.
Sammanfattning
EKK får inte förläggas utan rör i isolerad vägg eftersom installationen saknar mekaniskt skydd och inte uppfyller kraven i SS 436 40 00 kapitel 52. Tabell 52A.3 i SEK Handbok 444 avser massiva väggar, inte isolerade konstruktioner.