Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Låter ju hemskt farligt. Hur många privatpersoner dör per år i Sverige på grund av det du hittills sett hos TS?🤔
Saker brinner å människor dör då ibland.

K
M Mrstenake skrev:
Hur dumma är ni? Hur skall ni enligt svensk standard få en ekk förlagd på rätt sätt i en isolerad vägg? Den har otillräckligt skydd mot mekanisk påverkan, den måste dragavlastas å genomföras på rätt sätt i varje dosa/genomföring. Värmeavledning vid belastning etc... Du kan ALDRIG byta ut den efter en spik skadat den. VA FAN ÄR DE FÖR JÄVLA ELEKTRIKER WANNABE SOM UTALAR SIG??? Helt seriöst ge upp eller lär er! Bara utländsk standard är lika dum som ni.
Jag som inte är elektriker, men väl van att förhålla mig till lagar och regler, får intrycket att du blandar ihop frågan om vad som är tillåtet eller ej med frågan om vad som är lämpligt eller till och med praktiskt genomförbart.

I en situation när den/de du diskuterar med framstår som mer pålästa än du, och dessutom lägger fram "bevis" för sin/sina slutsatser, hjälper det inte att gapa och skrika eller att jämföra dina meningsmotståndare med utländsk standard (lite märklig jämförelse). Det är inte särskilt klädsamt.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
M Mrstenake skrev:
Hur dumma är ni?
Jätte-, jättedumma! Tur att du på ett så pedagogiskt sätt hjälper oss när vi inte förstår. 👍

• Gilla
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var kom isoleringen ifrån?
Isolering är normalt i en vägg, de vi diskuterat från början.

Alfredo Alfredo skrev:
Jätte-, jättedumma! Tur att du på ett så pedagogiskt sätt hjälper oss när vi inte förstår. 👍
Läs hela tråden då förstår du utan att ta illa upp. Jag ledsnar på alla som strider för att motbevisa min tolknig. Men jag har INTE gjort fel bedömning i detta fallet. Saken är att man måste fatta hur vår standard å beskrivning av den fungerar. Det har inte alla gjort....Jag är auktoriserad elektriker just för att jag klarat alla tester som elsäkerhetsverket kräver för Auktorisation. Detta är inte lätt och tar i princip minst 7 år utbildning å praktik. Detta för att människor dör när man gör fel. Det finns otroligt mycket som blir farligt i ett hem om nan inte följer regler!

K Kardan79 skrev:
Jag som inte är elektriker, men väl van att förhålla mig till lagar och regler, får intrycket att du blandar ihop frågan om vad som är tillåtet eller ej med frågan om vad som är lämpligt eller till och med praktiskt genomförbart.

I en situation när den/de du diskuterar med framstår som mer pålästa än du, och dessutom lägger fram "bevis" för sin/sina slutsatser, hjälper det inte att gapa och skrika eller att jämföra dina meningsmotståndare med utländsk standard (lite märklig jämförelse). Det är inte särskilt klädsamt.
Lär dem tolka standarden, och sluta lyssna på dem som inte kan. Det är alvarligt att vara dum elektriker. Å du är inte ens påläst.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
M Mrstenake skrev:
Då tror jag inte det är en svensk elektriker som förlagt den. Och om du skall göra så skall den ligga i vp/flexrör. Men det normala är att man drar fq i rör.
Fel. Visst får man ha EKK i vägg utan rör/slang. Eller imurat.

M Mrstenake skrev:
Jag har gjort otaliga tentor angående elsäkerhetsverkets regler o standarder, detta var en av de enklaste uppgifterna. Att inte förlägga fel typ av kabel oskyddad i en isolerad vägg. Jag blir förbannad för folk inte inser vad som kan hända om det görs fel. Jag är en helt vanlig auktoriserad elektriker som följer regel efterlevnad.

M Mrstenake skrev:
Hur dumma är ni? Hur skall ni enligt svensk standard få en ekk förlagd på rätt sätt i en isolerad vägg? Den har otillräckligt skydd mot mekanisk påverkan, den måste dragavlastas å genomföras på rätt sätt i varje dosa/genomföring. Värmeavledning vid belastning etc... Du kan ALDRIG byta ut den efter en spik skadat den. VA FAN ÄR DE FÖR JÄVLA ELEKTRIKER WANNABE SOM UTALAR SIG??? Helt seriöst ge upp eller lär er! Bara utländsk standard är lika dum som ni.
Nu får du allt lugna dig! Det här är inte flashback! Du med dina ynkliga 27 inlägg ska visa lite mer respekt för dom här på BH som har varit med länge. Och kanske har hundra gånger mer insikt än du.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu får du allt lugna dig! Det här är inte flashback! Du med dina ynkliga 27 inlägg ska visa lite mer respekt för dom här på BH som har varit med länge. Och kanske har hundra gånger mer insikt än du.
Jag är lugn och saklig och har rätt. Det är allt.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
M Mrstenake skrev:
Men folk vill inte fatta och väljer att argumentera emot i sin okunskap. Inte mitt problem , men vill sprida kunskap å få folk att fatta risker med el.

M Mrstenake skrev:
Men folk vill inte fatta och väljer att argumentera emot i sin okunskap. Inte mitt problem , men vill sprida kunskap å få folk att fatta risker med el.
Frågan är inte antalet inlägg på siten utan vad som är rätt å fel gällande elinstallationer.

Farstatjej90
M Mrstenake skrev:
Har du någon mer precis uppfattning än "ibland" relaterat till min fråga?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har du någon mer precis uppfattning än "ibland" relaterat till min fråga?
Enligt SS 436 40 00 ska ledningar vara lämpliga för förläggningssättet och skyddade mot yttre påverkan (kap. 52).
I en isolerad regelvägg (gips + mineralull) gäller särskilda krav eftersom konstruktionen innebär:
risk för mekanisk åverkan (spik/skruv),
värmeisolerande omgivning.
EKK utan rör uppfyller inte dessa krav:
saknar mekaniskt skydd (522, 522.6),
är inte avsedd för förläggning i värmeisolerande material (52.10),
utgör inte ett giltigt förläggningssätt enligt tabell 52A.3.
I SEK Handbok 444 visas EKK utan rör endast i massiva, oisolerade väggar (förläggningssätt B2/C). Dessa exempel kan inte tillämpas på isolerade regelväggar.
Sammanfattning
EKK får inte förläggas utan rör i isolerad vägg eftersom installationen saknar mekaniskt skydd och inte uppfyller kraven i SS 436 40 00 kapitel 52. Tabell 52A.3 i SEK Handbok 444 avser massiva väggar, inte isolerade konstruktioner.

M Mrstenake skrev:
Enligt SS 436 40 00 ska ledningar vara lämpliga för förläggningssättet och skyddade mot yttre påverkan (kap. 52).
I en isolerad regelvägg (gips + mineralull) gäller särskilda krav eftersom konstruktionen innebär:
risk för mekanisk åverkan (spik/skruv),
värmeisolerande omgivning.
EKK utan rör uppfyller inte dessa krav:
saknar mekaniskt skydd (522, 522.6),
är inte avsedd för förläggning i värmeisolerande material (52.10),
utgör inte ett giltigt förläggningssätt enligt tabell 52A.3.
I SEK Handbok 444 visas EKK utan rör endast i massiva, oisolerade väggar (förläggningssätt B2/C). Dessa exempel kan inte tillämpas på isolerade regelväggar.
Sammanfattning
EKK får inte förläggas utan rör i isolerad vägg eftersom installationen saknar mekaniskt skydd och inte uppfyller kraven i SS 436 40 00 kapitel 52. Tabell 52A.3 i SEK Handbok 444 avser massiva väggar, inte isolerade konstruktioner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.