Vidare var det diskussion kring tröskeln. De tyckte även här att det var enligt BKR, med hänvisning till en äldre bild. Det enda jag lägger märke till är en tröskel som inte är i liv med karm/vägg. Samt enligt senare bild ett tätskikt var högsta punkt var under nivån för marmorns ovansida.

Efter viss diskussion gick de med på att lösa en ny högre tröskel med fals och således även rätta sig efter tidigare anmärkning att tätskiktet hade vikts in och lagts platt under själva tröskeln.

Också synd att det hela med tröskeln bygger på ett gammalt köksgolv som ej är i våg och som de visste skulle rivas. Jag hade hellre sett att de rev ut golvet ca 1 dm till när de ändå höll att ta sig ner till bjälklaget för badrummet i övrigt. I stället har de reglat upp allt på en remsa av gammalt spån (som för övrigt låg löst) toppat med gammalt plastgolv.
 
  • Tröskel vid en dörröppning, med golvmaterial och en grön laserlinje synlig på en underliggande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel mellan två rum, med gammalt kakel och plastgolv under. Tätskikt synligt och ojämnt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätsticka visar höjdskillnad mellan golvskikt intill en tröskel; mätsticka står på gammalt köksgolv nära ett modernt tätskikt i en byggprojektkontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel och dörrkarm där tätskikt är under. Asymmetri syns mellan tröskel och vägg. Gult objekt bredvid visar på renoveringskontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker att dom har fått tillräcklig många chanser att åtgärda alla fel. Dom vet uppenbarligen inte vad dom sysslar med. Häv avtalet och byt entreprenör
 
  • Gilla
Henrik Stv och 4 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Tycker att dom har fått tillräcklig många chanser att åtgärda alla fel. Dom vet uppenbarligen inte vad dom sysslar med. Häv avtalet och byt entreprenör
Tveksamt om de släpper ifrån sig projektet eller arvodet såhär på ”målsnöret”.
 
C
Säger bara en sak. Fixa omgående en (BKR/GVK-)auktoriserad besiktningsman som kan styra upp detta...
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten och 5 till
  • Laddar…
9 94jerdaw skrev:
Tveksamt om de släpper ifrån sig projektet eller arvodet såhär på ”målsnöret”.
Målsnöret känns väldigt långt bort, jag hade bokat en besiktning av badrumsbesktningar. Jag har haft dom hos mig flera ggr och dom är noggranna och rättvisa. Rekommenderas
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
F Fjonken skrev:
Målsnöret känns väldigt långt bort, jag hade bokat en besiktning av badrumsbesktningar. Jag har haft dom hos mig flera ggr och dom är noggranna och rättvisa. Rekommenderas
Ja jag tycker inte det är ett ok målsnöre heller med det resultatet och utförandet men de gör vad de kan för att trötta ut TS...👎
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Frågan är ju om man vill gå i mål med brutna ben eller hela ben? 😱
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja jag tycker inte det är ett ok målsnöre heller med det resultatet och utförandet men de gör vad de kan för att trötta ut TS...👎
Ja, jag har behövt lägga otroligt mycket tid på att ”projektleda” detta. Dels problemet med duschgolvet och dels dokumentet med 150 sidor av anmärkningar.

Samt innan dess en hel del diskussion under pågående kakling, feldimensionerade och inåtlutande nischhyllor i duschen, och att den av entreprenören rekommenderade stenleverantören gick under jorden vid vecka 1 av projektet så att vi blev tvungna att välja en annan och mer än dubbelt så dyr leverantör.

Efter allt detta så återstår ”bara” anmärkningarna samt gjutning av slitsbotten vid fördelning och stam precis utanför badrummet.

När jag ser tillbaka på all den tid och energi som gått åt så är jag helt enkelt otroligt ångestfull inför att tvista om saken och potentiellt riva upp avtal tillika badrum. Potentiellt ger man sig bara in i samma situation på nytt fast med en annan aktör.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
9 94jerdaw skrev:
Ja, jag har behövt lägga otroligt mycket tid på att ”projektleda” detta. Dels problemet med duschgolvet och dels dokumentet med 150 sidor av anmärkningar.

Samt innan dess en hel del diskussion under pågående kakling, feldimensionerade och inåtlutande nischhyllor i duschen, och att den av entreprenören rekommenderade stenleverantören gick under jorden vid vecka 1 av projektet så att vi blev tvungna att välja en annan och mer än dubbelt så dyr leverantör.

Efter allt detta så återstår ”bara” anmärkningarna samt gjutning av slitsbotten vid fördelning och stam precis utanför badrummet.

När jag ser tillbaka på all den tid och energi som gått åt så är jag helt enkelt otroligt ångestfull inför att tvista om saken och potentiellt riva upp avtal tillika badrum. Potentiellt ger man sig bara in i samma situation på nytt fast med en annan aktör.
Det är sååååå tragiskt läsning och jag har verkligen full förståelse för din jobbiga situation men samtidigt är det värsta av allt att sådana här klåpare kan fortsätta härja på marknaden för folk orkar inte gå i klinch med dem och ta fighten.

Ett badrum brukar jag säga tar 4v.
Är det lägenhet så kan det ta 5v.
Är det i centrum av någon av våra storstäder så kan vi kanske säga 8v för att verkligen ha tagit en enorm höjd för tidsåtgången...
Men absolut är det i överkant räknat då.

Då håller jag i hela projektet med UE, kund, leverantör etc. och det enda kunden typ behöver göra är att ha ett möte med min leverantör där det ritas upp och planeras samt väljs material och inredningar... sen kan mina kunder släppa allt.
Detta har fungerat i +20år så det är ju bevisligen ingen omöjlighet 😉🙏🏼
 
  • Gilla
  • Älska
schmakita och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är sååååå tragiskt läsning och jag har verkligen full förståelse för din jobbiga situation men samtidigt är det värsta av allt att sådana här klåpare kan fortsätta härja på marknaden för folk orkar inte gå i klinch med dem och ta fighten.

Ett badrum brukar jag säga tar 4v.
Är det lägenhet så kan det ta 5v.
Är det i centrum av någon av våra storstäder så kan vi kanske säga 8v för att verkligen ha tagit en enorm höjd för tidsåtgången...
Men absolut är det i överkant räknat då.

Då håller jag i hela projektet med UE, kund, leverantör etc. och det enda kunden typ behöver göra är att ha ett möte med min leverantör där det ritas upp och planeras samt väljs material och inredningar... sen kan mina kunder släppa allt.
Detta har fungerat i +20år så det är ju bevisligen ingen omöjlighet 😉🙏🏼
Ungefär den upplevelsen som jag förväntade mig och valde att betala dyrt för. Tog avsiktligt den dyraste offerten av åtta möjliga.

Det är ett lotteri!
 
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är sååååå tragiskt läsning och jag har verkligen full förståelse för din jobbiga situation men samtidigt är det värsta av allt att sådana här klåpare kan fortsätta härja på marknaden för folk orkar inte gå i klinch med dem och ta fighten.

Ett badrum brukar jag säga tar 4v.
Är det lägenhet så kan det ta 5v.
Är det i centrum av någon av våra storstäder så kan vi kanske säga 8v för att verkligen ha tagit en enorm höjd för tidsåtgången...
Men absolut är det i överkant räknat då.

Då håller jag i hela projektet med UE, kund, leverantör etc. och det enda kunden typ behöver göra är att ha ett möte med min leverantör där det ritas upp och planeras samt väljs material och inredningar... sen kan mina kunder släppa allt.
Detta har fungerat i +20år så det är ju bevisligen ingen omöjlighet 😉🙏🏼
Från flyt och en puts/skiva av väggar till sista silikon vid tröskel så tror jag att man gör det där på 5 dagar.
 
F Fjonken skrev:
Från flyt och en puts/skiva av väggar till sista silikon vid tröskel så tror jag att man gör det där på 5 dagar.
Så här såg planen ut vid start.
 
  • Gantt-schema som visar tidsplan för byggprojekt med aktiviteter inom bygg, VVS, el, plattsättning och finsnickeri från april till juni 2025.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
F Fjonken skrev:
Från flyt och en puts/skiva av väggar till sista silikon vid tröskel så tror jag att man gör det där på 5 dagar.
Med dessa inlägg får du mig och framstå som väääääldigt långsam så ska du nu diskutera så kan du ju hålla dig till verkligheten och inte din värld för jag antar att du är renodlad plattsättare och bara räknar DIN tidsåtgång medan jag pratar tid för ett komplett badrum vilket är fallet här. 🙈😴
 
  • Gilla
Furukrona
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Med dessa inlägg får du mig och framstå som väääääldigt långsam så ska du nu diskutera så kan du ju hålla dig till verkligheten och inte din värld för jag antar att du är renodlad plattsättare och bara räknar DIN tidsåtgång medan jag pratar tid för ett komplett badrum vilket är fallet här. 🙈😴
Det är inte min intention, menar bara med jämförelsen på ts hantverkare och tidsplan mot vad jag själv hade räknat på,
Jag är anställd som plattsättare/konstruktör så tiden är ju bara för plattdelen :)
Rör och el kan man inte lita på när det kommer till tid. Det är alltid nåt som behöver kompletteras eller borras fel 😂
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
F Fjonken skrev:
Det är inte min intention, menar bara med jämförelsen på ts hantverkare och tidsplan mot vad jag själv hade räknat på,
Jag är anställd som plattsättare/konstruktör så tiden är ju bara för plattdelen :)
Rör och el kan man inte lita på när det kommer till tid. Det är alltid nåt som behöver kompletteras eller borras fel 😂
Jo men med tanke på att hans tidplan och den tidsåtgång jag nämnde avser en komplett badrumsrenovering så blir det ju missvisande om du säger 5 dagar så därför är det ju då viktigt att det framkommer vad du räknar i dina 5 dagar. 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.