21 692 läst ·
233 svar
22k läst
233 svar
Ser golvbrunnen OK ut?
Bara glad amatör här, men instruktionerna känns minst sagt bristfälliga. Det är en purus brunn med fjäderklämring, så borde vara denna delen som gäller:9 94jerdaw skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I steg fyra står det att 3690 one-seal ska appliceras, samt se tvärsnitt av golvbrunn för korrekt applicering. Men va fan, där finns ju ingen one-seal, bara tätskikt, klämring och själva brunnen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yes inte helt tydligt.J JSten skrev:Bara glad amatör här, men instruktionerna känns minst sagt bristfälliga. Det är en purus brunn med fjäderklämring, så borde vara denna delen som gäller:
[bild]
I steg fyra står det att 3690 one-seal ska appliceras, samt se tvärsnitt av golvbrunn för korrekt applicering. Men va fan, där finns ju ingen one-seal, bara tätskikt, klämring och själva brunnen:
[bild]
Det kan jag inte svara på då jag aldrig har stött på det systemet. Jag har använt mira men det är säkert 15år sen och va det inte skarvlim på varken brunnsfläns eller klämring.9 94jerdaw skrev:
Jag anser fortfarande att du ska boka en besiktning av badrumsbesiktningar och ska absolut inte betala en krona förrän du har fått ett godkänt utlåtande efter en besiktning. Sätter sig entreprenören på tvären ang det så kan du förstå resten själv.
Lycka till
Ny update: nivåskillnaden och fallet till duschen kommer att slipas i stället för att golvet läggs om en fjärde gång.
Tröskeln byttes, men var av sämre sortering än tidigare och ganska slarvigt fogad. Kommer få göras om en tredje gång.
Handdukstorken flyttades så att den blev centrerad på riktigt, men sitter nu ännu lösare än innan.
Hittade också en luftbubbla på väggen, som de i stället för att skära bort har försökt att bara spackla bort.
Tröskeln byttes, men var av sämre sortering än tidigare och ganska slarvigt fogad. Kommer få göras om en tredje gång.
Handdukstorken flyttades så att den blev centrerad på riktigt, men sitter nu ännu lösare än innan.
Hittade också en luftbubbla på väggen, som de i stället för att skära bort har försökt att bara spackla bort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Varför kan du inte ta in en besiktningsman som går igenom och gör ett protokoll med alla felaktigheter?9 94jerdaw skrev:
Det verkar ju jättekonstigt. De orsakar ju framtida problem för dig.
Finns helt enkelt inte i budgeten just nu samt att vi är väldigt måna om att få komma vidare och bli klara någon gång. Nu har det ändå pågått i ett halvår.BirgitS skrev:
Inte för att försvara dem, men de har ändå vidtagit åtgärder när jag har påpekat felen.
Sedan lämnas det förstås intyg och garanti på jobbet. Så jag skulle förstås kunna återuppta frågan senare om något visar sig vara fel.
Spendera en hundring för att tjäna en tusenlapp eller spendera en tusing för att tjäna en hundring9 94jerdaw skrev:Finns helt enkelt inte i budgeten just nu samt att vi är väldigt måna om att få komma vidare och bli klara någon gång. Nu har det ändå pågått i ett halvår.
Inte för att försvara dem, men de har ändå vidtagit åtgärder när jag har påpekat felen.
Sedan lämnas det förstås intyg och garanti på jobbet. Så jag skulle förstås kunna återuppta frågan senare om något visar sig vara fel.
Försäkringsbolaget kommer inte bry sig nämnvärt om intyget (även om det kan vara bra att ha) om de kan påvisa att badrummet inte renoverats fackmannamässigt (om det anses vara orsaken till skadan).9 94jerdaw skrev:Finns helt enkelt inte i budgeten just nu samt att vi är väldigt måna om att få komma vidare och bli klara någon gång. Nu har det ändå pågått i ett halvår.
Hur lång är garantin? Vad har den för villkor?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det kostar några tusen kr för en besiktningsman och det kan spara dig 200 000 kr.9 94jerdaw skrev:Finns helt enkelt inte i budgeten just nu samt att vi är väldigt måna om att få komma vidare och bli klara någon gång. Nu har det ändå pågått i ett halvår.
Du har ju ingen aning om firman kommer att finnas kvar om 5 år när du har fått en vattenskada.
Du vet ju redan att saker är fel, man kan inte trolla bort en luftbubbla genom att spackla osv.
Du har en bra poäng. Tack för rådet.BirgitS skrev:
Släppet på väggen har jag fått besked ska skäras upp och limmas på nytt.
När du har betalat firman kommer dom aldrig visa sig hos dig.
Försäkringsbolaget kommer inte göra något om du har intyg när allt är felaktigt gjort=du får betala en gång till.
Ta in en besiktningsman och betala inte en krona innan allt är godkänt!
Försäkringsbolaget kommer inte göra något om du har intyg när allt är felaktigt gjort=du får betala en gång till.
Ta in en besiktningsman och betala inte en krona innan allt är godkänt!
Jag förstår. Har hittills utgått ifrån att avtalet kommer att följas dvs att renoveringen ska utföras fackmannamässigt. Men det ser ut som att det kanske inte är möjligt utan att riva upp återigen? Otroligt tråkigt.L Laurentiusson skrev:
Garantin är 2 år på arbetet och 10 år på tätskiktet.