F Fjonken skrev:
Kan tycka att dom borde riva ner allt, skulle inte lita på att dom får ihop skarvarna.
Nej lite så känns det ju. Men nu försöker vi nog gå i mål i stället.

Har varit ett och annat hinder på vägen dock. Limmet hade mycket riktigt stoppat vatten så att det blev stående under golvet.

Så nu står vi med nytt lappat tätskikt, skarv som legat blöt under härdning, tröskel som slagit sig och avfuktare som jobbar för fullt.

Vad tycker ni förresten om avslutet under tröskeln?
 
  • Golv med nytt tätskikt och avloppsbrunn under badrumsrenovering, med fokus på skarv i hörn och tröskelarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på tröskel och golv med oregelbundet avslut, delvis blött tätskikt och skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad tröskel i byggprojekt, med synliga lappar av tätskikt och vattenfläckar på golvet. Avslutningen vid tröskeln ser ojämn ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten tröskel med fuktskadade golvytor och skarvar, delvis täckt av tätningsmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avslut under tröskel med synlig skarv, vått tätskikt och synliga limrester, omgärdat av brunt och vitt golvmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallgaller med geometriskt mönster ovanpå trätröskel, möjligt vattenskadat efter golvarbete med avfuktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat golv under tröskel med blött tätskikt och ojämna ytor, del av byggprojekt där fuktproblem åtgärdas med avfuktare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arp32 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Kolla i anvisningarna för tätskiktet efter instruktioner hur det ska lagas.
 
Krilleman
9 94jerdaw skrev:
Vad tycker ni förresten om avslutet under tröskeln?
Vatten stillaståendes här är ett recept för framtida problem...

Dörrtröskel med tydlig vattenläcka, pil pekar på skadan. Stående vatten kan orsaka framtida problem enligt inläggstext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
94jerdaw och 1 till
  • Laddar…
9 94jerdaw skrev:
Nej lite så känns det ju. Men nu försöker vi nog gå i mål i stället.

Har varit ett och annat hinder på vägen dock. Limmet hade mycket riktigt stoppat vatten så att det blev stående under golvet.

Så nu står vi med nytt lappat tätskikt, skarv som legat blöt under härdning, tröskel som slagit sig och avfuktare som jobbar för fullt.

Vad tycker ni förresten om avslutet under tröskeln?
Dom rev upp golvet igen alltså? Och det uppdagas ännu mer problem? Isf tycker jag du ska be dom riva allt och även riva avtalet. Tre gånger bör vara mer än nog juridiskt att kunna häva erat kontrakt.
Och behöver du ngn som slutför utrymmet felfritt så skriv ett pm så ska du få några uppgifter till personer att kontakta som löser det där.
 
  • Gilla
Henrik Stv
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Dom rev upp golvet igen alltså? Och det uppdagas ännu mer problem? Isf tycker jag du ska be dom riva allt och även riva avtalet. Tre gånger bör vara mer än nog juridiskt att kunna häva erat kontrakt.
Och behöver du ngn som slutför utrymmet felfritt så skriv ett pm så ska du få några uppgifter till personer att kontakta som löser det där.
Ja, de rev upp det som var limmat med bostik paneltack.

Är inte beredd att riva upp allting iom de ytterligare förseningar som det skulle innebära. Huvudentreprenören har också varit lyhörd och tillmötesgående samt kritiserat och beklagat sig över underentreprenörens utförande.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vatten stillaståendes här är ett recept för framtida problem...

[bild]
Det är ett mindre uppvik framför tröskeln, dvs mellan marmorskivan och det gamla golvet utanför. Det ligger dock strax under nivån för marmorgolvet, utan det är trätröskeln som står för resten av stoppet.

Känns som att tätskiktet borde gå lite högre upp samt vara uppvikt (inte skuret) intill karmen?
 
9 94jerdaw skrev:
Ja, de rev upp det som var limmat med bostik paneltack.

Är inte beredd att riva upp allting iom de ytterligare förseningar som det skulle innebära. Huvudentreprenören har också varit lyhörd och tillmötesgående samt kritiserat och beklagat sig över underentreprenörens utförande.
Hur mycket längre tid kommer det inte att ta att fixa efter framtida vattenskada?

Ett nygjort badrum ska inte ha ett lappat och lagat tätskikt (massvis av gånger dessutom). Se till att det blir bra gjort från grunden.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Hur mycket längre tid kommer det inte att ta att fixa efter framtida vattenskada?

Ett nygjort badrum ska inte ha ett lappat och lagat tätskikt (massvis av gånger dessutom). Se till att det blir bra gjort från grunden.
Finns det några särskilda regler som jag kan hänvisa till? Dels att lagningar inte är tillåtna och dels att det finns en gräns till hur många gånger entreprenören ska få göra om delmoment.
 
F Fjonken skrev:
Dom rev upp golvet igen alltså? Och det uppdagas ännu mer problem? Isf tycker jag du ska be dom riva allt och även riva avtalet. Tre gånger bör vara mer än nog juridiskt att kunna häva erat kontrakt.
Och behöver du ngn som slutför utrymmet felfritt så skriv ett pm så ska du få några uppgifter till personer att kontakta som löser det där.
Om du har något som jag kan ta stöd i för att driva en sådan fråga, dvs upphävande av avtal, så dela gärna.
 
9 94jerdaw skrev:
Finns det några särskilda regler som jag kan hänvisa till? Dels att lagningar inte är tillåtna och dels att det finns en gräns till hur många gånger entreprenören ska få göra om delmoment.
Eventuella lagningar av tätskiktet ska väl utföras enligt tillverkarens anvisningar. Om företaget är anslutet till BKR eller liknande så ska deras riktlinjer också följas. Enligt vad jag har skummat i tråden så verkar det inte som att firman följt tillverkarens anvisningar.

Antal försök har jag ej koll på.
 
Ska tätskiktet under tröskeln bara ligga så här skuret mot karmen? Tätskiktets högstanivå ligger ett par millimeter under marmorns ovansida.
 
  • Tätskikt skuret mot dörrkarm under tröskeln, nivå en bit under marmorns ovansida, med synlig fogmassa runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
9 94jerdaw skrev:
Ska tätskiktet under tröskeln bara ligga så här skuret mot karmen? Tätskiktets högstanivå ligger ett par millimeter under marmorns ovansida.
Nej... som sagt är det mesta där felaktigt utfört och jag skulle aldrig betalat pengar för den usla insatsen för de vet inte vad de sysslar med det har vi ju tydligt märkt. 😪

Tätskikt ska inte ligga under tröskel utan vikas upp mot denna i liv med väggens insida i en rak linje förbi dörröppningen.
Passar det inte får man bygga på tröskeln likt bilden nedan.

Bild som visar en felaktigt installerad dörrkarm och tröskel med dåligt tätade vinklar, markerad med ett rött kryss för att indikera problemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej... som sagt är det mesta där felaktigt utfört och jag skulle aldrig betalat pengar för den usla insatsen för de vet inte vad de sysslar med det har vi ju tydligt märkt. 😪

Tätskikt ska inte ligga under tröskel utan vikas upp mot denna i liv med väggens insida i en rak linje förbi dörröppningen.
Passar det inte får man bygga på tröskeln likt bilden nedan.

[bild]
Tack för snabb återkoppling.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Dagens update. Det har av huvudentreprenören lagts på extra 2k i skarven som tidigare hade litet dike och stående vatten.

Stenläggaren var sedan på plats någon timme senare men konstaterade att detta måste härda mer. Stenläggningen är därmed uppskjuten till i morgon.

Nu mot kvällen ser 2k:n ut att ha krackelerat kraftigt. Ska bli intressant detta då entreprenören insisterar på att allt har gjorts enligt BKR:s regler.

Jag har även påträffat ett antal blåsor både i golv och på vägg i höjd med första kakelraden dvs vid uppviket. Som värst är en vid avslut mot dörrkarm på ena sidan, och på andra sidan precis i skarven för uppviket samt i kant med ytterhörn mot målad vägg. Den sistnämnda blåsan är ca 20x10 cm.
 
  • Krackelerad yta på nylagt 2k-material i byggprojekt, visar sprickor och blåsor som nämnts i texten, del av golv och vägg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i golv med någon slags beläggning eller kitt runt ett avloppshål, relaterat till pågående byggarbeten och härdning av material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Såååå jävla dåligt....
Det spelar fan ingen roll om de så lägger på 10kg lim för det är ju folien som är fuktskyddet och inte limmet... det är inte till för att vara nån jävla utfyllnad för de gjort ett dåligt jobb utan för att fästa folien 🙈
Man blir ju bara trött på klåpare. 😴😪
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.